ברקליס מעלה תחזית הצמיחה: "העלאות הריבית יואטו"

כלכלני הבנק צופים צמיחה של 3.5% ב-2011 ■ מעריכים כי ההתמתנות באינפלציה תקל על בנק ישראל במסלול העלאות הריבית

כלכלני בנק ההשקעות הבריטי ברקליס קפיטל מעלים את תחזית צמיחה של ישראל לשנתיים הקרובות ובמקביל מורידים את תחזית האינפלציה ואת הערכותיהם באשר לשער ריבית הבסיס של בנק ישראל ל-2010. כך עולה מסקירה ששחרר הבנק ללקוחותיו, אשר הגיעה לידי "גלובס".

הוזלת תעריפי החשמל בשיעור של 8-16% והורדת המע"מ ב-0.5% צפויות, להערכת כלכלני ברקליס, למתן את הלחצים האינפלציוניים בחודשים הקרובים, כך שהלחץ על נגיד בנק ישראל להעלות את הריבית יקטן. סטנלי פישר, שהעלה את הריבית 3 פעמים מאז אוגוסט, לקח בחודש שעבר פסק זמן והותיר את הריבית על 1.25%, תוך שהוא מותיר ערפל בקרב החזאים בשוק באשר להחלטות הריבית הקרובות.

בשוק שורר קונצנזוס כי הריבית תמשיך לעלות השנה, אולם החזאים אינם בטוחים כי כבר בסוף החודש יחזור בנק ישראל למסלול העלאות הריבית. בברקליס מעריכים כי הורדות המע"מ ותעריפי החשמל יגרעו 0.3-0.4% ממדד המחירים לצרכן בחודש ינואר. הורדת המע"מ ב-0.5% בתחילת השנה הגיעה לאחר העלאה של 1% ביולי 2009, אולם במשרד האוצר מתכננים להוריד את המע"מ ב-0.5% נוספים עד סוף השנה ולהחזירו לרמה של 15.5%, מה שימתן עוד יותר את הלחץ האינפלציוני במשק.

תחזית צמיחה שמרנית ל-2010-2011

ההוזלות הללו גרמו לתגובת שרשרת בתחזיות של ברקליס, אותן שיגר הבנק ללקוחותיו, קרי בעיקר למשקיעים הזרים. ראשית, הבנק הפחית את תחזית האינפלציה שלו ל-3.5% ברבעון הראשון של 2010 ולהערכתו האינפלציה תחזור לטווח היעד הממשלתי כבר ברבעון השני ותרד ל-2.9%. ברקליס מעריך כי בסוף השנה האינפלציה תרד ל-2.3%, לעומת 3.9% בסוף 2009.

בברקליס מעריכים כי הפחתת הלחצים האינפלציוניים תגרום לפישר להאט את קצב העלאות הריבית: "תיתכנה הפתעות נוספות כלפי מטה באינפלציה, כך שמסלול העלאות הריבית יהיה איטי יותר ויסתיים בריבית נמוכה יותר מכפי שהוערך בעבר". האנליסטים מעריכים כי הריבית תעלה בהדרגה ל-3% בסוף השנה, לעומת 3.25% בתחזית הקודמת.

כפועל יוצא מהתחזיות לריבית נמוכה יותר, ברקליס מעלה את תחזית הצמיחה במשק לשנתיים הקרובות. הכלכלנים חוזים צמיחה של 3.3% השנה (לעומת 2.9% בתחזית הקודמת) ו-3.5% בשנת 2011, לעומת 3.1% בתחזית הקודמת.

הדבר המעניין הוא שדווקא ברקליס, הידוע בתחזיות האגרסיביות שלו (ברקליס היה הראשון שיצא בהכרזה נועזת על סוף המיתון העולמי ביולי 2009), מספק תחזית שמרנית לעומת זו של בנק ישראל, הצופה צמיחה של 3.5% כבר השנה, ובייחוד בהשוואה לתחזיות של גופים אחרים במשק המדברים על צמיחה הנושקת ל-4% השנה ואף יותר מכך.