ילדי הפלא של השוק

שוב ושוב באה המציאות ומלמדת, שאולי יש ילדים בשוק ההון אבל אין בו פלאים

את קולות השמחה לאיד של מתחריה של פסגות ניתן היה לשמוע אתמול בכל רחבי הסיטי של ת"א. בית ההשקעות פסגות, והמנכ"ל שלו רועי ורמוס, משכו הרבה אש בשנים האחרונות גם בגלל הצמיחה המהירה בנכסים, מכונת השיווק המשומנת שלהם, העמדה הפומבית והמתוקשרת של ורמוס בנושאי הסדרי החוב, שציירה את מתחריו כאילו הם שותקים ומוותרים בנושא, והשיא - מכירת בית ההשקעות בסכום שיא, שיש שיאמרו אף גבוה מדי של יותר מ-3 מיליארד שקל.

הנעליים של רועי ורמוס

את רצף ההצלחות של בית ההשקעות קטעה עכשיו הפרשה המביכה של סוחרי הנוסטרו. אולם לאחר שהמתחרים יסיימו לחגוג, כדאי שגם הם יבדקו מה קורה אצלם, כי בהחלט ייתכן שמחר אחד מהם יהיה בנעלי ורמוס, כשיתגלה אצלו מחדל בפעילות הנוסטרו.

רבות דובר על הפיקוח בתחום הגמל והפנסיה וקרנות הנאמנות - אולי הבקרה אינה מושלמת, אולי יש עוד מקום לשיפור והידוק, אבל לפחות יש פיקוח אמיתי וכתובת ברורה. לעומת זאת פעילות הנוסטרו היא תחום הרבה יותר אפור שנופל בין הכיסאות של הרגולטורים השונים, שכן לא מדובר בכספי ציבור אלא בכספים העצמיים של בית ההשקעות, שיכול לעשות איתם כמעט כל מה שהוא רוצה.

פעילות הנוסטרו לא זוכה כמעט לחשיפה תקשורתית, שכן כביכול אין בו אינטרס ציבורי מכיוון שלא מדובר בכספי לקוחות, אולם עבור חלק מהברוקרים מדובר בבור שומן, שלעתים מהווה חלק גדול מהרווח של בית ההשקעות.

עם פוטנציאל הרווחים מגיעים גם ניגודי העניינים. החל מהמלצה שמפרסם בית ההשקעות על ניירות שהוא מחזיק בנוסטרו וכלה בניצול הזדמנויות בשווקים עם כספי הנוסטרו במקום כספי הלקוחות ובמקרים קיצוניים אף הרצת מחירים כמו החשדות בפסגות.

עם בעייתיות בפיקוח ופוטנציאל ניגוד עניינים בולט כל כך, עולה השאלה מדוע בכלל בתי ההשקעות צריכים מערך נפרד של מנהלים לנהל להם את השקעות הנוסטרו? אם הם מספיק בטוחים באיכות ניהול ההשקעות שלהם ומאמינים שהם נותנים את השירות הטוב ביותר ללקוחותיהם, שישקיעו את הכספים של עצמם בקרנות הנאמנות ובתעודות הסל של הבית. צעד שכזה הוא גם הבעת אמון וגם יחסוך הרבה כאב ראש ופוטנציאל לצרות.

ילד פלופ

המושג ילד פלא וסופרלטיבים רבים נשמעו רבת בפרשה האחרונה של פסגות: דוד אדרי? סוחר מבריק, מלך האג"ח; שי בן דוד? גם כן ילד פלא; וכמובן, רועי ורמוס - ילד פלא של שוק ההון, שהביא את פסגות למעמדו ולתדמיתו הנוכחיים, ומתמודד עכשיו עם פרשה קשה שמאיימת על המוניטין שבנה.

כשמכנים מישהו ילד פלא בשוק ההון, תדעו שצריך להיזהר. שוב ושוב המציאות מלמדת אותנו, שאולי יש ילדים בשוק ההון אבל אין פלאים. כשמישהו מצליח להשיג רווחים חריגים, צריכה להידלק נורה אדומה. אבל במצב הנוכחי בו שכר מתבסס על תשואות וכולם מתחרים מי יהיה במקום הראשון, מנהלי ההשקעות, ובעיקר הסוחרים, מחפשים את הרווחים המהירים בשוק ההון.

ואז, כשמצליחים, הבונוסים מתנפחים, ואיתם גם המוניטין והתהילה, ואותו ילד פלא באמת מאמין שניחן בכישרון יוצא דופן. ואז גם הפיתוי גדל, כי ילד הפלא רוצה להצדיק את המוניטין ולהצליח יותר בכל מחיר, ומשם המעבר לשטחים אפורים אינו רחוק. הבעיה היא שבסוף, מספיקה טעות אחת כדי לקבור הכל.