מחקר בבריטניה: גלישה כפייתית באינטרנט קשורה לתסמיני דיכאון

לפי החוקרים מאוניברסיטת לידס, לא ברור מה קודם למה - ההתמכרות לרשת או הדיכאון

מחקר שהתבצע בבריטניה גילה כי אנשים המבלים זמן רב בגלישה באינטרנט מועדים לפתח תסמיני דיכאון.

לא ברור אם שעות הגלישה הארוכות הן הגורמות לתסמינים, או שמא אנשים בעלי נטייה לדיכאון נוטים לבלות זמן רב יותר ברשת.

החוקרים מהמחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת לידס טוענים כי ממצאי המחקר מעידים באופן מובהק שגולשי אינטרנט כפייתיים נוטים לפתח דפוסים של יצירת קשרים מקוונים באמצעות חדרי צ'אט ורשתות חברתיות, על חשבון יצירת קשרים בחיים האמיתיים.

לדברי קטריונה מוריסון, העומדת בראש קבוצת החוקרים, "ממצאי מחקרנו מאששים את התפיסה הרווחת בציבור שגלישה מוגזמת באתרי אינטרנט בעלי פונקציות חברתיות קשורה לעיתים בהפרעות פסיכולוגיות, כמו דיכאון ונטייה להתמכרות. דפוס הגלישה הכפייתי הזה עלול להשפיע באופן שלילי על הבריאות הנפשית".

המחקר הוא ראשון מסוגו ובהיקפו. השתתפו בו 1,319 אזרחי בריטניה, בין הגילאים 16 ל-51, כאשר 1.2% מהם ענו על ההגדרה של מכורים לאינטרנט. לדברי מוריסון, אלו שהוגדרו כמכורים מבלים משכי זמן חסרי פרופורציות באתרים בעלי תכנים מיניים, אתרי משחקים מקוונים ואתרי קהילות מקוונות. באנשים אלו נמצאה גם שכיחות גבוהה יותר של תסמיני דיכאון קליני בינוני עד חמור.

לדבריה, "איננו יודעים מה קודם למה, האם אנשים דיכאוניים נוטים לגלוש באינטרנט יותר מאחרים, או האם הגלישה הכפייתית באינטנרט מובילה לפיתוח תסמיני דיכאון, מה שברור הוא שגלישה כפייתית באינטרנט היא תמרור אזהרה מפני נטיות דיכאונית".

מוריסון הוסיפה כי על אף ששיעור המכורים לאינטרנט בקרב אוכלוסיית המחקר נראה קטן, הוא כפול משיעור המכורים להימורים באוכלוסייה הבריטית, העומד על 0.6%.

שיא במספר המכורים לאינטרנט בסין

מספר המכורים לרשת האינטרנט בקרב הצעירים בסין עלה ב-2009 לשיא של 24 מיליון איש. כך לפי סקר שנערך במדינה. לפי הנתונים, מספר המכורים לאינטרנט בסין כמעט הכפיל את עצמו מאז 2005.

אוכלוסיית גולשי האינטרנט בסין היא הגדולה בעולם, ומונה כיום כ-384 מיליון בני אדם. הסקר נערך בקרב 7,000 סינים בגילאים 6 עד 29. הגדרת 'התמכרות לאינטרנט' חלה על אדם שציוניו בלימודים, קשריו החברתיים והקריירה שלו ניזוקים כתוצאה מהרגלי הגלישה שלו. מכורים עלולים, לפי ההגדרה, לחוות עצבנות או דיכאון אם תימנע מהם הגלישה.

על-פי ממצאי הסקר, 15.6% מהצעירים הסינים בגילאים 18-23 מכורים לאינטרנט. במדינה פועלות יותר מ-400 מרפאות פרטיות לטיפול בהתמכרות זו. בקיץ האחרון נהרג נער בן 15 ששהה במחנה גמילה מאינטרנט בדרום המדינה. בחקירה שנערכה התברר כי מותו נגרם כתוצאה ממכות שקיבל במחנה.