7 סוגי טפשים

מעולם לא הוצבה הגדרה מעצבת שלפיה ניתן לקבוע מי הוא טיפש. הנה הצעה לשיטה

חייבים להודות שזה די מוזר, שלתופעה הנפוצה ביותר על פני כדור הארץ אין הגדרה מילונית או פילוסופית. המגפה העולמית המסוכנת ביותר, זו שהפילה חללים יותר מכל מגפה אחרת, אינה שפעת החזירים או האיידס או המגפה השחורה. המגפה הזו מדבקת יותר וחמורה בהרבה: תופעת הטיפשות האנושית. אם ייגזר עלינו למות מוקדם מן הצפוי - סביר להניח שאיזה אידיוט יהיה אחראי לזה.

נושא הטמטום האנושי נדון באינספור מקומות, אך מעולם לא הוצבה הגדרה מעצבת שלפיה ניתן לקבוע מי טיפש. יום אחד באה מישהי לאבא שלי בעבודה והתלוננה על עובדת אחרת. “היא גם טיפשה וגם עצלנית”, כך הלינה. אבא שלי, שהוא איש ממש לא טיפש, חייך ואמר: “איזה מזל, תארי לך שהיא הייתה גם טיפשה וגם חרוצה”. דוגמה זו שופכת אור על תופעה מעניינת ביותר של עולם הטיפשות. טיפשות מועצמת והופכת למזיקה כאשר היא מלווה בתכונה נוספת - חיובית.

אם תחשבו על זה שנייה, תגלו שיש בזה הרבה היגיון. טיפש עצלן אינו עובד הרבה, ולכן אינו גורם הרבה נזק. מטיפש רשע קל להיזהר, לטיפש מרושל לא נותנים אחריות. הטיפשים מתחילים להיות סכנה לאנושות כאשר הם מסווים את טיפשותם באמצעות תכונה נעלה שאותה אנחנו מעריכים. במצב זה הנזק שאותו הם מסוגלים לגרום שואף לאינסוף.

כדי שכולנו נלמד לזהותם ולהתרחק מהם ככל שניתן, לפניכם מספר דוגמאות. לגזור ולשמור:

  1. טיפש חרוץ. כאמור, אתם מכירים לפחות שלושה כאלה במקום העבודה שלכם. הוא נשאר עד הכי מאוחר ומצפה להערכת הבוסים על המאמץ הגדול שהוא משקיע. לכל פרויקט הוא מכין שלוש מצגות בנות 50 שקפים כל אחת. אם תשאלו אותו מה השעה, הוא מיד יזמין סקר במכון מחקר שישווה את השעה בחמישה אזורי זמן בכל העולם לאורך 20 השנים האחרונות. הוא עובד הכי קשה, ואם לא תיזהרו הוא עלול להיות הבוס שלכם.

  1. טיפש ידען. הוא יודע הכול, מבין בהכול ומוכן לנאום לכל מי שמוכן לשמוע. עליו נאמר “לעולם אל תתווכח עם טיפש, הוא יוריד אותך לרמתו ואז ינצח אותך עם הניסיון שלו”. הוא יודע את כל העובדות ואת כל הסטטיסטיקות, הוא רק לא מבין מה הן אומרות. יש לו ניסיון ודוגמה לכל דבר. לכל מה שתגיד יש לו חמישה מקרים שבהם זה לא עבד. אי אפשר לנצח אותו. אפשר רק להתרחק.

  2. טיפש מוכשר. כאן מדובר במקרה קשה לאבחנה. הבעיה היא שטיפש זה מצטיין במיוחד בתחום מסוים, למשל כדורסל, או אולי גולף, או שהוא נגן קלאסי ידוע. ביצועיו המדהימים על המגרש או על הבמה גורמים לנו לחשוב שיש לו מה להגיד בתחומים אחרים. ואז, כאשר אנחנו מגלים שהוא מכור למין או נוטה לייעץ לנו בנושאי גדר ההפרדה, זה הזמן לומר לו - ניגנת יפה, פגעת בול, עכשיו תסתום.

  3. טיפש עם תואר. די דומה לטיפש המוכשר, אבל מסוכן בהרבה. הוא דוקטור או פרופסור למשהו, מה שמקנה לו הילה של אדם חכם. התואר מקנה לו את הזכות לדבר דברי איוולת מוחלטים בכל נושא בעולם. וכמובן שאין לו מספיק שכל לשתוק. הביולוג מבין בכלכלה, הפיזיקאי מבין בחינוך, האסטרונום מבין בביטחון. ההתבטלות העצמית שלנו בפני תארים אקדמיים מתקדמים היא הטיפשות שלנו.

  4. טיפש כריזמטי. מפקד הסיירת לשעבר, חתיך הורס, קול בס דומיננטי, אבל דביל מושלם. הבנות מצעפות את עיניהן, הבנים רוצים להיות כמוהו וליהנות מקרבתו הממגנטת. הבעיה היחידה היא שכשהוא אומר “אחריי”, יש כאלה שהולכים.

  5. טיפש טוב לב. הוא בוכה כשהוא רואה סבל אנושי, או חתולי. הוא מזדהה נמרצות עם כל מי שנראה כחלש ויילחם בחזקים באשר הם. הוא שונא את האוליגרכים, את המותגים, את הממשלה. יש לו עותק של no-logo במקום ספר התנ”ך. הוא בודק את חתימת הפחמן בכל ביס שהוא לוקח מסטייק הסויה שלו. הוא יהיה מוכן להרוג בן אדם כדי להציל חתול.

  6. טיפש אמיץ. הוא לא קורא סטטיסטיקות, כי זה לפחדנים. יש לו את הגישה של “יאללה, בואו ניכנס בהם”, והוא מאמין במנטרות שאין סיכוי בלי סיכון. בדרך כלל יש לו סטרט אפ מגניב, ועוד שלושה חבר’ה שהוא הצליח לשכנע לעזוב משרה בטוחה בקומברס כדי ללכת איתו. הוא לא דופק חשבון לאף אחד, ומצד שני העולם לא דופק לו חשבון כשהוא נדפק בעצמו.

וכמו שמארק טוויין אמר: “עדיף לשמור על שתיקה ולהיראות אידיוט מאשר לפתוח את הפה ולהוכיח את זה”. הגיע הזמן לשתוק.

הטור מתפרסם בגיליון פברואר של "ליידי גלובס"