20 אלף משרות נגרעו בינואר בארה"ב; שיעור האבטלה 9.7%

קוזצנזוס הכלכלנים הצביע על יצירה של 15 אלף משרות ושיעור אבטלה של 10% ■ בינואר 2009 הגיע שוק העבודה לשפל המדרגה, אז נגרעו 745 אלף משרות ■ מתחילת המיתון התאדו במשק האמריקני 8.4 מיליון משרות

משרד העבודה האמריקני פרסם היום (ו') לפני פתיחת המסחר בוול סטריט את נתוני התעסוקה החודשיים לחודש ינואר, אשר הפתיעו לרעה מחד כשהצביעו על ירידה של 20 אלף משרות. קונצנזוס תחזיות האנליסטים, היה צפוי להצביע סוף סוף על יצירה של 15 אלף מקומות עבודה בינואר. בשורה התחתונה, התאדו בארה"ב 8.4 מיליון מקומות עבודה בשנתיים האחרונות (הצפי עמד על גריעה של 7.2 מיליון משרות מאז תחילת המיתון הנוכחי). מאידך, שיעור האבטלה בארה"ב הפתיע לטובה כשירד ל-9.7% לעומת צפי כי יוותר ברמתו הגבוהה מזה 26 שנה - 10%. זהו שיעורו הנמוך ביותר של האבטלה מאז אוגוסט 2009.

כמו כן, ערך משרד העבודה "מצעד תיקונים" כשהכריז כי בדצמבר 2009 נגרעו 150 אלך משרות מהמשק האמריקני לעומת הנתון המקורי שהצביע על גריעה של 85 אלף משרות. נתון נובמבר תוקן משמעותית כשהצביע על עלייה של 64 אלף משרות לעומת דיווח מקורי של יצירת 4 אלף משרות בלבד.

משרד העבודה מנה 2 סיבות עיקריות לעובדה כי בינואר, על אף הציפיות, נגרעו משרות מהמשק האמריקני: האחת, גריעה מסיבית של משרות במגזר הבנייה, מה שעלול להוביל למסקנה כי מצב שוק הדיור בארה"ב, ובמיוחד בניית בתים חדשים, נמצא עדיין במצב קשה. השנייה, גיוס קטן מהצפוי של משרות ממשלתיות ופדרליות. השכר לשעת עבודה בינואר עלה ב-5 סנט או 0.3% ל-18.89 דולר לעומת צפי לעלייה מתונה יותר של 0.2%.

אתמול פורסם בארה"ב נתון התביעות השבועיות החדשות לקבלת דמי אבטלה, אשר עלו במפתיע ל-480 אלף תביעות וזרעו חשש בוול סטריט לגורלו של שוק העבודה.

רונן מנחם: "במבט קדימה, מוקדם לבשר על תפנית אמיתית"

בינואר 2009 הגיע שוק העבודה לשפל המדרגה, אז נגרעו 745 אלף משרות. מאז, הנתונים הללו השתפרו בהדרגה כמעט מדי חודש, אך הנתונים היום מאוששים את ההנחה של חלק גדול מכלכלני השוק כי שוק התעסוקה טרם התאושש וכי צפויים עוד קשיים רבים בדרך להבראה.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה, מסר לאחר פרסום דו"ח התעסוקה החודשי כי הנתון הנוכחי משנה אך מעט את הערכת המצב שקדמה לו כי ההתאוששות התעסוקתית בארה"ב תהיה איטית והדרגתית. זאת ועוד, טרם ניתן לקבוע כי ההידרדרות הנוכחית נבלמה לחלוטין.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר בשבוע שעבר כי יצירת משרות ניצבת בראש סדר העדיפויות שלו השנה. הוא מנסה לקדם תוכנית לעידוד תעסוקה בהיקף של 32 מיליארד דולר, המכוונת בעיקר לעסקים קטנים ובינוניים. לפי התוכנית, חברות יקבלו הטבת מס שנתית בגובה 5,000 דולר על כל עובד חדש שישכרו השנה (עד 500 עובדים). אובמה נתקל בקשיים בקונגרס בהעברת תוכנית דומה בחודש שעבר, אולם כעת הוא מנסה שוב להעביר את התוכנית, עם מעט שינויים, בתקווה שהפעם הוא יצליח.