מייקל דל רכש את הארכיון של סוכנות מגנום ב-100 מיליון דולר

את המכירה יזם מנכ"ל מגנום כיום, מארק לובל, כחלק מתהליך של מודרניזציה והתאמת החברה לעידן הדיגיטלי ■ לובל זיהה את ההזדמנות הטמונה בצילומים בעלי הערך ההיסטורי, הנחשבים ל"חד-פעמיים", לעומת הצפת הצילום העכשווית

בעסקת ענק המוערכת ב-100 מיליון דולר רכש המיליארדר מייקל דל, בעליה של חברת המחשבים דל, את ארכיון הצילום של סוכנות הצילום הוותיקה מגנום. מגנום הוקמה ב-1947 על-ידי שניים מהצלמים הבולטים במאה ה-20 - רוברט קאפה ואנרי קרטייה-ברסון, יחד עם צלמים נוספים.

מגנום פעלה כקואופרטיב של צלמים עצמאיים וסיפקה צילומים ללא מתווכים. העסקה מקיפה את 185 אלף הצילומים בארכיון החברה, אשר חלקם אמנותיים, חלקם תיעודיים, וביניהם צילומי אישים ואירועים היסטוריים, שנחשבים עד היום לרגעים מכוננים. כזה הוא למשל התיעוד המצולם של הנאום "יש לי חלום" של מרטין לותר קינג ו"נערה אפגנית" של פיטר מאקורי, השער הזכור ביותר של "נשיונל ג'יאוגרפיק".

את המכירה יזם מנכ"ל מגנום כיום, מארק לובל, כחלק מהתהליך של מודרניזציה והתאמת החברה לעידן הדיגיטלי. לובל זיהה את ההזדמנות הטמונה בצילומים בעלי הערך ההיסטורי, אשר נחשבים ל"חד פעמיים", לעומת הצפת הצילום העכשווית.

הוא מצא פרטנרים מעוניינים בחברת ההשקעות של דל, MSD קפיטל, ששני העומדים בראשה, גלן פורמן וג'ון פלן, ידועים כאספנים נלהבים של אמנות עכשווית. סכום העסקה המדויק לא נמסר, אך הפרסומים מבוססים על הערכות הביטוח.

עם ההכרזה על העסקה החברה הודיעה כי תשאיל את הצילומים למשך 5 שנים למוזיאון אוניברסיטת טקסס.

העסקה הוגדרה בתקשורת בין היתר כדרך לשרוד את השינויים המקצועיים ואת הקשיים שפקדו את החברה בעידן החדש. "מוכרים את צילומי העבר כדי להבטיח את העתיד", תיאר זאת ה"גרדיאן".

לשאלה כיצד ישמש הכסף את הסוכנות אמר לובל כי הצלמים "ירימו כוסית שמפניה ויחזרו לעבודה". הוא הדגיש כי צילומי העתיד שייכים להם, לא לדל.

אפגניסטאן / צלם: רויטרס