אירופה סיימה יום הפכפך בעליות: הקאק הצרפתי טיפס ב-1.2%

גלובס tv מנכ"ל SAP, ליאו אפותקר, התפטר לאחר שבעה חודשים בלבד בתפקיד ■ מנכ"ל פימקו: "נכון לעכשיו אנחנו מעדיפים השקעות בטוחות באג"ח של ממשלת גרמניה שנמצאת במצב טוב בהרבה מאשר ארה"ב"

שוקי אירופה חתמו את יום המסחר הראשון של השבוע בנטייה לעליות לאחר יום מסחר הפכפך שהושפע מהחחשות בשל משבר החוב ביוון, ספרד ופורטוגל. ענף הסחורות ריכז עניין רב על רקע עליית מחירי הנפט והזהב. מרבית שוקי אסיה ננעלו בירידות שערים.

שרי האוצר של ה-G7 לא פרסמו הודעה רשמית לאחר הפסגה שהתקיימה בסוף השבוע בקנדה, אך הפרטים שנתגלו חשפו כי לא קיימות תוכניות לחילוץ יוון ויתר המדינות הדרום-אירופאיות השקועות בחובות.

ברקע, מוחמד אל-אריאן, המנכ"ל של פימקו, קרן האג"ח הגדולה ביותר בעולם, אמר כי הוא חושש מהגירעון התקציבי ההולך ומעמיק של ארה"ב ועל כן הוא מעדיף להשקיע באג"ח של גרמניה ולא באג"ח ארה"ב.

"נכון לעכשיו אנחנו מעדיפים השקעות בטוחות באג"ח של ממשלת גרמניה שנמצאת במצב טוב בהרבה מאשר ארה"ב", אמר אל-אריאן בראיון לסוכנות תומסון רויטרס.

יוון, ספרד ופורטוגל מסכנות את גוש האירו

יוון, זה זמן רב, היא תאונה שמאיימת להתרחש, בגלל החוב הציבורי הכבד והעדר כושר התחרות, אך בעיותיה אינן ייחודיות. גורל שכנותיה, ועתידו של גוש האירו תלוי בפתרון הבעיות שלהן.

העדר שליטה פיסקלית וחוסר תחרותיות הולכים יד ביד בכל דרום-אירופה. ההצטרפות למרחב האירו ו"ההתלכדות" דחפו את התשואות של פורטוגל, איטליה, יוון וספרד אל אלה של גרמניה. בום האשראי שהתהווה כתוצאה מכך תמך בצריכה, אך יצר אינפלציה של שכר, שעלתה על הגידול בפריון והוציאה את יוון אל מחוץ לשוקי הייצוא המסורתיים שלה.

במקביל, הביורוקרטיה הכבדה והנוקשות של שוקי העבודה, המוצרים והשירותים הרתיעו השקעות במגזרים עתירי ערך מוסף, על אף שהשכר נשאר מתחת לממוצע של האיחוד האירופי. התוצאה: תערובת מזיקה של גירעונות שוטפים גדולים במאזני התשלומים ובתקציבים, שהובילה לגידול בחובות החיצוניים.

מאזן החשבון השוטף של יפן התכווץ בדצמבר

מאזן החשבון השוטף של יפן התכווץ ל-900.8 מיליארד ין בדצמבר מ-1103.0 מיליארד כאשר הייבוא התרחב ב-1.5% והייצוא ירד ב-0.2% מהחודש הקודם. עם זאת, במבט מעבר לתנודתיות החודשית אל המגמה הרחבה יותר, הייצוא עלה ב-11.7% מלפני שנה הנתון החיובי הראשון מזה 15 חודשים והגדול ביותר מאז אוקטובר 2007. כך לפי מחלקת המחקר של FXCM ישראל. סקר ה-Eco Watchers של ספקי השירותים והקמעונות לחודש ינואר גילה שתחזית הסוחרים ל-2-3 החודשים הקרובים השתפרה.

מנכ"ל SAP התפטר לאחר 7 חודשים בתפקיד

מנכ"ל SAP , ליאו אפותקר, עוזב את תפקידו בצעד מפתיע לאחר שבעה חודשים בלבד מאז מונה לתפקיד המנכ"ל היחיד של סאפ. הפרישה צפוי לעורר את אי-שביעות הלקוחות והאנליסטים, אשר יראו הפרישה אשר כחוסר באסטרטגיה. החברה הגרמנית תפצל את הנהלת החברה בין ביל מק'דרמוט, הממונה על חטיבת השטח של החברה, וג'ים הגמן סנאב, מנהלה לפיתוח מוצרים. שניהם כבר חברים בדירקטוריון של SAP.

ענקית הכרייה האירופאית אקסטרטה מדווחת על ירידה של 82% ברווחי השנה הפיסקלית ל-661 מיליון דולר לעומת רווח של 3.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה.

טויוטה , יצרנית כלי הרכב הגדולה בעולם, הודיעה כי היא עשויה להרחיב את התוכנית להחזרת כלי רכב בהם עלולה להופיע תופעת "הדוושה הדביקה". החברה תתחיל להחזיר כבר בחודש הקרוב את דגמי הפירוס הפגומים בארה"ב ויפן.

מניות היצואניות היפניות קנון ופנסוניק איבדו על רקע חששות כי לבעיות הפיסקליות באירופה לא יימצא פיתרון בזמן הקרוב.

מניות הכרייה האוסטרליות BHP ביליטון וריו טינטו מרכזות עניין על רקע עליית מחירי הנפט והזהב .

בזירה הישראלית, באטמ תקשורת מפרסם את דו"חות שנת 2009 מהם עולה כי הרווח הנקי ירד ב-15.3% ל-20.5 מיליון דולר והכנסות החברה גדלו ב-0.7% ל-135.4 מיליון דולר.

אפ"י פיתוח , זרוע הנדל"ן של אפריקה ישראל ברוסיה ומזרח אירופה, תפרסם את הדו"חות המסכמים של 2009 ב-8 במארס.