הביקורת עשתה את שלה: הח"כים ישובו לטוס במחלקת תיירים

יו"ר הכנסת רובי ריבלין החליט לאחרונה כי חברי הכנסת יטוסו גם בטיסות קצרות ובינוניות במחלקת עסקים ■ הסיבה המרכזית: המשך פעילות שוטפת עם נחיתת המטוס והרצון כי ינוחו היטב בטיסה ■ ריבלין עצמו בראיון לגל"צ אתמול: "אני לא רוצה שח"כים יתקשרו לחברות התעופה ויתחננו לאפ-גריידינג"

הביקורת הציבורית עשתה את שלה: יו"ר הכנסת רובי ריבלין החליט הערב (ג') להקפיא את הנוהל לפיו חברי הכנסת יטוסו במחלקת עסקים גם בטיסות הבינוניות והקצרות לאירופה וישובו לטוס במחלקת תיירים. ההערכות הן כי המהלך, אם היה יוצא לפועל, היה עולה למשלם המסים מאות אלפי שקלים בשנה. יצוין כי בטיסות ליעדים ארוכים, כמו ארה"ב והמזרח הרחוק, טסים הח"כים במחלקת העסקים.

ריבלין ביקש מיושבי ראש ועדת האתיקה בעבר ובהווה - הח"כים אורון, אלדד ויחימוביץ' - ומיו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין, לדון מחדש בנוהל ולהגיש לו את המלצותיהם.

מאז התקבלה ההחלטה, נשמעה ביקורת רבה עליה. ריבלין עצמו הסביר כי הנוהל היה "תורה שבעל פה" ועכשיו קיבל תיקוף בכתב וכי חברי הכנסת ממשיכים מירידתם מהמטוס לפעילות שוטפת ולכן צריכים לנוח היטב.

ח"כ שלמה מולה ממפלגת קדימה מסר עם התקבל הידיעה על הקפאת נוהל הטיסות בביזנס: "אני מברך את יו"ר הכנסת על החלטתו הצודקת. טוב עשה ח"כ ריבלין שהקשיב לרחשי ליבו של הציבור והקפיא את הנוהל. כל עם ישראל מהדק את החגורה. אנחנו צריכים להוות דוגמא אישית".

ח"כ מולה עצמו התראיין אתמול לתוכנית הבוקר בגל"צ ואמר כי "כל פוליטיקאי שהוא שליח ציבור עם מצפון אמור לצאת נגד ההחלטה. גם 10 שקלים שיוצאים ללא צורך הם בזבוז ואני חושב שאין בזה צורך. גם כך מעמדה של הכנסת יורד ואנחנו במו ידינו מביאים את השנאה של הציבור. אנחנו מתקשים להסביר מצב של כ-40 שרים וסגני שרים".

ריבלין עצמו התראיין גם הוא אתמול לגל"צ ואמר: "מה זה הצדקנות הזו - אתם מדברים בזוטות. אם הייתי חושב שעשיתי משהו לא בסדר, הייתי מקבל רגליים קרות, אבל לא. אני לא רוצה שח"כים יתקשרו לחברות התעופה ויתחננו לאפ-גריידינג" ריבלין הוסיף: "מדובר בגושפנקא בלבד לנוהלים שהיו כבר קיימים. שדרוג הטיסות לח"כים נועד לתת להם נינוחות כדי שיוכלו להתחיל בסדר היום האינטנסיבי שלשמו טסו - מיד לאחר הנחיתה. לא מדובר פה על טיסות תענוגות, אלו הן טיסות עבודה לכל דבר, והן מהוות אפילו השלב הראשון בעבודתם של הח"כים בחו"ל".

טרם קבלת ההחלטה, פנתה תנועת אומ"ץ היום למבקר המדינה בבקשה לבדוק חריגות בנסיעות לחו"ל של חברי הכנסת. "בימים האחרונים פורסם כי מנכ"ל הכנסת דן לנדאו, בחסותו של יו"ר הכנסת ח"כ ראובן ריבלין, יזמו שדרוג לח"כים הנוסעים לחו"ל למחלקות עסקים. הנימוק שניתן לכך היה דחוק: ח"כים יוצאים לחו"ל בשליחות בטיסות בוקר וזקוקים לתנאים מיוחדים בטיסות על-מנת להגיע רעננים להמשך סדר יומם".