לנצח את הדוב

איך לנצח את השוק גם כשהוא יורד: תשעת כללי הזהב של ג'וזף פיוטרוסקי

קשה להשיג תשואה חיוביות כשהשוק בתקופה דובית, ובמיוחד בתקופת ירידות חדות כמו אלו שהיו ב-2008, אבל יש אסטרטגיות שדווקא מצליחות בכך. שיטת בחירת המניות הפסיבית של פרופ' ג'וזף פיוטרוסקי עשתה בדיוק את זה ב-2008.

על-פי הדיווח של איגוד המשקיעים האמריקאים הפרטיים (AAII, ארגון שלא למטרת רווח, המפעיל מסננות מניות על-פי 56 אסטרטגיות השקעה), השיגה שיטת פיוטרוסקי תשואה שנתית של 32.6%, בעוד שהממוצע של כל השיטות האחרות היה שלילי ועמד על מינוס 41%.

פרופ' פיוטרוסקי התעניין במיוחד במניות בעלות מכפיל שווי מאזני (שווי השוק חלקי סך הנכסים המוחשיים, פחות כל ההתחייבויות) בשיעור נמוך. אלו הן בדרך כלל מניות של חברות במצוקה פיננסית, שרוב המשקיעים מעדיפים להתרחק מהן.

כמו חוקרים אחרים לפניו, גם פיוטרוסקי הבחין שהמניות הללו מנצחות את השוק בממוצע, אבל הוא גם גילה עובדה מעניינת חדשה: המניות שניצחו את השוק עשו זאת בהפרש גדול, והן אלו שדחפו את הממוצע מעלה, בעוד שמרבית המניות הניבו דווקא תשואה נמוכה מתשואת השוק. התוצאה הזו הובילה אותו לנסח קבוצת קריטריונים לאיתור המניות הללו.

על-פי שיטת פיוטרוסקי, עליכם לבחור את המניות שמכפיל השווי המאזני שלהן נמצא ב-20% התחתונים של השוק, ולבחון את המצב לפי תשעה קריטריונים:

1. רווח נקי לפני רווחים (או הוצאות) - חיובי ב-12 החודשים האחרונים.

2. תזרים מזומנים מפעילות שוטפת - חיובי.

3. תשואה על הנכסים (רווח נקי חלקי סך כל הנכסים) הגבוהה מזו שלפני שנה.

4. איכות הרווחים: התזרים מפעילות שוטפת צריך להיות גדול מהרווח הנקי. הקריטריון הזה מסנן חברות שיש סבירות כי השתמשו בטריקים חשבונאיים בדו"ח רווח והפסד.

5. יחס בין חובות לזמן ארוך לנכסים הנמוך מזה שלפני שנה. הקריטריון הזה בוחן אם החברה מצמצמת את חובותיה או מגדילה אותם.

6. יחס שוטף (נכסים שוטפים חלקי התחייבויות שוטפות) גדול מזה של לפני שנה. הקריטריון הזה בודק את השינוי בהון החוזר של החברה (אם היא נזילה יותר).

7. מספר מניות נסחרות קטן או שווה לזה של לפני שנה.

8. שולי רווח גולמי (רווח גולמי חלקי מכירות) גדולים יותר מהתקופה המקבילה אשתקד.

9. מחזור נכסים (מכירות חלקי נכסים) גדול מזה שלפני שנה. בוחן את מידת היעילות של החברה בהפעלת נכסיה.

לסיכום

מניה שעומדת בקריטריון מקבלת נקודה אחת (במקרה של קריטריון המשווה בין תוצאה נוכחית לזו של לפני שנה, אם נמצא שוויון בין הערכים, המניה מקבלת חצי נקודה). המניות שקיבלו ציון מצטבר של 8.5 או 9 הן אלו ששוות בדיקה.

כשבחנתי את כל המניות הנסחרות בארצות הברית בעלות שווי שוק הגבוה מ-200 מיליון דולרים, מצאתי רק אחת שקיבלה ציון מושלם, 9: Corinthian Colleges (COCO).

אף שהמשקיעים ממש לא אוהבים את המניה, החברה הזו מפעילה בהצלחה 89 מוסדות להשכלה גבוהה בארצות הברית ובקנדה, שבהם לומדים כמעט 90 אלף סטודנטים. היא מציגה צמיחה דו-ספרתית מרשימה, הן במכירות והן ברווח הנקי, זה כמה שנים, ונשענת על מאזן חזק.

על פניו היא נראית השקעה מעניינת, אבל לא המשכתי לבדוק אותה לעומק, ולכן קחו אותה כרעיון ראשוני בלבד, וערכו את הבדיקה שלכם לפני שאתם רצים לקנות.

אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.