נדל"ן דמי מפתח: כך השכירה נפטא אדמות של המינהל

עוד בשנות השישים, כשהייתה חברה ממשלתית, קיבלה נפטא מהממונה על ענייני הנפט "זכות נפט", המכונה "חזקה", באדמות שמדרום לערד ■ מדובר בזכות לחפש ולהפיק נפט באדמות המדוברות. אלא שעד שהנפט המיוחל יימצא, בנפטא החליטו להשכיר חלק מהאדמות

לפני כשלושה חודשים נחשף ב"גלובס" כיצד חברה בבעלות תתי-אלופים במיל' השכירה אדמות מדינה. החברה קיבלה מהמינהל האזרחי את הזכות לפתח את הקרקע לטובת תעשייה, אולם נהגה בה כבשלה. החלטה של בית משפט השלום בתל אביב מעוררת את הרושם שהיא אינה היחידה שעושה כסף על חשבון אדמות מדינה בעקבות קבלת זכויות מוגבלות בהן. נראה שנפטא , אחת מחברות הנפט של קובי מימון וחיים צוף, החליטה גם היא שהדבר משתלם.

עוד בשנות השישים, כשהייתה חברה ממשלתית, קיבלה נפטא מהממונה על ענייני הנפט "זכות נפט", המכונה "חזקה", באדמות שמדרום לערד. מדובר בזכות לחפש ולהפיק נפט באדמות המדוברות. אלא שעד שהנפט המיוחל יימצא, בנפטא החליטו להשכיר חלק מהאדמות. בשנת 2000 שכרה ממנה חברת הסלולר פרטנר חלק מהשטח תמורת אלף דולר לחודש. ב-2005 הבינו בפרטנר שהם בעצם משלמים למי שאינם בעלי הקרקע, חדלו מהתשלום וחתמו על הסכם חדש עם מינהל מקרקעי ישראל, הבעלים האמיתיים של השטח.

נפטא, מעניין לגלות, לא שתקה ותבעה את פרטנר בדרישה שתשלם לה את דמי השכירות. פרטנר הגישה תביעה נגדית וטענה שהתקשרה עם נפטא על בסיס "מידע כוזב" שזו סיפקה לה, כאילו היא מחזיקה במלוא הזכויות בקרקע, ולכן גם הכספים שהיא שילמה לה במשך חמש שנים נגבו ממנה שלא כדין.

בדצמבר האחרון דחה שופט השלום בתל אביב משה סובל את טענות נפטא. החברה, פסק, "אינה יכולה לעשות בה (בקרקע) כבשלה ולבצע בה שימושים שאינם מוגדרים כמותרים על-פי חוק הנפט, ובוודאי שאינה רשאית להתיר לצדדים שלישיים לעשות בקרקע שימושים כאלה תמורת תשלום".

איך מסבירים את זה בנפטא? שם אומרים בתגובה את הדברים הבאים: "נפטא הינה בעלת הזכויות ב'חזקת ערד' (חזקת נפט), שממנה מופק ומסופק גז טבעי לעיר ערד. בשטח שבו מצויים מתקני ההפקה קיים תורן שעליו התירה נפטא לחברת פרטנר להציב אנטנה, בהתאם להסכם שנחתם ביניהן. חברת פרטנר טענה, בין היתר, כי היה על נפטא לקבל את אישור מינהל מקרקעי ישראל להסכם הצבת האנטנה. בית המשפט קיבל את טענות פרטנר בעניין זה. נפטא הגישה ערעור על פסק הדין וטענה כי השגת האישור ממינהל מקרקעי ישראל היא באחריות פרטנר, וכי לא הייתה כל מניעה לקבלת אישור המינהל". עכשיו הכל ברור.

הכתבה המלאה במגזין G