חם אש בשלג

זה לא יהיה אירוע זניח כמו שרבים חושבים. עם השקעה של 1.76 מיליארד דולר (לא כולל תשתיות), 5,500 אנשי המשלחות והספורטאים, ורשתות טלוויזיה שמתכננות שידורים של כמעט 24 שעות ביממה ■ החשש הגדול הוא רק אצל סוכנויות הליווי בקנדה, שטובעות בבקשות להתקבל לעבודה לקראת פתיחת משחקי החורף "ונקובר 2010" בשישי

לא כולם באופוריה. בראנדי סאריונדר, בעלת מועדון סטריפטיז וסלון עיסוי הודתה בריאיון ל"וונקובר סאן": "אני חוששת מתסמונת 'בורן-אאוט' של הנשים שלי. אמרו לנו שתהיה לנו פי אלף יותר עבודה ממה שאנחנו מסוגלות לתאר לעצמנו. זה יהיה כמו התערוכה העולמית 'אקספו' על סטרואידים". סוכנות הליווי הגדולה בקנדה, 'כרמן פוקס', מקבלת כמאה בקשות להתקבל לעבודה בשבוע, וההזמנות זורמות. הוועדה המארגנת מחלקת לחברי המשלחות עשרים אלף ערכות 'סייף קיט' הכוללות נצנצים, כפפות חימום לידיים וקונדומים.

מי שחשב, לאור הסיקור המקובל, שמשחקי החורף האולימפיים הם אירוע זניח, כדאי שיביט שוב. המסיבה הגדולה של משחקי החורף, כולל אלכוהול, מין וסקנדלים, מגיעה לעיר מתירנית ורגועה, שתושביה פשוט מתים על ספורט. שיאים חדשים נקבעו במשחקי ונקובר זמן רב לפני הפתיחה בסוף השבוע. ולא רק במספר הקונדומים שיחולקו.

מספר האתלטים יגיע במשחקים לראשונה ל-2,600, ויחד עם צוותי האימון והטיפול ימנו המשלחות 5,500 איש. 86 תחרויות ב-15 ענפים שונים. וגם הצד הפיננסי מרשים: 1.13 מיליארד דולר הכנסות מזכויות שידור, עלייה של 36% לעומת המשחקים בטורינו לפני ארבע שנים. רשת NBC לבדה השקיעה 820 מיליון דולר בשידורים, למרות שפירסמה תחזית להפסדים של כ-250 מיליון דולר בעקבות זאת. CTV הקנדית תשדר 22 שעות ביממה, ובונה על שבירת שיאי הכנסות לאור מספר הצופים הצפוי. כאיתות ראשון אפשר לקחת את אירוע הכרזת 23 השחקנים שנכנסו לסגל נבחרת קנדה האולימפית בהוקי קרח לפני ארבעה חודשים: ארבעה מיליון צופים חזו בהכרזה, פי ארבעה מקהל הטלוויזיה הרגיל הכללי באחר הצהריים באמצע השבוע - כפי שחישב "ספורטס ביזנס אינטרנשיונל".

גם יורוספורט קיבעה את המשחקים כאוניית הדגל שלה השנה, שלחה משלחת חסרת תקדים לקנדה והשקיעה בטכנולוגיה. כך הפכו המשחקים לאירוע הראשון שישודר כולו בערוץ באיכות HD. עשרת אלפי כלי תקשורת מכל העולם מיוצגים בעיר, ורק בטלוויזיה צפויים שלושה מיליארד צופים לעקוב אחרי התחרויות.

הסקנדינבים התעוררו

את מי זה מעניין? מסקר שערכה חברת Sport+Markt עולה כי 687 מיליון איש ברחבי העולם מתעניינים במשחקים, כ-41% בממוצע (ראו מסגרת). יש אזורים מסוימים בהם העניין גדול במיוחד. בסקנדינביה יש לספורט החורף משקל גבוה. כך למשל, למרות המשחקים המשעממים ב-2006, בשבדיה בלבד הסתכם הרייטינג הממוצע ב-12% ופלח שוק ממוצע של 50%.

משחקי חורף

אבל החשיבות של המשחקים היא לא רק במספרי צופים. בסדר הגודל של קנדה יש צורך בהשקעה במשחקים של חברות כלל קנדיות. העבודה הרצינית החלה לפני שבע שנים, ומאז השקיעה הוועדה המארגנת 1.76 מיליארד דולר במשחקים, ובמקביל עלה תקציב הביטחון המתוכנן מ-100 ל-900 מיליון דולר. וזאת בלי להחשיב את ההשקעות בתשתיות בצד המדינה הפדרלית בריטיש קולומביה, ומצד מחוז מטרופולין ונקובר. 600 מיליון דולר הושקעו בשיפוץ הכביש המהיר "סי טו סקיי" המחבר לאורך 121 קילומטר את ונקובר על החוף עם העיירה וויסלר בה ייערכו תחרויות הסקי האלפיני, הנורדי והמגלשות. שיפוץ הכביש, אגב, אמור היה להסתיים ב-2012, אבל הממשלה המקומית זירזה הליכים כדי שהכביש יהיה מוכן לקראת המשחקים.

הועדה המארגנת מצידה השקיעה 36 מיליון דולר ברכישת שטחים בשילוט חוצות, כדי למנוע תחרות 'פיראטית' מצד מפרסמים ולהגן על הספונסרים הרשמיים. במקביל, בצעד מתוקשר ומוחמא לרוב, צירפה VANOC את ארבעת שבטי האינואיט המקומיים כמארחים. 53 מיליון דולר הושקעו בחוזים עסקיים עם חברי קהילות האינואיט, ויותר מאלף מהם מועסקים על ידה.

לפחות לא נאלצו בעיר לבנות יותר מדי אולמות חדשים, אולם מפואר להחלקה מהירה על קרח, שיפוץ של כמה אולמות ומסלולים, וזהו. ועוד יתרון - מאחר ואצל האוכלוסייה במקום אין ענפי ספורט חורף שאינם מעניינים, הרי שלכל אולם בטוח שיהיה שימוש גם בעתיד. גם השאר תוכנן כהלכה: מועד המשחקים נקבע בקפידה, על מנת שמאה הימים שלפניהם, המשמשים לעיקר המבצעים של הספונסרים, יפלו על תקופת הקניות של חג המולד. הגאווה הפטריוטית בקנדה לקראת המשחקים מבטיחה לספונסרים הצלחה, גם בתקופה קשה כלכלית.