האוצר יסרב לתנאי חיים כץ בעניין השוואת זכויות אלמן-אלמנה

יו"ר ועדת הרווחה רוצה לחייב את האוצר לממן את התיקון כך שהמדינה תערוב לעלות השינוי ותממן את אי-הפגיעה בעמיתים

נמשך העימות בין משרד האוצר לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, בראשות ח"כ חיים כץ, בנוגע להליך אישור השוואת תנאי הקצבאות של האלמנים בקרנות הפנסיה הוותיקות לאלו של האלמנות, וזאת בהמשך לקביעת בג"ץ בנושא. היום דנה ועדת העבודה והרווחה בנושא שינוי התקנון האחיד בקרנות שבהסדר וקבעה כי על האוצר לבחור באחת משלוש חלופות שהעמידה לו למימון התיקון האמור, וזאת אם ברצונו לקבל את אישורה. החלטת הוועדה, שהתקבלה פה אחד, גרמה לכעס באוצר, שם אין כוונה להיענות לדרישותיו של כץ.

מוועדת העבודה והרווחה נמסר היום כי היא החליטה לשקול אישור של התיקונים המוצעים על ידי האוצר לתקנון האחיד להשוואת זכויות האלמן לאלמנה, רק בכפוף לכך שבמקביל לתיקון האוצר יקבל על עצמו אחת מהחלופות הבאות: (1) המדינה תשתתף במימון מחצית מעלות התיקון, או (2) להקשות את התנאים בתקנון כך שהפעלת מנגנון האיזון המפחית את זכויות העמיתים בקרנות תתאפשר רק בתנאים קיצוניים בהרבה מהקיים כיום, או (3) המדינה תעמיד כרית ביטחון שתשמש במקרה ויהיה צורך באיזון אקטוארי. כלומר, כץ יאשר את התיקון רק אם המדינה תערוב לעלות השינוי או תממן אי פגיעה בעמיתים.

"כץ גורר רגליים"

ואולם, באוצר נשמע היום כעס בנוגע להחלטה שהוביל כץ. "שתיים מהחלופות שהציעו כץ והוועדה הינן תקציביות ואחרת תקנונית, ולא נסכים לאף אחת מהן. זה לא יקרה", אמר היום גורם באוצר. אותו גורם אף האשים את כץ בכך שקיבל החלטה לא לו והצביע ללא סמכות בנושא, מכיוון שהחלופות לגביהן התקיים הדיון לא הוגשו לו כלל על ידי האוצר. "כץ ממשיך לגרור רגליים בנוגע לנושא השוואת זכויות אלמן-אלמנה", מוסיפים באוצר ומציינים כי הופתעו למשמע החלופות.

במחצית 2008 קבע בג"ץ כי אלמן זכאי לקבל פנסיית שאירים השווה לפנסיית אלמנה, כך שההסדרים בתקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר - לפיהם שיעורי הפנסיה לאלמנים הם חצי מקצבת אלמנות - מהווים אפליה ויש לבטלם. כעבור כחצי שנה הגיש האוצר תקנות בנושא, תוך שהובהר כי עלויות התיקון ימומנו במקרה הצורך מכספי העמיתים בקרנות, ללא שיינתן לנושא מימון נקודתי.