אינטק פארמה: הביקושים הקפיצו המחיר ל-27 שקל למניה

הביקושים בהנפקת חברת הביומד החדשה שתצטרף לבורסה הסתכמו בכ-70 מיליון שקל, פי 2.4 ממה שביקשה החברה לגייס ■ מחיר המינימום עמד על 23.4 שקל למניה

מניית ביומד חדשה בדרך לבורסה: חברת אינטק פארמה, שפיתחה גלולה לשחרור מושהה של תרופות, ביקשה לגייס היום (ג') 29 מיליון שקל לפי שווי חברה של 96 מיליון שקל - וזכתה לביקושי יתר של פי 2.4. קרי כ-70 מיליון שקל. בעקבות הביקושים הערים תומחרה המניה בהנפקה ב-27 שקל, הגבוה ב-15.4% ממחיר המנימום שעמד על 23.4 שקל למניה.

הצלחת ההנפקה עשויה לשחרר גל של הנפקות ביומד, כשבין היתר מחכות מאחורי הקלעים פרוטאולוג'יקס, שכבר הגישה טיוטת תשקיף להנפקתה, וכן ASI ו-InspireMD אשר בוחנות הנפקה אך טרם הגישו טיוטה. 10 חברות נוספות עובדות על תשקיפים בימים אלה והן צצות כפטריות לאחר הגשם; מסוף 2007, אז החל המשבר הכלכלי, בוצעה רק הנפקת ביומד אחת - של די פארם בה שולטות טבע וקבוצת IDB (דרך כלל תעשיות ביוטכנולוגיה ).

החתמים בהנפקה של אינטק היו דש איפקס חיתום, פועלים IBI, כלל פיננסים חיתום, מיטב הנפקות ואקסלנס נשואה.

אינטק הוקמה בשנת 2000 והיא מעסיקה 37 עובדים. עד כה הושקעה בחברה כ-20 מיליון דולר ואם לסכם בשתי מילים את פעילות החברה, הרי שמילים אלו היו "השבחת תרופות". במצגת למשקיעים לקראת ההנפקה שחררה אינטק הצהרות אופטימיות שנועדו, כמובן, לפתות את המשקיעים להשתתף בהנפקה. החברה הדגישה כי נעשו מעל 20 ניסויים קליניים וציינה כי למיטב הערכתה, "יש כיום עשרות תרופות הנמצאות בשוק או נמצאות בפיתוח, אשר השהייה קיבתית עשויה לשפר את ביצועיהן", עם "פוטנציאל מכירות של מיליארדי דולרים" לאותן תרופות.

אינטק הציגה לדוגמה את תרופת ה"לבודופה" שנועדה לטיפול בפרקינסון; ההערכות הן כי מכירות התרופה יגיעו ל-3 מיליארד דולר ב-2013, לעומת 2 מיליארד דולר ב-2007. לדברי אינטק, זו התרופה היעילה ביותר לטיפול בפרקינסון, אולם היא אינה יעילה בשל תנודתיות רמת התרופה בדם ותופעות לוואי. אינטק מציינת, כי באמצעות הזלפה של ה"לבודופה" לעבר חלון הספיגה הצר עם המשאבה שפיתחה החברה, נרשמה עלייה ביעילות התרופה: משך תופעות הלוואי במהלך היום פחת בכ-75% ומשך חוסר היעילות במהלך היום פחת בכ-85%. החברה מקיימת בימים אלו את השלב השני בניסוי בבתי החולים ביילינסון ואיכילוב, והוא צפויה להסתיים עד סוף השנה.

מפתחת תרופות, שורפת מזומנים

אינטק פיתחה גלולה הנפרשת בקיבה ("גלולת האקורדיון") ומשחררת את התרופה בהדרגה. לרוב, תרופות עוברות את הקיבה במהירות ומסולקות מהר מדי למעי. המוצר של אינטק מאפשר שחרור הדרגתי של התרופה למעי וספיגה מבוקרת שלה שם. שחרור מושהה של התרופה מאפשר להפחית את מינון התרופה, ליטול כדורים בתדירות יותר נמוכה ולשמור על רמות קבועות של התרופה בדם.

החברה מפתחת היום 3 תרופות המשולבות ב"גלולת האקורדיון" שלה - לפרקינסון, להפרעות שינה ולמניעת עיוותי שרירים. החברה מעריכה כי תסיים השנה את השלב השני של הניסויים במוצרים לפרקינסון ולהפרעות שינה, ואז תחפש שותפים להמשך הפיתוח.

לאינטק אין עדיין מכירות. בתשעת החודשים הראשונים של 2009 היא הפסידה 10.6 מיליון שקל - יותר ממחצית ההון העצמי שנותר לה - וקצב שריפת המזומנים היה דומה. לפני כשנה חתמה החברה על הסכם לפיתוח משותף עם חברת תרופות גדולה, שתומכת במימונה.

את המוצר פיתחו פרופ' מיכה פרידמן ופרופ' אמנון הופמן, מבית הספר לרוקחות של האוניברסיטה העברית שבירושלים. בעלי המניות העיקריים בחברה הם משקיעים פרטיים, בהם גיורא קרני, בעבר בכיר באגיס, שמכהן גם כמנכ"ל שלה; יזם החברה והיו"ר שלה, צבי יוסף; נשיא אומריקס, ניסים משיח; והלל בכרך, לשעבר נשיא ומנכ"ל אורקס וממייסדי ESC ואלמה לייזרס.