הקהל מתבקש לסמס

נכון, עמרי כספי השתתף באירועי האולסטאר של ה-NBA. אבל עם כל הכבוד לקשר הישראלי, מדובר באירוע שמזמן הפך לגימיק שיווקי שמזכיר תוכנית ריאליטי זולה, ואיבד בשמונה השנים האחרונות 50% מצופי הטלוויזיה שלו

1. אכן, כבוד גדול לעמרי כספי ולנו. הישראלי הראשון ב-NBA נבחר למשחק הרוקי'ס של ה-NBA, ויבלה בסופשבוע הזה עם הרבה פעילות באירועי האולסטאר בדאלאס. אבל מה באמת נהייה ממשחק האולסטאר הזה? לפחות בארצות הברית ההתייחסות אליו היא מזמן כאל גימיק שיווקי. אירוע יח"צ שמאפשר לעוד כמה ספונסרים לשלם כסף לליגה, ושהפך למשהו לגמרי לא ברור בתעשייה של דייויד סטרן.

מבחינת עניין ציבורי, האולסטאר נמצא במגמת התרסקות מתמדת. עם השנים, ככל שנערמו הגימיקים השיווקיים, הוא איבד את מרבית הקהל שלו. זה כבר מזמן האירוע הגדול של המזרח נגד המערב משנות השמונים. בשמונה השנים האחרונות איבד האולסטאר 50% מצופי הטלוויזיה, עד שצנח בשנה שעברה לרייטינג עלוב של 4.1% ברשת TNT. אם הולכים קצת יותר לאחור, לימים שהאולסטאר עוד היה אולסטאר, אז בהשוואה למשחק ב-1993 אז עוד שיחק מייקל ג'ורדן, הרייטינג של האולסטאר צנח ב-72%.

2. יש הרבה סיבות לנפילה. אבל יותר מכל זוהי העובדה שהאמריקנים לא אוהבים שהאירוע שבבסיסו הוא תחרותי, הפך לתוכנית ריאליטי שבה דברים נקבעים מחוץ למגרש. למשל, שיטת ההצבעות שמאפשרת לצופים לקבוע את השחקנים באולסטאר הביאה השנה לכך ששחקנים שבקושי שיחקו (אלן אייברסון) או היו פצועים, קיבלו בזכות אהבת הקהל מקום באולסטאר. עם זאת, אייברסון לא ישתתף בסופו של דבר במשחק בין המזרח למערב בעקבות פציעה.

שיא הביזאריות הגיע עם תחרות ההטבעות - פעם תחרות נחשבת מאין כמוה עם שחקנים כמייקל ג'ורדן, דומיניק ווילקינס וקלייד דרקסלר. אם בעבר עוד החזיקה התחרות איזשהו אלמנט מקצועי עם שופטים (שחקני עבר) שנותנים ציונים לביצועים של המתמודדים, הרי שלאחרונה היא הועברה לידי הכרעת הצופים בהצבעות sms. מהסיבה הזאת חלק מהמועמדים החליטו שהתחרות במילא לא רלוונטית עבורם, ומעדיפים שלא להשתתף.

אגב, אחרי שהחליטו להפוך את גמר ההטבעות ל"כוכב נולד", לקחו את תוכנית הריאליטי עוד צעד קדימה וקבעו שלב ביניים לפני הגמר הגדול. השנה התחרות נקבעה לשלושה מועמדים שהעפילו ישירות לגמר - נייט רובינסטון (ניקס), ג'ראלד וואלאס (שארלוט) ושאנון בראון (לייקרס), ועוד אחד שיגיע אליהם על פי הצבעת הצופים. מי זה יהיה? כדי ליצור אפקט של מתח, נקבע כי לחצי גמר כוכב נולד העפילו דמאר דרוזאן מהראפטורס ואריק גורדון מהקליפרס, שיתחרו יום לפני הגמר, ראש בראש בתחרות הטבעות שהמנצח בה ייקבע כמובן על פי שילוב של הצבעות sms והצבעות באתר הרשמי של ה-NBA.

ריבוי האירועים נעשה בין היתר כדי לאפשר לעוד ספונסרים להיכנס ובכך להגדיל את ההכנסות. כך למשל נוספה תחרות "החיובים" בשנה שעברה עליה לקחה חסות חברת הביטוח GEICO. השנה עמרי כספי יזכה ל"כבוד" להשתתף בתחרות, כשיתמודד מול רג'ון רונדו (סלטיקס) וקווין דוראנט (אוקלהומה סיטי). אירוע נוסף שנולד הוא "משחק הסלבריטיס" שבו ישחקו השנה שחקני העבר מג'יק ג'ונסון, רוברט הורי, אלונזו מורנינג, כריס מאלין, וגם הבעלים של דאלאס מאבריק מארק קיובן, שחקני הקולנוע-טלוויזיה ד"ר אוז וג'ואל מור, הראפר פיטבול.

כל האירועים זכו לשמות מסחריים, כתנאי של הספונסרים לקחת חסות עליהם. תחרות הרוקיס נקראת "T-Mobile רוקי צ'לנג'" ותחרות ההטבעות קיבלה את השם "ספרייט סלאם דאנק" על שם המשקה שייקח עליה חסות.

3. מה בעצם עושים שם השחקנים? עבור לא מעט מהם האירוע הוא הזדמנות מצוינת לקדם את עצמם בסוף שבוע מרוכז אליו נשאבים כל הסוכנים, הספונסרים, אפשרות להשתתף באירועים כדי לקדם את המותג. בסוף השבוע הזה נסגרות לא מעט עסקאות. דוויין ווייד שנתן הצצה ללו"ז שלו במשחק האולסטאר ב-2007 בלאס וגאס, גילה את המשמעות האמיתית של האירוע הזה עבורו ועבור שחקנים אחרים. מהרגע שנחת בווגאס הוא היה עסוק בפגישות עסקים עם ספונסרים ובאירועי השקה. עם הנחיתה הגיע לסיור של שעתיים במלון "מיראז'" עם הספונסרים העיקריים שלו, קונברס וגאטורייד. ב-11 בלילה הגיע למסיבה שערכה קונברס לכבודו ב"מיראז''", ורק ב-4 בבוקר סיים אותה וחזר למלון. למחרת בצהריים כבר היה בפגישת עם תשעה אנשי עסקים ב"בלאג'יו", שדנה בקידום המותג שלו. חצי שעה אחר כך נפגש עם נציגי קונברס, ובלילה שוב יצא לקרוע את העיר. למחרת בצהריים נדרש על-פי הלו"ז להשתתף באירוע של חברת T-Mobile, ובלילה התייצב כמתוכנן לעוד אירוע של החברה שנמשך עד 3 לפנות בוקר.

בשבת בבוקר, לפני אימון של נבחרת המזרח, הוא סיפר: "אני עדיין מחזיק מעמד. לא ישנתי שנייה אחת הלילה, אבל אני מחזיק מעמד".

זו תהיה עוד הזדמנות מצוינת לתת פוש אחרון לסוכנים ולג'נרל מנג'רים לסגור בחדרי חדרים העברות של שחקנים, רגע לפני תום הדד-ליין להעברת שחקנים בטריידים שעומד על 7 ימים בלבד מהיום.

4. ועדיין, האולסטאר של 2010 צפוי להיכנס לדפי ההיסטוריה. האירוע המרכזי - משחק האולסטאר בין המזרח למערב ייערך באצטדיון "דאלאס קאובויז סטאדיום" החדש, וצפוי לשבור את השיא למשחק כדורסל שנקבע ב-2003 (78,129 צופים במשחק המכללות בין קנטאקי למישיגן סטייט). נכון לשלשום, דווח כי 92 אלף כרטיסים כבר נמכרו למשחק והוא צפוי לחצות רף של 100 אלף צופים. חלק גדול מהם (כ-20 אלף) יקבלו אישור כניסה רק ל"מרפסת" - מתחם עמידה בתוך האצטדיון ממנו ניתן לראות את המשחק רק מעל מסכי ענק.

האירוע הפעם גם פוצל לשני מקומות. עמרי כספי וחבורת הרוקי'ס שלו קיבלו רק את הכבוד להופיע בפני 21 אלף צופים בלבד באירוע של יום שישי, שיתקיים ב"אמריקן איירליינס ארינה" של דאלאס מאבריקס. 13.3 מיליון דולר תרמה מדינת טקסס כדי להפוך את סוף השבוע הזה לבלתי נשכח, והשבועון "ביזנסוויק" כבר כתב שבלי קשר לכדורסל בכלל, מדובר במסיבת ענק שתימשך שלושה ימים ו"עשויה להיות מסיבת הספורט הגדולה אי פעם".

מארק קיובן, הבעלים של דאלאס ש"ייארח" בביתו את האולסטאר, הבטיח: "הסופרבול ייראה כמו מסיבת בר מצווה בהשוואה לסוף השבוע של האולסטאר".