איך צף השכר של חיים צוף בדו"ח ישראמקו אינק?

השותפות המוגבלת ישראמקו איננה חושפת את השכר של חיים צוף, מבעלי השליטה בה, אך Isramco Inc - חברת בת של י.ו.א.ל הנסחרת בנאסד"ק - אינה מסתירה אותו, ואף חושפת את שכר שותפו קובי מימון

בימים אלו מתחילה עונת דיווחי השכר. מאות חברות שנסחרות בשוק ההון המקומי יפרסמו מאות עמודים אודות תוצאותיהן העסקיות בשנת 2009, וביניהם יסתתרו נתוני השכר של בכירי הנהלותיהן.

מי שכבר שנים אינן לוקחות לכאורה חלק ב"חגיגה" הזו הן שותפויות הנפט למיניהן, שתחת ההסבר הקבוע "השותפות אינה מעסיקה עובדים ו/או נושאי משרה. השותף הכללי הוא זה שמנהל את עסקיה", אינן חושפות את השכר של מנהליהן, וזאת מאחר שהשותף הכללי הוא שותפות פרטית.

ישראמקו נגב 2 ("ישראמקו "), שנסחרת בשוק ההון המקומי לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר (!), היא אחת מאותן שותפויות. הבעלות בשותפה הכללי מתחלקת בין חברות ציבוריות אחרות דוגמת נפטא, הנמצאת בשליטת י.ו.א.ל, שמצידה נשלטת ע"י חברת אקויטל - מבנה החזקות סבוך ולא ממש קל להבנה שבקצהו העליון ניצב חיים צוף, איש סודו של קובי מימון, המוחזק כבעל השליטה בפועל בעסקי הקבוצה.

צוף, המתגורר בהולנד, שולט בפירמידת החברות הזו באמצעות חברה פרטית הרשומה באיי הבתולה ושמה "יונייטד קינגסוויי". באמצעותה, מחזיק צוף (בשרשור) בגרעיני השליטה באקויטל, י.ו.א.ל ונפטא (השולטות כאמור בשותפות המוגבלת ישראמקו), וכן בחברת ישראמקו אינק. האמריקנית, העוסקת בחיפושי נפט בארה"ב. לפי דו"חות האחרונה, לצוף החזקה של 59.8% (ישירות ובעקיפין) בישראמקו אינק.

שכר לא פרופורציונאלי

ישראמקו אינק. (Isramco Inc) נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 133 מיליון דולר. כחברה אמריקנית, היא מחויבת לחשוף את תנאי שכרו של צוף, המכהן כיו"ר וכמנכ"ל. מבדיקת "גלובס" עולה כי שכרו של צוף עמד בשנת 2008 על 310 אלף דולר, ואילו שכרו של קובי מימון עמד על 100 אלף דולר עבור חמישה חודשים.

לפי דו"חות החברה, החל ממאי 1996 (החברה הונפקה באפריל 1993) מקבל צוף שכר חודשי של 20 אלף דולר ובמונחים שנתיים - 240 אלף דולר. במאי 1998 עודכן הסכם ההעסקה של צוף, ומאז הוא זכאי לשכר חודשי של 30 אלף דולר, ובמונחים שנתיים - 360 אלף דולר.

במקרה של מימון מדובר היה על סכומים זהים - 240 אלף דולר בשנה החל מנובמבר 1999 - אך בניגוד לצוף, הסכם ההעסקה של מימון לא חודש במאי 1998, וזו הסיבה בגינה קיבל רק 100 אלף דולר בגין אותה שנה.

חישוב מהיר מגלה שצוף צבר במהלך 14 שנים אלו (1996 עד 2009 כולל) שכר כולל של 3.5 מיליון דולר, ואילו מימון צבר 2.1 מיליון דולר - סכומים נאים, אך צנועים ביחס להיקף הונם של השניים (כולל שווי מניותיהם "על הנייר").

לא צוף ולא מימון הפכו למיליונרים כבדים הודות לעלויות שכר אלו, אך כשמשווים אותן לעלויות שכר של מנכ"לים ישראליים אחרים מתקבלת תמונה אחרת. כפי שציינו, שכרו השנתי של צוף עומד כיום על 360 אלף דולר, הרבה יותר מהשכר של איל וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס שהשתכר אשתקד 325 אלף דולר ומנהל חברה ששווה כיום 567 מיליון דולר - פי ארבעה מהשווי של ישראמקו אינק.

קודחת כבר 28 שנה

יותר מזה. אם בוחנים את ביצועי החברה מגיעים למסקנה כי ראוי שצוף יסתפק בפחות (במיוחד על רקע העובדה כי הוא בעל שליטה ולא מנהל שכיר). ישראמקו אינק. הוקמה לפני 28 שנה, והיא מתמקדת אך ורק בקידוחי גז ונפט בארה"ב.

נכון לסוף 2008 (הדו"ח השנתי של 2009 עדיין לא פורסם) יש לחברה משאבי נפט בהיקף של 8.2 מיליון BOE (Barrels Of Oil Equivalent - יחידת אנרגיה למדידת כמות האנרגיה הנוצרת בשריפת חבית אחת של נפט גולמי), וכן 26 מיליון רגל מעוקב של גז טבעי. שטחי הקידוח של החברה נמצאים בלואיזיאנה, טקסס, ניו מקסיקו, אוקלהומה, ויומינג, יוטה וקולוראדו.

מאגרי האנרגיה שמצאה עד היום החברה (בעיקר משנת 2007 - אז ביצעה קפיצת מדרגה דרך רכישת נכסים) יצרו עבורה הכנסות של 22.2 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2009, אך ההוצאות התפעוליות הגבוהות עדיין אינן מאפשרות לחברה להרים את הראש מעל המים, וההפסד הנקי עמד על 8.2 מיליון דולר. לעומת זאת, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת היה חיובי ועמד על 16.4 מיליון דולר הודות לירידת מלאים ורווח ממסחר על חוזים עתידיים.

דרך אגב, בשנת 2008 - הודות לגאות במחירי הנפט - רשמה ישראמקו אינק. הכנסות של 52.2 מיליון דולר ורווח נקי של 3.2 מיליון דולר.

tali-z@globes.co.il