ינאי במסע"ת: "הורביץ עבר בהצלחה את הטיפול במחלה"

גלובס tv זאת עקב ההקפדה של ה-FDA על איכות התרופות ■ "עברנו לראשונה את קו מיליארד הדולר ברווח התפעולי - הדברים לא מובנים מאליהם" ■ טבע הרוויחה 3 מיליארד דולר על 13.9 מיליארד דולר הכנסות ב-2009

שלמה ינאי במסיבת עיתונאים שנתית של טבע , ביקש להפריך את השמועות בנוגע למצבו קודם של אלי הורביץ, יו"ר טבע.

"מאז ההודעה מאתמול בבוקר על יציאתו של אלי לחופשה קצרה קיבלנו מבול של תגובות שמביעות יותר מכל אהבה מרובה לאיש הנהדר הזה שתורם כל כך הרבה להצלחה של טבע ברחבי העולם. אלי עבר בהצלחה את הטיפול במחלה שהתגלתה לאחרונה. ממלא מקומו הזמני יהיה משה מני. אני מאחל החלמה מהירה לאלי וחזרה לחברה ולעיסוקיו הרבים".

על דו"חות החברה, אמר ינאי "בפעם הראשונה עברנו את קו מיליארד הדולר ברווח התפעולי לרבעון. הדברים אינם מובנים מאליהם".

אני יכול לומר לכם שכל רבעון וכל שנה זה אתגר חדש. שנת 2009 התאפיינה בשלושה אתגרים: ברמה הגלובלית אנחנו עדיין נמצאים במצב קשה. כמי שרואה פעילות גלובלית ברחבי העולם. יש לא מעט מקומות שנמצאים במצב של משבר. זה גם פוגע בתחומים דפנסיביים כמו תרופות.

הדבר שני, שנת 2009 היתה שנה רזה בכל הנוגע להמצאות ופטנטנים ולכן האתגר היה הרבה יותר מורכב. ללא השקות גדולות המשימה היתה הרבה יותר מורכבת. אנחנו נמצאים בתקופה בה מטבעות נעים בתנודתיות. בסך-הכל השנתי התנודתיות הזאת גרמה לפגיעה של 580 מיליון דולר.

"כל היחידות השונות בטבע פעלו באופן יוצא מן הכלל ותרמו כל אחת בתחומה לצמיחה של 2009".

הרווח הנקי הגיע לשיעור של 21.8%. אין ספק שמדובר בתוצאה טובה. בצפון אמריקה צמחנו ב-34%. באירופה צמחנו ב-22% ובתחום הבינלאומי האחר הצמיחה היתה בשיעור של 22%. הכל במונחים של מטבע מקומי.

ינאי ביקש שלא להתייחס לרכישה הצפויה של רציופארם.

"ה-FDA בשנים האחרונות מקפיד על איכות הייצור, ויש חברות שנפגעות מכך. האם טבע נהנית מכך"?

לשאלת האיכות יש משקל הולך וגדל בשוק התרופות. אנחנו רואים בסוגיית האיכות יתרון מבחינתנו, על אף שאף אחד לא חסין וגם אנחנו צריכים להקפיד. סוגיית האיכות תמיד היתה בראש סדר העדיפויות שלנו. ב-2009 לקחנו נתני שוק מחברות שסבלו מקשיים עקב ההקפדה של ה-FDA על איכות..

הביוגרניקה - הגל הבא של ההכנסות

"בחתך גאורפי, על פי תוכניות ארוכות טווח, הצמיחה העיקרית תבוא מאזורי עולם שנקראים אצלנו "שווקים גנרים מתעוררים". חלקן חופפת להגדרה של שווקים מתעוררים כמו ברזיל ורוסיה, אך גם את יפן. שיעורי הרווחיות בדרום אמריקה היום גבוהים מהממוצע".

"המצב הכלכלי בכלל והשוק הגנריקה בפרט עובר תהליך של קונסלדציה. אני יכול לומר שהרכישות בטבע נעשות על פי שלושה קריטוריונים עיקריים: מצב פיננסי טוב, התאמה לאסטרטגיה שלנו ומימוש הרכישה בתוך שנה".

"הביוגנריקה נותן לנו את הגל הבא של הכנסות. רוב הפטנטים יתפוגגו בתוך מספר שנים אנחנו נעביר את העסק שלנו מתלות בתחום אחד לעסק המבוסס על מספר מוצרים. נעבור לתזמורת של מוצרים".

הקופקסון ימשיך להיות מרכיב מרכזי, אבל גם המשאפים, מוצרים לטיפול בסרטן, מוצרים לבריאות האישה והמוצרים המקוריים של טבע יתרמו כולם להכנסות העתידיות".

הביוגנריקה נותנת תוספת שוק של 67 מיליארד דולר.

לסיכום, אמר ינאי: "אנחנו חברת צמיחה עם שיעור רווחיות גבוה, עם עסק מאוזן וחוסן פיננסי. יש לנו ביטחון רב להוציא לפועל את היעדים לשנים הקרובות".

אייל דשא - מ-2008 הגדלנו את הדבידנדים ב-55%

אייל דשא, סמנכ"ל הכספים של טבע, התייחס לדו"חות הכספיים. היה לנו גידול של 33% במכירות ב-2009. בסה"כ הדבר החשוב זה המרווחים, מ-55.3% ל-58.4% - שיעור רווח גולמי.

76% מהמכירות שלנו היום בתחום הגנריקה ו-24% בתחום הממותג. התרופות הגנריות היו מעט יותר חזקים. כמו ששלמה ינאי אמר, האסטרטגיה ארוכת הטווח שלנו מדברת על 70% מתחום הגנריקה ו-30% מתחום הממותג.

"מילה אחרונה על הדיבידנד. הנהלת טבע החליטה להעלות את הדיבידנד מ-60 אגורות ל-70 אגורות למניה. בסה"כ מדובר בגידול של 170 מיליון דולר. מ-2008 הגדלנו את הדיבידנד ב-55%".