בן-אליעזר: "נבחנת אפשרות למיזם סולארי עם מצרים"

במסגרת כנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת נחשף גם שיתוף-פעולה בין ישראל, ירדן וארה"ב - היוזמה המשותפת פועלת לפתח חברות זיקוק ליצירת ביו-דיזל המבוססת על טכנולוגיה גרמנית

במהלך נאומו בפתח היום השלישי של כנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת גילה שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, כי בביקור משותף במצרים עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סוכמה בחינת אפשרות למיזם משותף בין שתי המדינות, במסגרתו ישראל תספק את הטכנולוגיה הסולארית ומצרים תספק את השטח הנדרש לייצור תחנות מאנרגיה מתחדשת, שתספק חשמל לשתי המדינות, והעודפים יימכרו למדינות נוספות.

לדברי בן אליעזר, נשיא מצרים, חוסני מובארק, הביע עניין ואמר שיבחן את הנושא. בן אליעזר: "אני רואה כיצד בעוד 10 שנים, הנגב והערבה יהיו עמק הסיליקון של האנרגיות החלופיות ואני מתחייב לעשות הכל כדי לקדם את הנושא. יש לנו יתרונות עצומים ואני רוצה לראות בישראל את מה שסולל ואורמת עושות בקליפורניה. הקמת מרכז הפיתוח לאנרגיות מתחדשות בדרום ימשוך הרבה מדענים ומשקיעים שיבואו וישקיעו פה, בישראל".

שיתוף פעולה עם ירדן

במושב שווקים מתעוררים והתייעלות אנרגטית במסגרת הכנס חשף היום סלאח עזאם, נשיא מכון המחקר הלאומי לאנרגיה בירדן, שיתוף פעולה בתחום האנרגיה בין ישראל, ירדן וארה"ב. היוזמה המשותפת פועלת לפתח חברות זיקוק ליצירת ביו-דיזל המבוססת על טכנולוגיה גרמנית.

נכון להיום מדובר בתוכנית היחידה בתחום המו"פ המשותפת לירדן וישראל, אמר סאלח עזאם, וזהו בסיס טוב לשלום ופוטנציאל חשוב עבור שתי המדינות. עוד חשף עזאם את מגוון הפעילויות של ירדן בתחום האנרגיות המתחדשות, בין השאר בתחום הסולארי, התרמו-סולארי, אנרגיית הרוח, ביו-דיזל וביו-גז.

אילן פרידלנדר, מנהל MME-IL השותפה הישראלית בפרויקט, אמר כי המתקן הראשון צפוי לקום במהלך 2010 בגבול ישראל ירדן בסמוך לעקבה, ובעתיד הוא מקווה כי יקומו מתקנים נוספים משותפים בגבול בין המדינות ובכל מדינה בנפרד.

מתקן הזיקוק הראשון עתיד לייצר 500 ליטר ביו-דיזל אורגני מכל טון פסולת אורגנית יבש. עלות המתקן נאמדת בכארבעה מיליון אירו. הפרויקטים הראשונים צפויים להיות ממונים על ידי גורמים בינלאומיים.