השווקים נרגעים: לאחר הנפילות באסיה, אירופה סגרה בעליות

המניות באירופה שאבו עידוד מוול סטריט וסגרו יום חמישי ברציפות של עליות ■ הבורסות באירופה עלו השבוע בשיעור החד ביותר מאז חודש יולי ■ רווחי קרפור נפלו ב-74.2% בשנה הפיסקלית ל-327 מ' אירו

שוקי אירופה עלו זה היום החמישי ברציפות ואסיה ננעלה בירידות חדות לאחר שהפדרל ריזרב העלה אמש (ה') במפתיע את ריבית הניכיון ועורר חששות להאטת ההתאוששות הכלכלית העולמית מהמשבר הפיננסי.

נגיד ה'פד', בן ברננקי, נקט בצעד מפתיע כשהחליט אמש, לאחר נעילת המסחר בוול סטריט, להעלות את הריבית שהוא לוקח מהבנקים ל-0.75% מ-0.5% - בפעם הראשונה מזה יותר משלוש שנים, כשהוא מסמן את תחילת היציאה מחבילות התמריצים שהוציאו את ארה"ב מהמשבר הפיננסי.

התגובה הראשונה בשוקי העולם הייתה הלם וירידות. עם זאת, לקראת סיום המסחר באירופה עברו מדדי המניות להיסחר בעליות לאור העליות בוול סטריט, שם קיבלו המשקיעים עידוד מקריאה נמוכה מהצפוי של האינפלציה בינואר. כך, שוקי אירופה סגרו יום 5 ברציפות של עליות והשלימו עלייה שבועית של 3.9% - החדה ביותר מאז יולי.

מניית קרפור בלטה לאחר שענקית הקמעונאות הצרפתית דיווחה שרווחיה נפלו ב-74.2% בשנה הפיסקלית ל-327 מיליון אירו, לעומת רווח של 1.27 מיליארד אירו אשתקד. החברה ספגה הוצאות וקנסות חד פעמיות בסכום כולל של 1.1 מיליארד אירו במהלך השנה האחרונה. היקף המכירות של החברה ירד ב-1% ל-87.4 מיליארד אירו. נזכיר כי לפני כחצי שנה הודיעה כור שבשליטת קבוצת IDB של נוחי דנקנר כי בכוונתה להכנס כמשקיע אסטרטגי ברשת ולהשקיע עד 3.5 מיליארד שקל בקרפור, אך עד כה הצטברו השקעותיו בה בכ-284 מיליון שקל בלבד.

ירידות חדות באסיה

באסיה ננעל הבוקר המסחר בירידות חדות נוכח ההפתעה מהצעד של ה'פד'.

"ארה"ב החלה לנוע לכיוון של יציאה מתוכניות התמריצים", אמר קנישי היראנות, אנליסט בבית ההשקעות טאקשיבנה. "על אף נחיצותו, המהלך מערער את אמון המשקיעים שחוששים מההשלכות קצרות הטווח של צעד זה".

מדד MSCI אסיה פסיפיק נופל ב-1.8% ל-115.66 נקודות, כאשר מניות הסחורות והבנקים הובילו את הירידות. מדד ניקיי ננעל בירידה של 2.1%, הנג-סנג איבד 2.6%.

מניית נשונל אוסטרליה בנק , הבנק הרביעי בגודלו באוסטרליה, איבדה גובה לאחר שהבנק דיווח כי רווחיו לא השתנו לעומת שנה שעברה.

מניות הכרייה, BHP ביליטון , ריו טינטו , וודסייד פטרוליום ופטרוצ'יינה ריכזו עניין על רקע ירידת מחיר הנפט כתוצאה מהעלאת הריבית על הלוואות של ה'פד'.