תפנית במחירים? קנפוטקס מכר אשלג בהודו ב-370 דולר לטון

תאגיד האשלג הקנדי סגר חוזה ספוט עם מספר לקוחות בהודו במחיר הגבוה ב-20 דולר לטון מהמחיר שנקבע בחוזה האחרון עם סין

תאגיד האשלג הקנדי קנפוטקס, המאגד תחתיו את פוטאש , מוזאיק ואגריום , מכר 600 אלף טון אשלג ללקוחות הודים במחיר של 370 דולר לטון (כולל דמי משלוח וביטוח). כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. המכירה נעשתה לקונסורציום של חברות בהודו, כולל Coromandel International ו-Tata Chemicals. פוטאש תספק 54% מהצרכים של הקונסורציום, מוזאיק 37% ואגריום 9% בלבד.

המכירה הזו אמורה לספק את צרכי האשלג של הודו עד חודש יוני. מחיר המכירה מעניין משני היבטים. ראשית, מדובר במחיר נמוך יותר בהשוואה לחוזה הגדול עם הודו שנחתם בשלהי 2009, שנקבע על 460 דולר לטון. הודו גם לא מימשה את האופציה שניתנה לה בחוזה לקנות כמויות אשלג נוספות.

ואולם, מחיר של 370 דולר לטון הוא גבוה ב-20 דולר לטון מהמחיר שנקבע בחוזה עם סין, החוזה האחרון שנחתם בשוק האשלג. כבר אז העריכו אנליסטים כי המחיר שנקבע עם הסינים מהווה מחיר ריצפה בשוקי האשלג, והחוזה האמור עם הלקוחות בהודו מראה כי מחירי האשלג מתאוששים.

החוזה הנוכחי לווה בשקט תקשורתי, בניגוד לחוזים הגדולים עם סין והודו שנחתמו בחודשים האחרונים. מדובר בחוזה ספוט ולא בחוזה גדול וארוך טווח, מה שמהווה אינדיקציה נוספת לכך ששוקי האשלג הולכים לקראת ריבוי חוזי ספוט על פני חוזים גדולים, כפי שהצהיר בעבר מנכ"ל פוטאש, ביל דויל.

בשוק ההון מעריכים כי לחוזה זה תהיה השפעה קטנה, אם בכלל, על מניית כי"ל ביום ראשון. כי"ל הציגה החודש תשואת חסר של כ-6% על פני המתחרות; אתמול דווח בסוכנות בלומברג, כי בנק סיטיגרופ השלים מכירת בלוק של כ-14 מיליון מניות כי"ל, מה שככל הנראה העיק על המניה. בנוסף, "גלובס" חשף אתמול את כוונתה של קרן גידור זרה לקנות מניות דשנים, כולל כי"ל.