התייעלות אנרגטית, פיילוטים לחיסכון וקמפיינים לסביבה ירוקה

בכנס אילת-אילות לאנרגיות מתחדשות דיברו לא מעט על התייעלות משק האנרגיה ורשתות חשמל חכמות - וחברת החשמל הרימה את הכפפה ■ כבר תקופה ארוכה מנסים בחברה להוריד ביקושים כדי להימנע מהפסקות חשמל יזומות ומעומס על המערכת

כנס אילת-אילות לאנרגיות מתחדשות שנערך בשבוע שעבר סקר תחומים רבים ושונים במשק האנרגיה הירוקה, שנמצא בתהליך בנייה. אחד התחומים המדוברים ביותר היה התייעלות אנרגטית. בתוך תחום זה בלט השילוב בין טכנולוגיות לאנרגיה, כפי שהוא בא לידי ביטוי בתחום רשתות החשמל החכמות (Smart-Grid).

רשתות חשמל חכמות מאפשרות לבצע ניטור נכון של הצריכה על פני תשתיות החשמל - הן עבור הספקית והן עבור צרכן הקצה. על-ידי מתן נתונים ומידע לצרכן על צריכת החשמל שלו, ועל-ידי הפעלת מונים חכמים שמחפשים את המועד הזול ביותר לצריכת חשמל, אפשר וניתן לחסוך אנרגיה ומשאבים. מדובר בנושא מהותי ביותר בעולם שצריכת החשמל בו עולה מיום ליום, וההשלכות הסביבתיות והכלכליות שלו קריטיות. המונה החכם מאפשר גם קריאה רציפה של צריכת החשמל, לעומת שמונה קריאות מונה ביום בלבד במונים הלא חכמים.

בכנס אילת-אילות דיברו, כאמור, לא מעט על התייעלות אנרגטית ורשתות חשמל חכמות. אך, יש לציין כי מתבצעים כבר ניסיונות של ממש בתחום, ולא רק דיבורים. חברת החשמל, למשל, הרימה את הכפפה. החברה מנהלת כבר תקופה ארוכה קמפיין ציבורי לחיסכון בצריכת החשמל, על-מנת להוריד עומס מעל תחנות הכוח. בחברה חוששים ממקרים בהם הביקוש לחשמל מגיע לשיא, מה שעלול להצריך הפסקות חשמל באזורים מסוימים כדי להתמודד עם העומס. בנוסף, ייצור מוגבר של חשמל מביא לעלויות תחזוקה גבוהות.

מעבר לניסיונות השיווקיים, חברת החשמל החלה באחרונה, בעידודה הנמרץ של רשות החשמל, לבצע שלב ראשון בפרויקט התקנת מונים חכמים, שבמסגרתו יעברו 6,000 הלקוחות הגדולים ביותר של החברה, האחראים יחדיו למחצית מתצרוכת החשמל הכללית במשק, לשיטת מנייה חכמה.

המשמעות היא החלפת מונים אצל חלק מהלקוחות (לחלקם כבר יש מונים חכמים) והתקנת רשת תקשורת לכל הלקוחות. הציפייה היא שהמעבר לשיטת מנייה חכמה יביא לחיסכון של 10% בצריכת החשמל. הצלחתו של הפרויקט עשויה להביא בעוד שנה להרחבתו בהמשך גם ללקוחות קטנים יותר, כשברשות החשמל מציינים כי כרגע "לא נראה שהפרויקט הולך להיכשל".

במקרה כזה, העלויות צפויות להאמיר כיוון שככל שהלקוח קטן יותר - כך העלות היחסית של התקנת המונה החכם גבוהה יותר. לפיכך, העברת כלל האוכלוסייה למנייה חכמה נאמדת במיליארדי דולרים.

הסוף להפסקות חשמל?

חברת החשמל, כמובן, אינה הראשונה לעבור למונים חכמים, וניתן לראות פרויקטים כאלה גם בארה"ב, באיטליה ובמדינות נוספות באירופה. בחברה אומרים כי בישראל מעדיפים להמתין למדינות המערב, כדי שאלה יקבעו תקן שלפיו ניתן יהיה להקים מערכת דומה בישראל, מחוץ למסגרת הפיילוט.

אבל מונים חכמים הם לא הדרך היחידה להתייעלות אנרגטית בחברת החשמל. החברה מנהלת פיילוטים נוספים לבחינת טכנולוגיות שמייעלות את ניהול החשמל ברשת, ומקצה 18.5 מיליון שקל בשנה למו"פ ולניסוי טכנולוגיות חדשניות.

אחד הפיילוטים עושה שימוש בטכנולוגיה של חברת CES (Computerized Electricity Systems) בנושא של לוחות חכמים. תכליתו של הפיילוט הוא לנהל את החשמל בזמני צריכת שיא באופן אחיד ושוויוני בין הצרכנים, כי כיום בנקודות שיא הצריכה (כשהצריכה עוברת את יכולת הייצור) חברות החשמל מתחילות להחשיך באופן יזום אזורים שלמים - שכונות, חלקי שכונות, ערים וכדומה.

הטכנולוגיה של החברה מאפשרת לטענתה חיסכון של 10%-15% בצריכת החשמל, ובעלות של שליש מעלות הקמת תחנה פחמית, כמו זו שמיועדת לקום באשקלון בהשקעה של 10 מיליארד שקל. לטענת אנשי החברה, הטכנולוגיה מייתרת הקמת תחנה פחמית נוספת.

מידע אמיתי על צריכת החשמל

חברת CES חוסה תחת כנפיה של קרן הקלינטק אקווה אגרו, ומנכ"ל החברה והמייסד המשותף הוא ירון שיינמן, לשעבר מייסד ויו"ר BVR, המייצרת סימולטורים לצרכי אימון.

לדברי הלל מילוא, מנהל משותף של אקווה אגרו, הטכנולוגיה מאפשרת לחברת החשמל לראות את הסטטוס של כל צרכן בבית - אם הוא מחובר או מנותק, וגם, כשרמת ההספק מאפשרת זאת, להחזיר את כל הצרכנים בבית למצבם הקודם. לדבריו, "זה מאפיין תכונות של בית חכם בלי המחיר שמשלמים היום עבור בית כזה".

את הפיילוט, שעלותו 8.5 מיליון שקל, מגדיר משה גאון, יו"ר גאון אחזקות, השותפה בקרן, כמהפכה עבור חברת החשמל. "זו הפעם הראשונה שיהיה לה מידע אמיתי על צריכת החשמל בבתים. זה יאפשר לה בעתיד לחקור ולקבל מידע שיאפשר לה למקסם את התפקוד שלה", הוא אומר.

מילוא מסביר כי הטכנולוגיה החדשה לא תדרוש מעבר של צרכנים ללוחות חכמים, אלא תהפוך לבסיס עבור בניינים חדשים. "המערכות האלה כבר עובדות ומוכחות. לאחר כמה בניינים חדשים שבהם הן ישולבו, לא יהיה בניין חדש שייבנה בלי המערכת", הוא טוען.

לדבריו, חלק מהמערכת ימומן על-ידי חברת החשמל וחלק על-ידי הצרכן, כמו הממיר של הכבלים בבית. "הצרכן ישלם, נגיד, 10 שקל בחודש לטווח ארוך, וישיג כנגד זה חיסכון בחשמל שמגיע מניסיוננו לכ-15% בחודש. התקנת מערכת כזאת בבניין חדש מהווה ערך מוסף חשוב מאוד לרוכש", לדבריו.

המערכת של CES מותקנת היום כפיילוט בארבע חברות חשמל ברוסיה, בארה"ב ובדרום אפריקה. לדברי מילוא, מעבר לחברות האלה יש מפתחות של בתים חכמים שקנו והתקינו עשרות מערכות כחלק מסל מוצרים ושירותים שהן מציעות. בבתים שעלות הבנייה שלהם היא בינונית-גבוהה, מחיר התוספת עבור לוח חכם נמוכה מאוד, אבל משדרגת את סל המוצרים המוצע ללקוח.

נראה כי חברת החשמל כבר מתחילה להיערך למחר, לתחומים שיקטינו את הביקושים, שיוזילו את עלויות הייצור ושבסופו של דבר, גם יובילו לסביבה ירוקה יותר עם פחות תחנות כוח חדשות בקנה. כעת נצטרך ולחכות ולראות האם הפיילוטים בחברה אכן יתורגמו למערכת תפעולית חדשה ושונה מהמערכת שהכרנו עד היום.