משרד הבריאות נגד אסותא: בולם כניסת ביה"ח לשוק הפארם

אסותא התכוונה להתחרות ברשתות מובילות כמו סופר-פארם וכבר פתחה השבוע סניף ראשון בת"א ■ בתי המרקחת הפרטיים חוששים מהתחרות

משרד הבריאות החליט לבלום מהלך אסטרטגי של רשת בתי החולים אסותא, שבבעלות קופ"ח מכבי. במסגרת המהלך התכוונו באסותא להקים רשת בתי מרקחת שתתחרה ברשתות מובילות כמו סופר פארם וניו-פארם. כך נודע ל"גלובס".

אסותא כבר פתחה השבוע סניף ראשון בבית החולים שלה ברמת החי"ל שבתל אביב תחת המותג "אסותא פארם", כאשר המטרה היא פריסה ארצית בשלב השני. "מהלך זה מסמן את כניסתה של אסותא לתחום הקמעונות, וזהו בית החולים הראשון שנכנס לשוק בתי המרקחת", הסבירו באסותא בשבוע שעבר. אולם, במשרד הבריאות ביקשו לצנן את האווירה ודרשו מראשי אסותא הסברים. בשלב הראשון דורשים במשרד הבריאות כי הסניף שכבר נפתח יועבר לידי זכיין חיצוני, או שימכור את מוצריו למבוטחי קופת חולים מכבי בלבד.

במשרד הבריאות מסבירים כי עד היום הותר לבתי המרקחת של כל קופת חולים להעניק שירות רק למבוטחים של אותה קופה. בנוסף, נאסר על בתי המרקחת הללו למכור מוצרי קוסמטיקה ותכשירים שונים שבהם קיימת רווחיות גבוהה יחסית. הרציונל היה למנוע מקופות החולים להשתמש בהיקף הנרחב שלהן כדי לפגוע ברשתות הפארם. וזה בדיוק החשש שעולה כעת עם המהלך של אסותא.

אסותא / צלם: תמר מצפי

פגיעה בקטנים

ל"גלובס" נודע כי כמה איגודים בענף הרוקחות פנו לאחרונה למשרד הבריאות בתלונה רשמית נגד המהלך של אסותא. החשש העיקרי הוא מפני פגיעה בתחרות. בתי המרקחת הפרטיים טוענים כי היום הם כבר כמעט שלא מרוויחים ממכירת תרופות, אלא בעיקר ממוצרים נלווים. אם בתי המרקחת של הקופות יוכלו למכור לכלל הציבור גם מוצרים אלה, בתי המרקחת הפרטיים עלולים להיפגע קשות.

גורמים במשרד הבריאות מסבירים כי בטווח הקצר הציבור אמנם ייהנה מתחרות כזו, אולם בטווח הארוך ההשלכות עלולות למוטט בתי מרקחת באזורים מסוימים. "אנו מברכים על כל בית מרקחת שנפתח, אבל השוק ממילא מאוד תחרותי. מה שחסר בו כעת זו הסדרה מקיפה של השוק שתביא להגדלת הרווחיות של בתי המרקחת", אומר ד"ר רון תומר, מנהל הוועדה המקצועית בארגון רוקחות בישראל. לדבריו, בתי המרקחת עובדים כיום בשולי רווח קטנים מאוד, ויש להגדיל את התקציב לקופות החולים כדי שיתגמלו יותר את בתי המרקחת. עוד הוא הוסיף כי מי שבעיקר עלולים להיפגע מהמהלך של אסותא הם בתי המרקחת "השכונתיים", ולא רשתות ענק כמו סופרפארם.

"בגלל המגלומניה שהביאה להקמת אסותא ברמת החייל, ובגלל שקופ"ח כללית החלה להפנות את המבוטחים שלה להרצליה מדיקל סנטר על חשבון אסותא, הם נמצאים בבעיה ומחפשים רווחים", טוען גורם במערכת הבריאות.

מאסותא נמסר בתגובה כי "בית המרקחת החדש שהוקם ברמת החי"ל הוא בבעלות ובניהולה הבלעדי של אסותא, וקיבל את כל האישורים הנדרשים לפני פתיחתו. אין כל כוונה להעביר את הסניף לידי זכיין חיצוני ולא התקבלה כל פניה או טענה ממשרד הבריאות בנושא זה או בכל נושא אחר". יואל ליפשיץ', סמנכ"ל משרד הבריאות הממונה על קופות החולים, אמר היום ל"גלובס": "פתיחת בית מרקחת על ידי חברת בת של הקופה על מנת לעקוף את הוראות החוק פסולה ואיננה מקובלת. כל מיזם שהקופה מבצעת דורש אישור של הרגולטור".