בנק הפועלים מעכב לבני שטיינמץ את ההסדר בסקורפיו

נאמן האג"ח, עו"ד דן עופר, מסרב לבקשת החברה לדחות ביותר משבועיים את התשלום הקרוב למחזיקים

בנק הפועלים , לו חייבת סקורפיו נדל"ן של בני שטיינמץ כ-100 מיליון דולר, מעכב את הסדר החוב המתגבש עם מחזיקי האג"ח של החברה - כך נודע ל"גלובס".

שטיינמץ הגיע להסכמות עם מחזיקי האג"ח לגבי מתווה כללי של הסדר החוב, אך אינו יכול ליישמן ללא אישור הבנק, שהינו נושה מובטח. החברה ביקשה היום, באסיפה של מחזיקי האג"ח, להאריך את מועד תשלום הקרן הקרוב, אך הנאמן לאג"ח, עו"ד דן עופר מהרמטיק נאמנויות, סירב לבקשה.

במהלך האסיפה הקצרה, שהתקיימה במלון "סיטי" בתל-אביב, הוחלט להעמיד להצבעה את דחיית התשלומים למחזיקי האג"ח, כך שבמקום לשלמם ב-4 במארס הם ישולמו ב-18 מארס. תהיה זו דחייה שנייה של מועד התשלום, כשבמקביל מנסים בעל השליטה ומחזיקי האג"ח לגבש הסדר חוב. סקורפיו הייתה אמורה לשלם למחזיקי האג"ח 133 מיליון שקל (קרן וריבית) בחודש שעבר, אך העבירה עד כה רק תשלום עבור הריבית.

דוד גרנות, לשעבר מנכ"ל הבנק הבינלאומי, המשמש היום בתפקיד יו"ר סקורפיו נדל"ן, סקר את מצב החברה בפני המשקיעים. סקורפיו עוסקת בייזום של פרויקטים בפולין, סלובקיה, רומניה, אוקראינה, בולגריה, רוסיה וצ'כיה, והמשבר היכה בחברה בעוצמה רבה, ומרבית תוכניותיה מצויות בהקפאה.

סקורפיו עדיין לא פרסמה את התוצאות לסיכום השנה החולפת, אך את הרבעון השלישי של 2009 היא סיימה עם הפסד נקי של 19.8 מיליון שקל, כאשר בסיכום תשעת החודשים הראשונים הפסידה 243 מיליון שקל. לחברה גירעון של 519 מיליון שקל בהון החוזר, וגירעון בהון העצמי בגובה של 179 מיליון שקל. רואי החשבון שלה צירפו לדוחותיה הערת "עסק חי".

בקשה לתביעה

סקורפיו גייסה בתחילת 2007 סכום של 516 מיליון שקל באג"ח הנושאות ריבית שנתית של 6.25%. הקרן של איגרות החוב עומדת לפירעון בחמישה תשלומים שווים בשנים 2010-2014, והריבית משולמת מדי חצי שנה, בחודשים ינואר ויולי.

כפי שפורסם בלעדית ב"גלובס", החל שטינמץ במו"מ עם מחזיקי האג"ח לפני כשלושה חודשים לצורך גיבוש מתווה הסדר חוב. כנגד דחייה בהחזר חוב של כמיליארד שקל למחזיקי האג"ח ולבנק הפועלים, מציע שטיינמץ להעביר לסקורפיו חברת נדל"ן פרטית שבבעלותו, ולשעבד נכסים כנגד אשראי נוסף בסך 60 מיליון דולר. סקורפיו מבקשת דחייה של חמש שנים בפירעון קרן האג"ח, מינואר 2010 לינואר 2015, ובמקביל לדחות את מועדי הפירעון של האשראי הבנקאי.

במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה כנגד החברה ומנהליה בביהמ"ש המחוזי בת"א, טען ראובן רוזנפלד, מחזיק אג"ח של החברה המיוצג על ידי עוה"ד עמית מנור ויוקי שמש, כי תשקיף סקורפיו לא שיקף את חוסר יכולתה לפרוע את האג"ח שהנפיקה. "הנתבעים ידעו כבר בעת פרסום התשקיף כי החברה חיה על זמן שאול, וכי התובע ויתר חברי הקבוצה שמים את כספי השקעתם בעצם רכישת האג"ח 'על קרן הצבי'", נטען בכתב התביעה. "הנתבעים בחרו שלא לגלות אודות מצבה הפיננסי הנכון והמלא של החברה בזמן פרסום התשקיף, ותחת זאת בחרו בגילוי המידע האמיתי באופן 'מדורג'".