נפט ב"צוק תמרור 4"; צפו בצילומי וידיאו בלעדיים של גלובס TV מאתר הקידוח בים המלח

גלובס tv (עדכונים שוטפים) - רכבת הרים במניית זרח: נפלה ב-13.5% מהשיא היומי בעקבות הדיווח לבורסה על התקדמות מבחני ההפקה באתר הקידוח ■ השותפות: "התגלה נפט בעומק של כ-1,900 מטר; לא ניתן בשלב זה ללמוד מגילוי הנפט על המסחריות או הכלכליות של המאגר" ■ האנליסט גיל בשן מ-IBI: "אם מפיקים רק כמה עשרות אלפי חביות נפט בשנה זה לא כדאי"

יום נוסף של סערת נפט בישראל: כפי שפורסם הבוקר ב"גלובס", שותפות חיפושי הנפט זרח הוציאה היום (ה') דיווח לבורסה הנוגע למבחני ההפקה שהיא עורכת מזה כחודש בקידוח "צוק תמרור 4" באזור ים המלח. עוד לפני הדיווח זינקה המניה ב-14% לאחר שנודע כי נפט פרץ מבור הקידוח להחל להיאגר בבריכת האיסוף, מה שחייב את זרח להוציא הבהרה רשמית לבורסה; והדיווח היה צונן.

"בקידוח צוק תמרור 4 מבוצע כעת מבחן ההפקה הרביעי, בשכבת גוונים העליונה", נכתב בהודעת זרח. "במהלך מבחן ההפקה בשכבה זו התגלה נפט בעומק של כ-1,900 מטר. היות ומבחן ההפקה בעיצומו והשכבה הנבחנת הינה דקה, לא ניתן בשלב זה ללמוד מגילוי הנפט כאמור על המסחריות או הכלכליות של המאגר. ספיקת הבאר וגודל המאגר יבחנו ויקבעו בימים הקרובים עם סיום מבחני ההפקה וניתוח ראשוני שלהם. עם סיום מבחני ההפקה וניתוח ראשוני שלהם כאמור, תימסר הודעה בדבר תוצאותיהם".

בעקבות הדיווח התמתנו העליות החדות בזרח. אם לפני הדיווח השיא היומי שנרשם במניה הוא 14.8 אגורות, קרי עלייה של 18.4% משער הסגירה של אתמול, הרי שלאחר הדיווח צנחה המניה ל-12.8 אגורות, מחיר הנמוך בכ-13.5% מהשיא היומי.

כבר בבוקר דווח ב"גלובס", כי במהלך מבחני ההפקה פרץ היום נפט מבור הקידוח ונראתה גם אבוקה כתוצאה מהגז שנמצא באזור. הנפט החל גם למלא את בריכת האיסוף שנמצאת בסמוך לבור הקידוח.

להבה גדולה יותר פרצה בליבם של המשקיעים, שכן יחידות ההשתתפות של זרח זינקו בבורסה. אך בלהט הרוחות יש להדגיש, כי השותפויות ב"צוק תמרור 4" - זרח, אבנר ודלק קידוחים - טענו לכל אורך הדרך כי לפי הערכותיהן יש באתר כ-6.6 מיליון חביות נפט, כמות לא גדולה יחסית.

לפורום זרח ב"גלובס" - לחצו כאן


"צוק תמרור 4", היום

מבחני ההפקה אמורים להצביע על יכולת הפקת הנפט מהאתר ולספק מידע באשר לכמות הנפט שנמצא באזור, והאם מדובר בכמות מסחרית. זרח מחזיקה ב-50% מהקידוח ואבנר ודלק קידוחים מחזיקות ב-25% כל אחת.

"זה שיש נפט זה מצוין אך השאלה אם יש שם כמות לתגלית מסחרית והאם ההפקה היא כדאית מבחינה כלכלית", אומר האנליסט גיל בשן מ-IBI. "לפי מחירי הנפט היום, 6.6 מיליון חביות משקפות הכנסות ברוטו של כחצי מיליארד דולר. אך לכך יש להוסיף את עלות הפיתוח, הוצאות נוספות והיוון של התזרים, כך שנראה כי יישארו כמה מאות מיליוני דולרים. חשוב גם לבדוק את קצב ההפקה. אם מפיקים רק כמה עשרות אלפי חביות נפט בשנה זה לא כדאי; אבל אם כבר עכשיו זורם שם נפט, כנראה שהקצב סביר".

בשן, נציין, מסקר את מניית אבנר בהמלצת "נייטרלי" עם מחיר יעד של 1.5 שקל למניה, ואת מניית דלק קידוחים בהמלצת "הפחת" עם מחיר יעד של 8.5 שקל למניה.

המימושים של כליף

הזינוק במניה היום מחזיר אותנו לבעל המניות הגדול ביותר בזריח, יחזקאל כליף, שמכר לאחרונה בעסקאות מחוץ לבורסה 65 מיליון יחידות של זרח במחיר של 13 אגורות למניה ומכר בבורסה 15 מיליון מניות בשער של 12.25 אגורות, קרי בהיקף כולל של 10.28 מיליון שקל.

במקביל, כליף רכש כמות קטנה של 13 אלף מניות במחיר של 12.9 אגורות למניה, כלומר בהיקף כספי של 1,677 שקל; כך שבסיכום הפעולות כליף הקטין את החזקותיו ב-35% וגזר לכיסו יותר מ-10 מיליון שקל. הוא מחזיק היום בכ-11% מהון המניות של זרח.

זרח מחזיקה ב-50% מקידוח "צוק תמרור 4". כאמור, ההערכות הראשוניות של החברה, על פי סקרים סיסמיים שנערכו בעבר, מדברות על כ-6.6 מיליון חביות נפט באזור. זרח, יחד עם גינקו, קיבלה לאחרונה גם היתר לחיפוש נפט וגז מצפון לעיר ערד, שיקרא "אורלי", ובים קיבלו זרח וגינקו היתר חיפושים שהשם שהוענק לו הוא "גוליבר" (כפי הנראה בשל שטחו הגדול, שמוערך ב-900 קמ"ר). שטח רישיון זה ממוקם ברצועה במרחק של כ-10 ק"מ מהחוף, בין ראשל"צ לחיפה.