לעשות עכשיו

מדברים ומדברים על סנקציות כלכליות נגד איראן שמפתחת נשק יום הדין, וסנקציות - אין

מדברים, מדברים ומדברים על סנקציות כלכליות - וסנקציות אין. ובינתיים משטר האייתוללות האיראני (ולא רק אחמדינג'אד) מפתח את נשק יום הדין. במקום הדברת, על ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי להתחיל לפעול.

אחת מהבעיות המרכזיות הינה הקשרים הכלכליים ההדוקים בין מדינות העולם המערבי, לרבות סין ורוסיה, עם איראן במסגרת "חוזים קיימים", שלטענת החברות העסקיות לא ניתן לחדול מביצועם שמא תהא זו הפרת חוזה.

אם הממשל האמריקני ומדינות האיחוד האירופי היו באמת חפצים בהפסקת הקשרים הכלכליים עם איראן - היה עליהם ליזום חקיקה האוסרת קשרים כאלה, תוך כינונה של קרן כספית שתפצה את החברות העסקיות על אבדן החוזים. כל עוד דברים אלה לא ייעשו - הקשרים העסקיים עם איראן יימשכו, והנושא עלול להפוך בעתיד הקרוב לפצצה מתקתקת, תרתי משמע.

קיימים רבים וטובים שהשלימו עם איראן גרעינית. לצערי הם טועים. הסכנה ב"פצצה", לבד מהיותה בידיים פונדמליסטיות קיצוניות, הינה בשיתוק כושר ההרתעה של ישראל ובגימוד האופציות הצבאיות העומדות לרשותה.

גם היום הממשלה שוקלת כל מהלך צבאי בהיבטים בינלאומיים רחבים. התקופה של "מלחמות קטנות", מבצעים ופעולות תגמול, חלפה מן העולם, ועיני הקברניטים נשואות כיום למשפטנים, לוועדת וינוגרד "השנייה" ולבית הדין הבינלאומי בהאג.

זכות ההגנה העצמית של כל מדינה, המהווה ערך עליון ומוכר במשפט הבינלאומי, קיימת לצערי רק עלי ספר. העולם טרם השכיל לחוקק אמנות בינלאומיות חדשות ולהתאים את דיני המלחמה למאבק בטרור הבינלאומי הגואה, וחבל שכך.

וחזרה לאיראן ולסוגיית הסנקציות: על ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי, כסנקציה ראשונה בגיבוי האו"ם או בלעדיו, לאסור באורח מיידי על כל חברות התעופה האמריקניות והאירופאיות לנחות באיראן, ובהתאמה לאסור על כל חברות התעופה האיראניות לנחות בתחומן. כזכור היה לכך תקדים בעניין לוב אחרי הפיגוע במטוס פאן-אמריקן.

בנוסף, על מנת למנוע "דרך בורמה" אווירית (לטוס לאיראן או מאיראן דרך מדינה שלישית), יש לקבוע כי אם מדינות שלישיות יתירו לחברות התעופה שלהן לנחות באיראן, או אם הם יתירו לחברות תעופה איראניות לנחות בתחומן - אזי בכל אחד ממקרים אלה ייאסר על חברות התעופה שלהן לנחות בארה"ב ובמדינות האיחוד האירופי.

ומה יושג מהסגר האווירי? אותן חברות עסקיות שסוחרות כיום עם איראן לא יוכלו לבצע את ההסכמים שלהם עם איראן. המהנדסים הטכנאים וכל נותני השירותים שלהם יישארו בבית, ולא יהא בידם לספק את השירותים.

נכון שניתן יהא להגיע לאיראן דרך הים או ברכיבה על גמלים, אבל מי רוצה זאת? ויש לזכור שניתן תמיד להוסיף סנקציה נוספת ולהטיל בחקיקה או בצווים איסור על אזרחי ותושבי ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי להיכנס לאיראן, ובמקרים נאותים להטיל איסור כניסה של אזרחי ותושבי איראן לארה"ב ומדינות האיחוד האירופי. בקיצור: איראן תהא למדינה מבודדת ונצורה.

הסגר האווירי (שניתן להפעילו באורח מיידי) אולי לא ימוטט את משטר האייתוללות האיראני, אבל יתרום למאבק בפצצה, ושמא אני טועה, יש לי רעיונות נוספים, כמו למשל הוראה למבטחי משנה להחריג אוניות העוגנות בנמלי איראן מהכיסוי הביטוחי שלהם.

ולסיום: די לדברת, די לקשקשת - על העולם המערבי להתחיל לנוע.

* הכותב הוא ראש משרד עוה"ד כספי ושות.