ראש ממשלת יוון: קיצוצים של 6.6 מיליארד דולר לצמצום הגירעון

הצעדים יכללו העלאת מסים על מוצרי טבק, אלכוהול והעלאת מס מכירה, במטרה לגייס הכנסות של 2.4 מיליארד דולר ■ הממשלה גם תקצץ 3 תשלומי משכורות שמקבלים העובדים הציבוריים בחגים בכ-30%

ראש ממשלת יוון, יורגוס פפאנדריאו, הכריז בניאום שנשא היום (ד') על קיצוצים עוד 4.8 מיליארד אירו (6.6 מיליארד דולר) בתקציב הממשלתי במטרה לצמצם את הגירעון הגדול ביותר בגוש האירו ולהשיב את אמון המשקיעים ביכולתה לעמוד בהתחייבויותיה.

הצעדים יכללו העלאת מסים על מוצרי טבק, אלכוהול והעלאת מס מכירה במטרה לגייס הכנסות של 2.4 מיליארד דולר, כך דיווח ספירוס ווגיאס, בכיר בממשלה היוונית, לאחר אישור התוכנית על ידי הקבינט.

הממשלה תקצץ גם שלושה תשלומי משכורות שמקבלים העובדים הציבוריים בחגים בכ-30%, מהלך שארגוני העובדים במדינה מתנגדים לו בתוקף.

"אנחנו צריכים לתמוך בשותפים שלנו", אמר פפאנדריאו אתמול באתונה. "עלינו לשכנע את האזרחים שיצטרכו להקריב כי יוון מוכנה לעשות את מה שצריך לעשות", הוסיף.

הכרזה זו על הקיצוצים באה לאחר שנציב האיחוד האירופאי לעניינים כלכליים ומוניטאריים, אולי רהן, הודיע בתחילת השבוע כי הוא מוכן לעזור ליוון כל עוד היא תפעל באופן מיידי לצמצום הגרעון התקציבי שלה.

שר האוצר היווני יורגוס פפקונסטנטינו אשר נפגש באתונה עם רהן על מנת לדון בסיטואציה הפיננסית הנוכחית של יוון, הבטיח לעשות "כל מה שיידרש, כולל נקיטת צעדים נוספים" עם התממשות הסיכונים.

בינתיים, ידיעות רבות מתפרסמות על כך שגרמניה, צרפת והולנד מתכננות לקנות אג"ח של ממשלת יוון כדי לסייע לאתונה להתמודד עם משבר החובות שלה. "התוכנית היא שגרמניה, צרפת והולנד יקנו אג"ח יווניות", אמר חבר גרמני בפרלמנט האירופי, יורגוס חאצימרקאקיס, בראיון לערוץ מגה טי.וי. באתונה.

"גרמניה מתכננת לקנות באופן מיידי אג"ח ב-5-7 מיליארד אירו", הוסיף. לדבריו, בנק הפיתוח הממשלתי הגרמני KfW והבנק הממשלתי הצרפתי קאס דה דיפו יהיו מעורבים ברכישת האג"ח.

העיתון היווני "טא נאה" דווח בהסתמכו על מקורות בנקאיים וממשלתיים עלומי שם, שגרמניה וצרפת מתכננות לסייע ליוון בבעיות החוב שלה על-ידי רכישת אג"ח או מתן ערבויות לפירעון אג"ח.

לפי הדיווח, נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, שוחח על התוכנית עם ראש ממשלת יוון, יורגוס פפנדריאו. בתמורה לסיוע, כתב העיתון, ממשלת יוון הסכימה להוסיף עוד צעדי צנע בשווי 4 מיליארד אירו לתקציב שלה, כדי להשיג את היעד של צמצום הגירעון ב-4% תמ"ג כבר השנה.

לפי תקשורת בגרמניה ובצרפת, 16 הממשלות של מרחב האירו יציעו ליוון סיוע בהיקף כולל של 20-25 מיליארד אירו. מקורות רשמיים סירבו להגיב לשאלות על גודל הסיוע.

דעת הקהל בגרמניה מתנגדת בחריפות לסיוע ליוון, וממשלתה של אנגלה מרקל אינה מתלהבת להציע סיוע קונקרטי מעבר להתחייבות מעורפלת שהיא תנקוט פעולה "במקרה הצורך כדי להגן על היציבות הפיננסית של מרחב האירו". למרות זאת פקידי אוצר גרמניים מודים השיחות פרטיות שהוכנו תוכניות חירום למקרה שברלין תצטרך להתערב במשבר החובות היווני, שגרם לזעזועים בשוקי ההון האירופיים ושחק את האמון באירו.