שחקן מעו"ף: יש כאן בורסה מווסתת שרוב משקיעיה מפסידים. ראיתי אובדי עצות מוחקים בתים ורציתי לעזור

15 אלף משקיעים נסחפו אחרי שחקן מעו"ף, דמות אנונימית שפרסמה ברשת אסטרטגיות השקעה בבורסה ■ עכשיו מתברר כי מאחוריה עומד צעיר כבן 28 מאשדוד, ללא רישיון ייעוץ השקעות ■ סינדרלה מאחד העם או אינטרסנט מתוחכם? יוסי אלוף נחשף - ומנסה לענות ■ ראיון בלעדי

"ההון להקמת האתר כולו שלי, החל בשרתים וכלה במשכורות. מרבית ההון שלי הגיע מתחום הנגזרים, שהוא תחום עיסוקי העיקרי. שחקני נוסטרו והעוסקים בתחום אוהבים להישאר מאחורי הקלעים, ולכן גם אני בחרתי בכינוי אנונימי; עשיתי זאת משום שבאמת ובתמים אני משתדל לשמור על צניעות, ובטח שאיני מחפש חשיפה".

כך אומר, בראיון למגזין G של "גלובס", יוסי אלוף בן ה-28 הידוע בכינויו "שחקן מעו"ף". באתר של אלוף רשומיםכ-15 אלף משתמשים קבועים, והיקף הפעילות בפורומים ובצ'טים עצום. משיטוט באתר עולה ש"שחקן מעו"ף" עצמו נהנה מהערצה כמעט עיוורת של הגולשים/משקיעים.

השאלה האמיתית בנוגע לאלוף היא כיצד הצליח צעיר אלמוני, ללא רישיון לייעוץ השקעות וללא רקע עשיר במיוחד, לסחוף אחריו 15 אלף משקיעים. הנה התשובה שלו.

אגב: בסוף השבוע עלה לרשת אתר הזהה בעיצובו לאתר של שחקן מעו"ף, המשתמש בכתובת זהה לאתר של אלוף, עם דומיין ישראלי (il) לעומת סיומת אמריקנית (com) לאתר של אלוף. האתר החדש, שנקרא "לא שחקן מעוף"', בא כתשובה לאלוף ומעביר ביקורת על האחרון. גם הוא, תאמינו או לא, מנוהל אנונימית ללא אזכור זהות בעליו או מניעיו.

כיתת מחוננים באשדוד

יוסי אלוף גדל באשדוד, בן בכור לעוזרת גננת ולעובד במפעל. בבית, הוא מעיד, לא היה הרבה כסף, ו"כבר בגיל 11 יצאתי לעבוד בשטיפת כלים כדי לעזור למשפחה". אביו שמעון: "יוסי היה ילד רציני, השקיע בלימודים בלי סוף. גם כשהיה עם יד שבורה הוא הכין שיעורים ולא התחמק. כבר בכיתה ו' הוא יצא לעבוד ולא פחד מעבודה קשה. בסך-הכול ילד טוב".

- אתה יודע מה הוא עושה היום?

"אם הייתי במוסד אולי הייתי יודע, אין לי מושג מה הוא עושה. הוא לא עונה לי כשאני שואל אותו. אני כל הזמן שואל ולא מקבל תשובות".

בתיכון למד אלוף בבית הספר המקיף רוגוזין שבעיר, בכיתת מחוננים. אתי עפג'ין, מורה בבית הספר: "חינכתי אותו מכיתה י' עד י"ב; ויוסי היה תלמיד רציני, כזה שלוקח את החיים ברצינות. הכי זכור לי ממנו איך בגיל 16 הוא הזמין לחברה שלו מהכיתה, שחגגה יום הולדת, לימוזינה. חשבתי לעצמי, 'וואו, איך ילד יודע לעשות דברים כאלה רציניים'".

שוק ההון, מספר אלוף, תמיד משך אותו. ההשקעה הראשונה שלו הייתה, לדבריו, כבר בסוף התיכון. "כילד, ניסיתי להבין את העמודים האחרונים בעיתון, לפענח את המושגים. ניסיתי להבין את הלך החשיבה של שחקני המעו"ף, את דרכי הביצוע והעבודה, וקראתי ספרים בנושא. בעיקר התעניינתי בתחום הנגזרים. באותה תקופה המסחר בנגזרים היה מאוד לא מפותח, ודווקא אז, בשוק לא משוכלל, ניתן היה ללמוד הרבה יותר מאשר היום. ההתחלה הייתה מאוד צנועה, אבל לאט-לאט, עם ההצלחה, הסכומים גדלו וגם האשראי, המינופים וההתמקצעות.

"מיד לאחר הצבא חיפשתי עבודה בתחום הפיננסים. הייתי ילד בן 21 והתחלתי לעבוד כאיש שיווק שטח בחברת הכי ישיר, שעסקה בביטוח. כנראה הצגתי יכולות גבוהות, כי בתוך חצי שנה קודמתי לניהול סניף באשדוד. וזאת הייתה התקדמות מטאורית - היו לי רכב חברה, משכורת טובה ועובדים תחתיי שהיו בחתך גיל של 35. בהמשך, ועד שהחברה נקלעה לקשיים, הייתי גם מנהל אזור". בכיר לשעבר בחברה אישר את הדברים.

בתחילת 2006 קרסה הכי ישיר, ואלוף המשיך לפרק הבא. "באותה תקופה, פחות או יותר, גיליתי שיש חוסר גדול בכל הקשור לתחום הנגזרים. כל הנושא של יצואנים ושל שער הדולר, למשל - הרי אפשר להגן בצורה מאוד פשוטה על הכנסות החברה, בהשקעה מזערית. אז פתחתי עוסק מורשה, שכרתי כמה עובדים, והתחלתי לתת ייעוצי גידור לחברות שונות. במקביל פיתחתי את הכסף האישי שלי; היה לי קצת כסף שחסכתי, והתחלתי לסחור בו בנגזרים, וגם עשיתי תואר במדעים באוניברסיטה הפתוחה".

- למה לא בכלכלה?

"כי אני לא צריך תואר בכלכלה, והמדעים עניינו אותי. בתחום שלנו אין חשיבות להשכלה אקדמית. יש סוחרי נוסטרו שלא סיימו תיכון, והם מדהימים".

אלוף ממשיך לתאר את קורות חייו: "העיסוק בהון העצמי שלי בלע את כל שאר הפעילות, אבל בין לבין הוצאתי תעודת יועץ פנסיוני ועבדתי באפסילון ובמנורה פיננסים. זה פחות עניין אותי, אבל הייתי צריך את זה בשביל להשלים רישיונות ולהתמקצע. כל זה במקביל לפעילות העוסק מורשה".

ירון ברנע, כיום מנכ"ל מילניום גמל והשתלמות, היה באותה תקופה ראש תחום שיווק במנורה פיננסים. "אלוף עבד תחתיי כראש צוות במשך כשנה. הבאתי אותו מאפסילון כדי שיקים ערוץ מכירות ישיר . באותה תקופה לא ידעתי על הנטיות שלו לתחום הנגזרים. מבחינה מקצועית אני מאוד מעריך אותו".

אלוף: "בסוף 2008 עברתי לניו יורק למטרת שהייה. ואז גם הקמתי את שחקן מעו"ף".

- הצלחת במסחר בנגזרים?

"כן, היום אני אדם עשיר ומאושר".

- ומה אתה עושה בכסף - תחביבים? מכוניות? בית?

"מדי פעם אני יוצא לחופשה. רכב מבחינתי זה ארבעה גלגלים שמביאים אותי ממקום למקום, אני לא מרגיש צורך לנקר עיניים. מה אני עושה בכסף? הנה, הקמתי בו אתר, ואנחנו עושים דברים יפים למען הקהילה". בהמשך הוא אמר כי הוא גר במרכז תל אביב עם בת זוג.

- למה בעצם הקמת את האתר?

"האתר התחיל בשאלה ששאל מישהו באחד האתרים. נדהמתי מכך שעשרות מגיבים ענו לו, אבל מרביתם, אם לא כולם, ענו תשובה מפוזיציה, מתוך קידום האינטרס האישי שלהם, או שענו תשובה שגויה. הבנתי שאדם מהשורה שבאמת רוצה לשאול משהו קונקרטי, אינו יכול להסתמך על התגובות באינטרנט. עניתי על השאלה של אותו אדם, ומכאן לשם נוספו עוד ועוד שאלות. מכיוון שעם הזמן טוקבקיסטים החלו לטקבק בשם "שחקן מעו"ף" ולהתחזות אליי, החלטתי למסור את המייל הפרטי שלי.

"בשלב מסוים תיבת המייל פשוט קרסה, והקמת האתר הייתה הצעד הטבעי הבא. האתר הוקם נוכח מספר האנשים אובדי העצות שהרגישו שאינם מקבלים את היחס הראוי בבנק, שאינם מבינים את שוק ההון נכון, ולמעשה מפסידים פעם אחר פעם. אנשים פשוט לא מבינים כמה השוק בישראל לא משוכלל. יש כאן בורסה מווסתת שרוב המשקיעים מפסידים בה, ולא בכדי. כל תחום הנגזרים פועל בישראל כקזינו עם אישורים. אנשים שלא יודעים לסחור שמים את כספם, מפסידים ומוחקים בתים. הם לא מבינים שבלי מתודה אי-אפשר להרוויח בנגזרים".

- אתה לא מרגיש את כובד האחריות במתן עצות פיננסיות למשקיעים?

"בכניסה לאתר אני מציין שאנחנו לא אחראים לשום דבר; אני לא לוקח אחריות על אנשים. יותר מזה - אני גם מזהיר את המשקיעים שלא ייכנסו לתחום הנגזרים. אני תמיד אומר להם שיחשבו סולידי. אני בסך-הכול עוד אנליסט, כמו שיש בכל האתרים הכלכליים. אפשר להתווכח אם אני טוב או לא, אבל אני כמוהם - רק מציע אסטרטגיות ומנתח את השוק".

כתובת במגדלי טראמפ

בדצמבר האחרון חגג האתר שנה, ומנהליו חשפו כמה פרטים חדשים על דמותו של שחקן מעו"ף. בין היתר טענו שראשי התיבות שלו הם ג' א', וכי הוא בעל חברת ביוטק. אלוף מתייחס היום לפרטים אלה: "אני הוא ג' א'. שמי הפרטי באנגלית הוא ג'וזף, וכך אני מציג עצמי לרוב. מכאן האות ג'".

- וחברת הביוטק?

"היא קיימת, אבל אני לא מעוניין להתייחס לאחזקות מחוץ לגבולות המדינה".

מה שמה?

אלוף מסרב לענות.

כשנקנה הדומיין של האתר נתן הרוכש מספר טלפון בניו יורק וכתובת במגדלי טראמפ. מספר הטלפון מנותק כבר חודשים ארוכים, ובמגדלים אין זכר לחברת CBGN.

אלוף: "בתקופה שפתחתי את האתר גרתי בניו יורק ושכרתי דירת סטודיו במגדלים. הייתי מחויב לתת כתובת לחברת השרתים, אז נתתי את הכתובת שלי וזה היה מספר הטלפון שלי. הוא מנותק כי עזבתי מזמן".

- אתה קצת צעיר בשביל להספיק להתעשר, להתגורר בניו יורק, לפתוח קרן גידור, להקים אתר ולהרצות.

"בתחום הזה אין שום משמעות לגיל. בשוק ההון אתה נמדד בתשואה, ושחקני המעו"ף הם תמיד צעירים כי נדרשות יכולות ואנרגיות שיש לצעירים. בשנת 2009 כתבתי 52 אסטרטגיות שבועיות, מתוכן 46 הניבו 10% שבועי; פעמיים האסטרטגיה לא הניבה רווח; וארבעה שבועות בלבד הפסידה. הכול מתועד. תמדדו אותי על זה ולא על תאריך הלידה שלי".

- משיטוט באתר נדמה שכולם מאושרים ומרוצים. אתם חוסמים משתמשים שמותחים ביקורת?

"לא. אנחנו חוסמים משתמש רק אם הוא קילל, השמיץ, או שהוא מנסה להריץ מניות. מי שנכנס ורושם 'גבעות' עם ארבעים דגשים, זה לא בשבילנו. ויש גם ביקורות עליי: אומרים שכבר תקופה ארוכה אני לא בעד מניות ביומד, גז ונפט, שעשו קפיצה אדירה. אני נגדן כי אני לא חושב שצריך להיכנס להשקעה שהיא ספקולטיבית, אבל המניות אכן קפצו, ויש הערות וביקורות על זה".

דמיון מפתיע

אחד האנשים שבעבר עבדו עם שחקן מעו"ף היה קצת מבולבל כשצפה לפני כשבועיים בתוכנית לילה כלכלי בערוץ 10. יוסי אלוף, יועץ פנסיוני, הגיע להתראיין. כשאלוף הופיע על המסך האיש שפשף את עיניו. יכול להיות, שאל את עצמו, שאותו יוסי אלוף שוחח איתו בעבר אך הציג עצמו בשם אחר?

כשאלוף נשאל על כך לראשונה הוא הגיב ב"אין תגובה". לאחר מכן הוסיף כי יש רק אדם אחד שיכול היה לחשוב כך. לדבריו, הוא אכן פגש אותו, אולם לטענתו הזדהה בשמו שלו. ביחס לשם שהזכיר האיש הוא אמר כי מדובר בעובד של החברה, והוסיף, "אמנם הסכמתי להיחשף, אבל אני לא יכול וגם לא רוצה להכריח מי מעובדיי לחשוף את עצמם לתקשורת, ואם הם לא מעוניינים בכך אני לא מוצא סיבה לשנות זאת. כל ההתעסקות וההצקה בעת האחרונה לעובדים, לחברי האתר ולמעשה לכל מי שבקשר איתנו מאוד לא במקום".

- ובכל זאת, על מנת לפזר את סימני השאלה מעל לקיומו של האיש. אוכל לפגוש אותו?

"הוא אדם פרטי ולא קשור לאתר. הוא לא רלבנטי לנושא. הוא במסגרת חיצונית".

- אומרים שאתם דומים מאוד.

"אני לא דומה לו, ואף אחד לא פגש אותו. מי שאומר שאני דומה לו - טועה".

- אז תן לי לפחות לשוחח איתו טלפונית.

אלוף מאבד את סבלנותו לנושא. פגישה או שיחה טלפונית עם האיש לא יתקיימו, גם לא יימסר מידע עליו.

- אתה רואה רווחים מהפעילות באתר?

"לא, אנחנו עדיין מנסים להחזיר את ההוצאות. האתר לא נמצא במקום של רווחים. בסוף החודש הקרוב, למשל, אנחנו מתכננים להרים כנס לחמש מאות מחברי האתר, עם בכירי שוק ההון. הכנס יעלה 40-50 אלף שקל, וזה כולל את המקום, מאבטחים, דיילות וקייטרינג - והכול מכיסי. הרי בכל שלב יכולתי לסגור את האתר לתשלום, וגם חברי האתר עצמם הציעו את זה. בחישוב מהיר, לו הייתי גובה תשלום חודשי של 50 שקלים בלבד, ההכנסה החודשית הייתה למעלה מחצי מיליון שקלים בחודש. עובדה - לא עשיתי זאת, לא לקחתי שקל מאף אחד".

- אבל לאתר יש שירותים שונים בתשלום: לקורסים מגיעים כארבעים אנשים, וכל אחד מהם משלם אלף שקלים; זהו סכום נאה שנכנס באופן שוטף. אתה מציע גם שירות SMS בתשלום, ויש לכם גם הכנסה מפרסומות.

"איתותי האסטרטגיה עולים 28 שקלים בחודש. לו הייתי יכול להפחית את מחיריהם עוד, גם את זה הייתי עושה. יש להם גם אפשרות לבטל בכל שלב את השירות. הרעיון הגיע מחברי האתר, והם לא חייבים לקנות אותו. אבל אם בזכות זה הם עושים כסף, אז למה לא? מטרת כל השירותים האלה היא להקטין במשהו את ההוצאות האדירות שיש לאתר, החל בשרתים וכלה במשכורות. ההכנסות מהקורסים ומהפרסומות הן טיפה בים. אנחנו לא מגיעים למקום של רווחים".

- ואולי האתר הוא יופי של גימיק שיווקי, שמניח את היסודות למיסוד הקורסים שאתה מעביר או לקרן הגידור או לשניהם. אולי גיבשת קהילה כדי שתוכל מאוחר יותר לגבות ממנה כספים על שירותים שונים?

"ובשביל זה חיכיתי שנה וחצי? לו זה היה כך, הייתי עושה את זה אחרי חודשיים-שלושה".

- אין לך שאיפות להקים את מכללת יוסי אלוף לנגזרים?

"ממש לא. אני לא אגיד שאני לא נהנה מההוראה, ואני נהנה להעביר את הקורסים, אבל העיסוק העיקרי שלי הוא במסחר בנגזרים".

- אז למה לך חברת הפיננסים? נשמע שעסקי המסחר בנגזרים מספקים אותך, גם כלכלית.

"אין קשר בין האתר ובין קרן הגידור שתוקם. הקרן תפנה לעשרים איש בלבד ולפלח אוכלוסייה שונה מחברי האתר. קרן הגידור תנוהל ללא דמי ניהול עם אפשרות לצאת ברבעון הראשון, ודמי ההצלחה ייגבו רק אם נהיה טובים יותר מהשוק. הסיכון, מבחינתי, בהקמת קרן הגידור הוא עצום, שכן אם לא אצליח 'להכות' את השוק, משמעות הדבר מבחינתי היא הפסד של מאות אלפי שקלים".

- אתה מרגיש שלם עם עצמך?

"אני לא מתחרט על כלום. הייתי יכול לקרוא לאתר יוסי אלוף וזה היה מנפח לי את האגו, אבל אין טעם. האתר הזה הוא לא שחקן מעו"ף או יוסי אלוף. האתר הזה בנוי ומבוסס על החברים שלו. עצוב לי רק שעכשיו אני צריך להיחשף. הייתי רוצה, אחרי הראיון הזה, לחזור לאנונימיות. מה החטא שלי בכל הסיפור הזה? שהאתר חינם או שאנחנו נותנים הצעות לאסטרטגיה וסקירות מפורטות? אני רק נותן ונותן מכל הלב, כי לא משנה אם יש לי 10 מיליון או 11 מיליון - לעולם הבא אגיע עירום, ואני כבר הבנתי את זה".