בזק הרוויחה 3.6 מיליארד שקל ב-2009; תחלק בונוסים לבכירים ב-9.2 מיליון שקל

(עדכון) - הרווח הנקי ברבעון הרביעי: 366 מיליון שקל - מתחת לתחזיות בשוק ■ תחלק דיבידנד של 2.4 מיליארד שקל ■ האכזבה: צופה קיפאון ב-2010 ■ חגיגת בונוסים לבכירים: היו"ר שלמה רודב יקבל 3.4 מיליון שקל, אבי גבאי וגיל שרון יקבלו 2.1 מיליון שקל כל אחד

חברת התקשורת בזק תחלק דיבידנד של 2.4 מיליארד שקל בגין הרווחים שצברה במחצית השנייה של 2009, בהתאם למדיניות שאימצה לפיה היא תחלק 100% מרווחיה מדי חצי שנה. כך דיווחה היום (ד') החברה לבורסה. הדיבידנד ישולם ב-3 במאי כאשר יום האקס נקבע ב-18 באפריל. דיבידנד זה משקף תשואת דיבידנד של 9%, והוא גבוה יותר מההערכות המוקדמות בשוק.

עונת פרסום הדו"חות השנתיים בעיצומה וכך גם "מצעד הבונוסים". החברות מפרסמות בדו"חות השנתיים את המענקים והשכר שהן משלמות לבכיריהן, ונראה כי בכירי בזק יכולים בהחלט לחייך. החברה תעניק ליו"ר שלמה רודב מענק בהיקף של 18 משכורות, קרי 3.4 מיליון שקל, וזאת בגין רווחי 2009.

"המענק אושר מתוך הערכה רבה להישגיו של היו"ר בשנת 2009", מסרה החברה. "היו"ר המשיך לפעול במהלך 2009 באופן מקצועי ויסודי תוך הנהגת הקבוצה להישגים מרשימים בתקופה בה סבל המשק הישראלי והעולמי ממשברים כלכליים קשים. הדבר בא לידי ביטוי בתוצאות כספיות מצוינות בשנת 2009 לקבוצה, גם בהשוואה לתוצאות הכספיות אשתקד".

אך רודב לא לבד. בזק תחלק בונוסים שמנים לבכירי הקבוצה, בהיקף כולל של כ-9.2 מיליון שקל. מנכ"ל הקבוצה, אבי גבאי, יקבל 2.1 מיליון שקל בגין עמידת הקבוצה ביעד ה-EBITDA שהציבה; גיל שרון, מנכ"ל פלאפון, יקבל מענק בגובה 2.1 מיליון שקל, קרי 114% משכרו השנתי. גם הסמנ"כלים של החברה גוזרים קופון על רווחי 2009, ובין היתר יקבלו איתמר הראל (סמנכ"ל חטיבת הלקוחות) ודודו מזרחי (סמנכ"ל כלכלה בחברה) 410 אלף שקל כל אחד.

התחזית: קיפאון ב-2010

את הדו"חות הכספיים לשנת 2009 הייתה אמורה בזק לפרסם במקביל לדיווחים על הדיבידנד והבונוסים, קרי לפני פתיחת המסחר בבורסה. ואולם, בשל תקלה טכנית התעכב פרסום הדו"חות והמסחר במניית החברה לא נפתח עם פתיחת המסחר בבורסה, אלא כשעה לאחר מכן.

קצת אחרי השעה 10:00 פרסמה הקבוצה את הדו"חות, מהן עולה כי הרווח הנקי ברבעון הרביעי הסתכם ב-366 מיליון שקל, על הכנסות של 2.93 מיליארד שקל ו-EBITDA (רווח לפני ריבית, פחת, הפחתות ומס) של 856 מיליון שקל. מדובר בגידול של 22.8% ברווח הנקי, צמיחה של 8.6% בהכנסות ועלייה של 4.9% ב-EBITDA, בהשוואה לרבעון הרביעי של 2008.

ברבעון הרביעי הפרישה החברה 267 מיליון שקל בגין תוכנית הפרישה לעובדים בחטיבת הפעילות הקווית שלה, בהמשך להפרשה דומה של 165 מיליון שקל ב-2008. הכנסות החברה ברבעון היו גבוהות מתחזיות האנליסטים, שציפו ל-2.86 מיליארד שקל, אולם הרווח הנקי אכזב במעט: בשוק ציפו מבזק לרווח של 13 אגורות למניה, ואילו הרווח בפועל היה 12 אגורות למניה. יש לציין שבשוק ציפו גם ל-EBITDA גבוה יותר ברבעון הרביעי - 900 מיליון שקל.

בכלל, שנת 2009 הייתה שנה חזקה במיוחד עבור בזק. ההכנסות צמחו ב-4.6% ל-11.5 מיליארד שקל, הרווח התפעולי עלה ב-12.6% לשיא של 2.9 מיליארד שקל, ה-EBITDA גדל ב-8.8% לשיא של 4.4 מיליארד שקל והרווח הנקי קפץ ב-121.5% והסתכם ב-3.6 מיליארד שקל (בעיקר בגלל הפסקת איחוד תוצאות yes בדו"חות הקבוצה, שהביאו אותה לרשום רווח חד פעמי של 1.5 מיליארד שקל ברבעון השלישי).

עיקר הכנסות הקבוצה ב-2009 הגיעו מפעילות הרדיו והסלולר, שתרמה 5.13 מיליארד שקל להכנסות, גידול של 165 לעומת 2008. לעומת זאת, הכנסות חטיבת הטלפוניה הקווית הנייחת של בזק נשחקו ב-2.9% ל-5.03 מיליארד שקל. לדברי החברה, "בתוך מגזר הטלפוניה הקווית ישנה צמיחה מתמשכת באינטרנט מהיר, תקשורת נתונים ותמסורת הנתמכים על ידי פריסת תשתית NGN. כל אלה מיתנו את הירידה בהכנסות בתחום הטלפוניה הקווית".

מה שעלול להעיב על מצב הרוח של המשקיעים הוא התחזית שסיפקה בזק ל-2010. החברה צופה קיפאון בהכנסות, ברווח הנקי וב-EBITDA בהשוואה ל-2009, או שאלה יהיו "מעט גבוהים יותר", כדבריה. "תחזית זו מתבססת על עוצמת היקף שירותי התקשורת של קבוצת בזק ללקוחות פרטיים ועסקיים תוך התמקדות קפדנית בשיפור היעילות התפעולית", מסרה החברה. בזק מעריכה כי ההשקעות ב-2010 יהיו דומות לאלה של 2009, בעיקר בשל המשך ההשקעה ברשת ה-NGN, אותה היא שואפת להרחיב לכמיליון בתי אב בישראל.

דבר האנליסטים

"הרבעון הרביעי המשיך את המגמה הרגילה והחיובית של עסקי בזק, כלומר צמיחה בפעילות של פלאפון, ירידה במספר הקווים בבזק קווי, כאשר ADSL מפצה במידה מסוימת והמשך השקעה ברשת NGN של בזק", אמר האנליסט גלעד אלפר מאקסלנס. "בזק ממשיכה להיות החברה המאוזנת והבטוחה ביותר בסקטור. אנו ממשיכים עם המלצת 'תשואת שוק' בשל תמחור מלא של המניה".

אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר ב-IBI, אמר כי "הדו"חות עמדו בציפיות הפושרות שלנו. אנחנו ממשיכים להמליץ 'קנייה' על המניה ומעריכים שבניגוד לחברות התקשורת האחרות לבזק יש עוד מספר סוכריות בקנה שיכולים להוביל לדיבידנדים חד פעמיים נוספים, כגון ביצוע תהליך של הפחחת ההון העצמי של החברה (בדומה לפרטנר) שעומד על 6.5 מיליארד שקל, או הנפקה של אחת מהחברות בנות דוגמת פלאפון או בזק בינלאומי".

האנליסט צחי אברהם מכלל פיננסים, אשר מחזיק בהמלצת "תשואת יתר" על מניית בזק עם מחיר יעד של 0.8 שקל למניה, כינה את הדו"חות "יפים" וציין כי "בשלב הזה, תשואת הדיבידנד נותנת את הטון".

"עוד רבעון חזק", הכריז חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר של מריל לינץ' בישראל. "הדבר המרכזי שאנו לוקחים מהדו"חות הרבעוניים הוא שההתקדמות ההדרגתית תימשך. הרבעון האחרון מלמד שבזק נמצאת בסביבה חדשה ורווחית".