אירופה עלתה זה היום החמישי על רקע הודעת יוון על הקיצוצים

הפוטסי טיפס ב-0.9% ■ מגזר הפיננסים בלט בירידות ■ האבטלה במדינות גוש האירו זינקה בחודש ינואר ל‭15.7-‬ מיליון איש ■ בורסות אסיה ננעלו בעליות בהובלת מגזר הכרייה והסחורות

למרות פתיחה שלילית שווקי אירופה חתמו יום חמישי ברצף של עליות. כנראה שהודעת ראש ממשלת יוון, יורגוס פפאנדריא, על קיצוצי תקציב עוד 4.8 מיליארד אירו (6.6 מיליארד דולר) הצליחה להשיב את אמון המשקיעים ביכולתה לעמוד בהתחייבויותיה.

הצעדים של יוון יכללו העלאת מסים על מוצרי טבק, אלכוהול והעלאת מס מכירה במטרה לגייס הכנסות של 2.4 מיליארד דולר, כך דיווח ספירוס ווגיאס, בכיר בממשלה היוונית, לאחר אישור התוכנית על ידי הקבינט. הממשלה הודיעה גם כי תקצץ שלושה תשלומי משכורות שמקבלים העובדים הציבוריים בחגים בכ-30%, מהלך שארגוני העובדים במדינה מתנגדים לו בתוקף.

נתוני התעסוקה באירופה שפורסמו היום השפיעו במהלך היום לרעה על השווקים. הנתונים הראו כי האבטלה במדינות גוש האירו זינקה בחודש ינואר ל‭15.7-‬ מיליון איש, מדובר בגידול של 136 אלף איש מדצמבר כאשר שיעור האבטלה באירופה עומד על ‭.9.9%‬

מגזר הפיננסים הוביל את הירידות בין המניות הבוטות היום נציין את BNP פאריבה , מניית קרדיט אריקול ומניית בנק סטנדרד צ'רטרד שירדה לאחר שהבנק דיווח על רווח של 3.38 מיליארד דולר ב-2009. הרווח היה נמוך מתחזיות אנליסטים, שצפו כי יעמוד על 3.5 מיליארד דולר.

יצרנית מוצרי הספורט, אדידס , ריכזה היום עניין במסחר בשווקי אירופה לאחר שדיווחה על ירידה של 64% ברווחיה ברבעון הרביעי, ל-19 מיליון אירו (25.9 מיליון דולר), הנמוך מתחזיות אנליסטים, שצפו כי יסתכם ב-27.6 מיליון אירו.

אסיה ננעלה בעליות

בורסות אסיה ננעלו בעליות, בהובלת מגזר הכרייה והסחורות, גם כן ברוח האפטימיות ששררה לקראת נאום פפאנדריאו, בתקווה כי יצליח לנקוט צעדים נוספים לקיצוץ הגירעון, מהלך שיסייע לצמיחה העולמית ולביקוש לסחורות.

מדד S&P/ASX 200 באוסטרליה עלה בכ-0.7% והוביל את העליות בקרב המדדים האסיאתים לאחר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי הכלכלה התרחבה ברבעון הרביעי בקצב המהיר ביותר בשנתיים האחרונות.

"יוון הינה מקור לחרדה", אמר הירושהי מוריקאווה, אסטרטג ב-MU השקעות בטוקיו. "אם צעדי הממשלה לא יעמדו בציפיות המשקיעים, החששות לגבי יוון יתעוררו מחדש והמניות יתרסקו".

BHP ביליטון , חברת הכרייה הגדולה בעולם, עלתה בכ-0.8%. מניית ריו טינטו , חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם, עלתה ב-2.5%. מיצובישי קורפ , המתמחה במסחר בתחום הסחורות, עלתה ב-2.1%.