קמפיין של לשכת התיירות הטורקית יתעלם מהמתיחות הפוליטית

תקציב הפרסום של הלשכה יגדל משמעותית יחסית לשנים קודמות ■ רני רהב: "הטורקים לא צריכים את הכסף שלנו, אנחנו רק 1.7% מהיקף התיירות שלהם" ■ ספי שקד: "פרסום לא יכול ולא מתיימר לפתור בעיות פוליטיות"

לשכת התיירות הטורקית - מצוידת במשרד יחסי ציבור חדש, רהב תקשורת, ובמשרד הפרסום ענבר-מרחב-שקד - מעלה קמפיין המתעלם לחלוטין מכל המתיחות הפוליטית שבין טורקיה לישראל, תחת הכותרת: "ראית הכול ולא ראית כלום!" (so much you know, so much you don't).

לטענת הגורמים המעורבים, בקמפיין יושקעו 2 מיליון דולר - סכום כפול מהיקף הפעילות הפרסומית של טורקיה בישראל בשנים קודמות. מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה כי היקף הפרסום של לשכת התיירות הטורקית בישראל ב-2008 עמד על 2.8 מיליון דולר במחירי מחירון, שמשמעותם כ-750 אלף דולר במחירים ריאליים. ב-2009 צנח היקף ההשקעה בפרסום ל-670 אלף דולר במחירי מחירון.

להיקף המדווח יש אם כן פרשנויות - או שמדובר באקט יחסי ציבור ובמספר מדווח שאינו מדויק, או שהטורקים רואים בפרסום בישראל סוג של יעד אסטרטגי ולכן החליטו להשקיע יותר.

בשיחות עם הנוגעים לקמפיין קשה שלא להתרשם כי הם כולם אמונים על קו אחד ברור ומתואם, האומר שיש להתעלם מכל שאלה של מתיחות פוליטית בין שתי המדינות. כולם כאחד מדקלמים את הסיסמה שטוענת ל"הפרדה בין מה שקורה בין אנקרה וירושלים לבין המתרחש בין העמים".

"את התיירות נשאיר לאנשים שנוסעים ליהנות במקומות טובים. זה לא קל להסביר, אבל מה שקורה באמצעי התקשורת זה לא אומר שזה מה שהעם הטורקי חושב", אומר רני רהב.

כששואלים את רהב אם מבחינת הטורקים לא מדובר פשוט בלטישת עיניים אל הדולרים הישראליים, הוא עונה: "הם לא צריכים את הכסף שלנו שם, אנחנו בסך-הכל 1.7% מהיקף התיירות שלהם, ולמרות זאת הם מחשיבים אותנו".

רהב, מצידו, "מצפה מכולנו להתעלות מעל לכל, לעזוב את הפוליטיקה בצד ולהתייחס רק לקירוב הלבבות". הוא אף מוסיף כי "האהבה מנצחת" ומצהיר כי הוא איש של שלום ולא של מלחמה.

גם ספי שקד, מבעלי ענבר-מרחב-שקד, מנסה לעקוף את השאלה הפוליטית. מבחינתו, אם יתייחסו לסוגיה הזו בפרסום - הרי שלא ניתן יהיה לפרסם מכוניות גרמניות כמו מרצדס ופולקסווגן.

"העיקרון שמנחה אותנו הוא לחתור לנורמליזציה, כי להיות תייר ישראלי זה שונה מכל לאום אחר", הוא אומר. "גם בלונדון יש הפגנות אנטי-ישראליות".

עוד אמר שקד כי "פרסום, לדעתנו, לא יכול לטפל בדברים מורכבים כגון מצב פוליטי. בעיות פוליטיות פרסום לא יכול ולא מתיימר לפתור. אנחנו לא טומנים את הראש בחול. יש מתיחות ברמה של ירושלים ואנקרה, אבל זה לא מה משהו שקשור בתיירות".