הממונה על התקציבים: "לא יודעים אם תקציב דו-שנתי הוא טוב"

הממשלה צפויה לאשר היום תקציב דו-שנתי גם לשנים 2011-2012 ■ נתניהו תומך, פישר שותק וגפני מתנגד

הממשלה צפויה לאשר היום (ה') תקציב דו-שנתי גם לשנים 2011-2012, וזאת בהתאם להצעת שר האוצר, יובל שטייניץ, אשר זכתה לתמיכה גורפת מראש הממשלה בנימין נתניהו, מנכ''ל משרדו אייל גבאי, יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל וכן כלל מנכ"לי המשרדים הממשלתיים. גם המוסדות הכלכליים הבינלאומיים, ה-OECD וה-IMF, תמכו ביוזמה.

כמו כן, צפויה הממשלה לדון בכלל הפיסקלי החדש הקובע נוסחה חדשה לצורך חישוב גידול ההוצאה הממשלתית. על פי הכלל החדש, שיעור הגידול בהוצאה ייקבע בכפוף ליחס חוב-תוצר הנוכחי, יעד יחס חוב-תוצר הרצוי (60% מהתמ''ג כמו באיחוד האירופי) ולשיעור הצמיחה הממוצעת בעשר השנים האחרונות.

"ללא אשליות"

"עדיין אנו לא יודעים לומר אם תקציב דו-שנתי הוא טוב או לא - שלא יהיו אשליות", אמר הממונה על אגף התקציבים, אודי ניסן, בשיחה עם "גלובס" והוסיף כי "התקציב הקודם לא היה ממש דו-שנתי (רק לשנה וחצי, א.פ.) ועכשיו אנו עדיין רק באמצע התקציב. האינדיקציות שאנו מקבלים הן טובות. זה נותן יכולת תכנון וראייה אסטרטגית לאורך זמן ונותן ודאות. זה הערך המוסף המרכזי. אך חשוב שלא לקבע משהו לטווח יותר ארוך מבלי לבדוק לעומק את המתכונת הזו. ב-2012-2013 צריכים לקבל החלטה על ההמשך".

לגבי הכללים הפיסקליים החדשים שאושרו, מסביר ניסן כי "הכלל הפיסקלי הקודם בעצם אמר כי הגידול בהוצאה תהיה זהה לריבוי הטבעי". לדבריו, המשמעות היתה שכל הצמיחה הולכת לצריכת מוצרים פרטיים ולא למוצרים הציבוריים. "כשהממשלה היתה 50% מהתמ''ג, הכלל הזה היה נכון כי המשקל של הממשלה היה גבוה מדי. אבל היום אנו נמצאים בסדר של 42% וצריך לאזן בין שתי מטרות: המשך הפחתת יחס חוב-תוצר לבין הפניה של חלק מהצמיחה לגידול המוצרים הציבוריים", מסביר ניסן.

עמדה מעורפלת

התעלומה הגדולה סביב התקציב הדו-שנתי היא עמדתו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. "הנגיד לא אמר שהוא מתנגד אבל גם לא אמר שהוא תומך", אומר גורם שהשתתף בדיונים אשר הוסיף כי "פישר דיבר כל הזמן על היתרונות אך גם על החסרונות". בבנק ישראל נחושים להשאיר את עמדתו של פישר מעורפלת: "עמדת בנק ישראל תוצג בישיבת הממשלה", נמסר מדוברות הבנק.

בינתיים, הגורם המשמעותי היחיד המתנגד להצעה הוא יו''ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. "אני מתנגד בכל כוחי לתקציב הדו-שנתי", אמר גפני בשיחה עם "גלובס". ניכר כי הוא נחוש ללכת עד הסוף בניסיונו לטרפד את ההצעה. "אין שום הצדקה כלכלית או הגיונית לתקציב דו-שנתי. אף מדינה בעולם לא עושה זאת. בפעם הקודמת בה אישרנו תקציב דו-שנתי המצב במשק היה קשה מאוד. כעת המצב שונה לחלוטין ואין שום סיבה להציע תקציב לשנתיים", הוסיף גפני.