"פייננשל טיימס": כי"ל מהווה יעד למיזוגים בתעשיית הדשנים

העיתון הבריטי סוקר את פעילות המיזוגים והרכישות הצפויה השנה בתעשיית הדשנים, בה מוזכרת גם כי"ל

הביקושים לדשנים מתאוששים ופעילות המיזוגים ורכישות השנה עשויה להיות ערה במיוחד בתעשיית הדשנים. כך מעריך היום (ה') העיתון הבריטי "פייננשל טיימס" במאמר המצטט גם בכירים בענף. גם כי"ל הישראלית מוזכרת כמי שעשויה לקחת חלק בפעילות זו.

"התעשייה מתאוששת מהקריסה הדרמטית של השנה שעברה", אמר אולג פטרוב, סמנכ"ל מכירות בחברת האשלג הביילרוסית, אחת מיצואניות האשלג הגדולות בעולם.

מחירי האשלג צנחו מרמה של יותר מ-1,000 דולר לטון בקיץ 2008 לכ-300 דולר לטון אשתקד, וגררו עימם את מניות הדשנים. ואולם, בחודשים האחרונים החלו מחירי האשלג לטפס לרמה של 400-450 דולר לטון על רקע הגידול בביקושים.

לפי נתוני חברת Dealogic, פעילות המיזוגים והרכישות בתעשייה הסתכמה ב-10.5 מיליארד דולר מתחילת השנה, כאשר מנהלים בתעשייה סבורים כי פעילות זו רק בחיתוליה. בין היתר, ואלה הברזילאית הוציאה 5 מיליארד דולר על רכישת נכסי דשנים בברזיל, BHP ביליטון האוסטרלית רכשה את את'בסקה הקנדית תמורת 323 מיליון דולר.

"ישנו סיכוי גבוה שנראה עוד מיזוגים ורכישות, בעיקר בתחום המימן", אמר מנהל בכיר ל"פייננשל טיימס", שביקש לשמור על אנונימיות. בכיר אחר בתעשייה, מחברת דשנים אירופית, הוסיף כי "לא אופתע אם נראה רכישות נוספות השנה".

לפי הדיווח, המועמדת העיקרית לרכישה היא אגריום, שהייתה יעד להשתלטות עוינת בהיקף של 2.5 מיליארד דולר. ה"פייננשל טיימס" מציין כי מנהלים בכירים בתעשייה סימנו גם יצרניות אשלג אחרות המועמדות "להשתתף בפעילות המיזוגים", כדוגמת יארה הקנדית, אורלקלי הרוסית, K+S הגרמנית, מוזאיק וגם כי"ל. חלק מהבכירים מסרו כי מיזוגים בין החברות הללו הן בגדר "אפשרות אמיתית".

כי"ל היא ההחזקה הגדולה ביותר של החברה לישראל (52.4%) ומהווה פרת מזומנים עבור הקבוצה, שמתמודדת עם הפסדי העתק של צים ועם ההשקעות הרבות בבטר פלייס. ה"פייננשל טיימס" מדגיש כי מיזוגים בין החברות האמורות עלולים להיתקל בקשיים, למשל חוסר הרצון של האירופים למכור נכסי אשלג או התנגדות ממשלתית בישראל.