בג"ץ לטובת הסביבה: הורה לממשלה לא לדון ברפורמת התכנון

נתן צו ארעי נגד רפורמת התכנון שמקדם רה"מ נתניהו, עד לקיום הדיון בבג"ץ בשבוע הבא ■ הארגונים הסביבתיים: "מדובר ברפורמה שמשנה סדרי-עולם, שהשלכותיה על הסביבה ועל זכויות תושביה הן מרחיקות-לכת"

‎שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין נתן היום (ה') צו ארעי המונע כל דיון בפורום ממשלתי בעניין תזכיר רפורמת התכנון שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת בתגובה לעתירתה לבג"ץ שהגישו 6 הארגונים הסביבתיים, ובכלל זה אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע.

ועדת השרים לנושא הרפורמה היתה אמורה להתכנס הערב על מנת לאשר את תזכיר הרפורמה על 241 עמודיו. לפי החלטת בג"ץ עתירתם של הארגונים הסביבתיים תידון בפני הרכב השופטים ביום רביעי הבא.

היום היה המועד האחרון שהשופט אליקים רובינשטיין נתן למדינה להשיב לעתירתם לבג"ץ של 6 הארגונים הסביבתיים. את העתירה והבקשה לצו ביניים הגישו 6 הארגונים ביום ראשון האחרון.

במכתב ששיגרו אתמול (ד') באות-כוחם של אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע לידי פרקליטות המדינה, נכתב כי "כל עוד בקשת צו הביניים תלויה ועומדת ואין בה הכרעה, אין להעביר את טיוטת הצעת החוק לדיון ו/או להחלטה ו/או לאישור בפני הממשלה ו/או בפני ועדת שרים כלשהי. העברת טיוטת הצעת החוק לדיון ו/או להחלטה ו/או לאישור בפני הממשלה ו/או ועדת שרים טרם הכרעה בבקשת צו הביניים - תכשיל את הבקשה ותעמיד את בית המשפט הנכבד בפני עובדות מוגמרות".

בעתירה שהגישו 6 הארגונים ביום ראשון ביקשו כי בג"ץ יורה לממשלה להאריך את משך הזמן שניתן להגיש השגות והערות לרפורמה ל-90 יום, וזאת לאור מורכבותו וחשיבותו של החוק החדש.

בעתירה מציינים הארגונים הסביבתיים כי "מדובר ברפורמה שמשנה סדרי-עולם בתחום התכנון והבנייה, שהשלכותיה על דמות הארץ, על הבריאות, על הסביבה ועל זכויות תושביה הן מרחיקות-לכת".

עוד טוענים העותרים כי הצעת חוק התכנון החדש, על 241 עמודיה, צפויה להביא לשורה ארוכה של שינויים, חלקם מהפכניים, בהסדרים בחוק התכנון והבנייה הקיים. למרות זאת, נכתב בעתירה, ולמרות שמימוש הצעת החוק כלשונה עלול להוות פגיעה קשה ביותר באינטרסים הסביבתיים והחברתיים של הציבור - פרסום טיוטת החוק הוגבל ל-21 יום בלבד.

"פרק זמן של 21 יום בלבד איננו סביר ואיננו הגיוני", נכתב בעתירה,"והוא משקף מראית-עין של הליך דמוקרטי של קיום היוועצות. פרסום החוק ל-21 יום בלבד מהווה פגיעה קשה בזכותו של הציבור לטיעון ולשימוע. מדובר בהחלטה בלתי סבירה באופן קיצוני". ‏

תזכיר החוק בעניין רפורמת התכנון פורסם לפני כ-3 שבועות למשך 21 יום. ‏בנוסף, המטה לתכנון אחראי קיבל 4,000 מכתבי התנגדות להצעת חוק הרפורמה מצד אזרחים, אנשי מקצוע, מתכננים, אדריכלים וחברי ועדות מקומיות, ואלה צפויים להישלח בימים הקרובים לשרי הממשלה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ממשלת ישראל מכבדת את החלטת בג"ץ, ולפיכך הוחלט כי הממשלה לא תדון ברפורמה בישיבתה היום. בג"ץ נעתר בישיבה לבקשת המדינה כי יתקיים דיון עד ה-10 במארס, כך שבית המשפט והכרעתו לא ייפגעו בדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה, אשר נקבע ל-11 במארס".