ביהמ"ש: לפלאטו-שרון מגיע כסף מנפטא בגין עסקת הנפט בקונגו

השופט רמז כי יקבל את תביעת פלאטו-שרון, שתבע 600 אלף דולר מנפטא בטענה כי פעל עבורה להפשרת זיכיונות נפט בקונגו לאחר ההפיכה במדינה ■ פלאטו-שרון: "מימנתי טיפולי שיניים לשר האנרגיה בקונגו"

השופט הדן בתביעתו של שמואל פלאטו-שרון נגד חברת נפטא שבשליטת קובי מימון וחיים צוף, בעניין קידוחי נפט בקונגו, רמז היום (ה') כי בכוונתו לקבל את התביעה.

שופט המחוזי בתל-אביב, יהודה פרגו, אמר כי "אין מחלוקת שהיתה פעילות של החברה בבעלותו של פלאטו-שרון, שסייעה לנפטא. אם לחברה לא היתה פעילות, לא הייתם נכנסים לשם במצבים שהיו שם עם הממשלה הקיימת וההפיכה. גם אם נניח שלא היה נפט, עדיין מגיע להם".

עם זאת, פרגו העיר כי התיק היה אמור להסתיים מחוץ לכותלי בית המשפט, שכן התיק הוא "לא 'קליר-קאט' קייס".

פלאטו-שרון תבע לפני 6 שנים 600 אלף דולר מנפטא, בטענה כי פעל עבורה להפשרת זיכיונות נפט בקונגו לאחר ההפיכה במדינה. לטענתו, לפי ההסכם עם נפטא הוא היה זכאי לקבל את שכרו על-פי הצלחה. לדבריו, נפטא לא עשתה די בכדי למצוא נפט, ומגיע לו תשלום בגין הוצאות שהוציא בקשר לפעילותו בקונגו.

מנגד טוענת נפטא כי לא נמצא נפט, ומאחר שפלאטו-שרון היה אמור לקבל תשלום על-פי הצלחה - הרי שלא מגיע לו כל תשלום.

השופט פרגו אמר היום בדיון כי "שני הצדדים שנכנסו להסכם לעסקאות הנפט האמינו שיש שם משהו, אחרת לא היו נכנסים. הוויכוח הוא מי גרם לכך שלא נמצא נפט. פלאטו-שרון טוען שאתם לא עבדתם נכון, ובגלל זה לא נמצא נפט. השאלה אם עבדתם נכון. יכול להיות שבית המשפט יקבל עמדה זו. מה שנובע מכך, שראוי שיינתן שכר ראוי".

ביטול תלונה

פלאטו-שרון, שהעיד היום בתיק, סיפר כי מוריס שוויף מפריז סייע לו בקשר עם נשיא קונגו. "הוא ספציאליסט באפריקה. יש לו קשרים טובים עם כל הנשיאים באפריקה. הוא היה מפקד גדול. הוא עשה מה שביקשתי ממנו לעשות. העבודה שלו היתה להיות הנציג שלי בקשר עם הנשיא. הוא לא היה בקשר עם נפטא, הוא לא היה קשור לביזנס של הנפט".

בתשובה לשאלה מה ידע שוויף אמר פלאטו-שרון: "הוא יודע שנפטא שילמה לשר האנרגיה לחשבון בשווייץ. זה אסור בקונגו. הוא יודע שהממשלה החדשה בקונגו רצתה לבטל את החוזה בגלל שהכסף לא הגיע למדינה ושהממשלה רוצה להגיש תלונה בינלאומית פלילית נגד נפטא, ואני ביקשתי ממנו ללכת לנשיא לבטל את התלונה".

פלאטו-שרון העיד כי מנכ"ל נפטא, יוסי לוי, הציג בפניו מסמכים המעידים על קיומו של נפט באתרי הקידוח. "כאשר אתה מקבל מהממשלה זכות לקחת נפט באיזה מקום, אין סיכון שלא יהיה. יוסי לוי אף פעם לא אמר לי שיש סיכון. הוא רצה להראות לי שזה עסק שבו אני הולך לעשות מיליונים. אני הייתי בטוח שיש נפט, ולכן אפילו לא ביקשתי את ההוצאות שלי בחזרה". הוא ציין כי בין היתר מימן טיפולי שיניים לשר האנרגיה בקונגו.

משיכת משקיעים

בא-כוחו של פלאטו-שרון, עו"ד זאב הולנדר, שאל את לוי כיצד למרות הממצאים העגומים, שבגינם הוחלט להפסיק לחפש נפט, הגיש דו"ח לממשלת קונגו לפיו יש ממצאים מעודדים.

"הדו"ח הזה נכתב במטרה מסוימת", הסביר לוי, "לא לשלול המשך חיפושים באזור. צריך להבין: באותה תקופה כבר השקענו 5 מיליון דולר. הממשלה נתנה לנו רישיון ללכת למצוא חברות נוספות שיבואו איתנו לקידוח נוסף. הדו"ח הזה נכתב במטרה לעניין משקיעים". לוי הבהיר כי לעיתים לאחר שנוטשים חיפוש נפט, נמצא נפט.

נפטא ולוי מיוצגים בידי עוה"ד דב פישלר ודודי פרומוביץ; נפטא-קונגו מיוצגת בידי עו"ד זוהר לנדה ממשרד ברנע.