טורקיה ליהודים: עזרו לנו להימנע מגינוי על הטבח בארמניה

מאמץ אינטנסיבי של שגרירות טורקיה בוושינגטון לגייס תמיכה יהודית נגד הצבעה היסטורית בקונגרס שתטיל על אנקרה אחריות לטבח בארמנים בתחילת המאה שעברה ■ ראש ממשלת טורקיה ייפגש עם בכירי הממסד היהודי בביקור בארה"ב באמצע אפריל

בהתפתחות אירונית, בעיצומו של המשבר ביחסי ישראל טורקיה, עושה שגרירות טורקיה בוושינגטון מאמץ אינטנסיבי כדי לגייס את תמיכת הממסד היהודי בארה"ב נגד הצבעה היסטורית בקונגרס בשאלת אחריותה של טורקיה לטבח בארמנים בתחילת המאה שעברה.

הלילה (ה') ספגה טורקיה תבוסה, אולי זמנית, במערכה למניעת הכתמתה כאחראית לשואה הארמנית: ועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים בוושינגטון אימצה החלטה, שמגדירה את מותם של מאות אלפי ארמנים, לפני כמעט 100 שנה, כ"טבח עם". ההחלטה התקבלה למרות התנגדות ממשל אובמה. בתגובה מיידית, גינתה אנקרה את ההחלטה והחזירה את שגרירה בארה"ב הביתה, ל"התייעצויות". לא ברור מתי תדון מליאת בית-הנבחרים בהצעת ההחלטה של ועדת יחסי החוץ ומה יהיו תוצאות ההצבעה.

"אנו מגנים את ההחלטה שמאשימה את את האומה הטורקית בפשע שהיא לא ביצעה", נאמר בהודעה רשמית של ממשלת טורקיה.

מקורות טורקיים אמרו הלילה לגלובס, כי מבחינת טורקיה, "רק עכשיו נכנסת להילוך גבוה המערכה לשמירה על הכבוד הלאומי".

בעבר, התגייסה ישראל, ובעידודה גם אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון וארגונים יהודים רבים, לקמפיין חזק בארה"ב נגד מאמצים להטיל על טורקיה את האשם בטבח עם. למרבה הפליאה, הממסד היהודי האמריקני מוסיף לתמוך בעמדה הטורקית גם עכשיו, אם כי בצנעה, מאחורי הקלעים, וכנראה בתיאום סמוי עם ישראל, לפי הערכות בוושינגטון.

לדברי מקורות טורקיים, נפגש שגרירה החדש של טורקיה בוושנגטון, נאמיק טאן, עם נציגים של כל הארגונים היהודיים החשובים, לרבות הליגה נגד השמצה, בימים האחרונים, וקרא להם להפעיל השפעתם בקונגרס למניעת החלטה שתשמיץ את הטורקים.

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מתוכנן להיפגש עם נציגי ארגונים יהודיים כאשר יגיע לוושינגטון ב-14 באפריל, לפסגה הגרעינית שיוזם ממשל אובמה. לדברי כמה מקורות, רמז ארדואן למקורבים, שטורקיה תהיה מוכנה לוויתורים לגבי איראן, לרבות בסוגיית הסנקציות, אם אכן יימנע הקונגרס מקבלת החלטה נגד טורקיה. עד עתה מסרבת אנקרה להצטרף למאמצי הגוש המערבי לסכל את יזמת איראן לפתח נשק גרעיני.

הערב, לפני ההצבעה בוועדת יחסי החוץ, פרסמה הליגה נגד השמצה, אחד מהארגונים המרכזיים בממסד היהודי, את ההודעה הבאה: "הליגה מוסיפה להאמין בעקביות שהחלטה של הקונגרס בסוגיית הטבח בארמנים תהיה בלתי מועילה. עתה, כאשר טורקיה וארמניה מנהלות דיונים דיפלומטים בסוגיה זו, אנו מאמינים ששתי המדינות צריכות לפעול לקראת פיוס ונורמליזציה של יחסיהן, ואנו מאמינים שנורמליזציה של היחסים תביא להסכם גם בשאלת (הטבח)".

מקורות טורקיים אמרו אתמול, כי הם מאמינים שישראל עדיין תומכת בעמדת אנקרה לגבי הסוגיה הארמנית, ולו רק מאחורי הקלעים. הם ציינו, כי בנאום של שר הביטחון, אהוד ברק, במכון וושינגטון, השבוע, אמר השר: "אני עדייין מאמין שאיננו צריכים להפוך את טורקיה ליריב חדש". הוא ציין, כי מוטב לישראל לראות בטורקיה "שותף, מתוך הבנה של מגבלות השותפות הזו".

בטורקיה, שאלת האחריות לטבח הארמנים אינה היסטוריה רחוקה אלא אובססה לאומית. הטורקים מודים בקיום עימות עם הארמנים בעשור השני של המאה ה-20, אך הם מתנגדים למאמצים להטיל על אומתם אחריות ל"טבח עם" (ג'נוסייד). הטורקים רואים בהאשמות לטבח עם מזימה של אויבי האומה כדי להכפיש את דימויים בעולם. להבדיל אלף אלפי הבדלות, הם מוקיעים את מאשימיהם כפי שישראל מוקיעה את מכחישי השואה.

להמחשה: גם ב-2007, כאשר ניסה הקונגרס בוושינגטון לקבל החלטה המאשימה את טורקיה באחריות לטבח, החזירה אנקרה את שגרירה מוושינגטון ל"התיעצויות" ורמזה שתימנע ממטוסי חיל האוויר האמריקני את השמוש בבסיסים טורקיים שהיו חיוניים למאמץ המלחמתי של ארה"ב בעיראק. גם אז התקבלה החלטה בגנות טורקיה בועדת יחסי החוץ, אך ממשל בוש התקפל מיד ושכנע את מליאת הקונגרס לא לקבל את הצעת ההחלטה. וזה לא היה העימות הראשון בסוגיה זו.

במשך עשרות שנים מנסים ארגונים של אמריקנים ממוצא ארמני להניע את הקונגרס שיעשה צדק היסטורי וייקבע שגייסות של טורקיה העותומנית הם שטבחו כ-1.5 מיליון ארמנים בתקופת מלחמת העולם הראשונה במסע שיטתי שאפשר להגדירו רק כ"טבח עם". רוב הקרבנות נספו כאשר גורשו מכפריהם והועברו למקומות אחרים, בשיירות ארוכות ובתנאים תת-אנושיים. היסטוריונים אומרים, שזה היה רצח העם הראשון במאה ה-20.

טורקיה מוסיפה לטעון, שאכן נספו ארמנים, ב"מלחמת אזרחים" עם טורקים, אך לא בממדים שמצדיקים האשמות של טבח עם. לדברי הטורקים, רוב הארמנים מתו מתלאות הדרך, או שהם היו קרבנות של מלחמת האזרחים או של "תסיסה פנימית". בכל מקרה, אומרים הטורקים, ההערכה שנספו 1.5 מיליון אנשים היא מופרזת לחלוטין.

עתה נמצא על הפרק ניסיון נוסף להעביר החלטה בקונגרס והטורקים מגייסים שוב את ישראל והיהודים כדי לסכל את המהלך. כאמור, התמיכה היהודית בטורקיה עדיין קיימת, אבל ייתכן שהפעם היא פושרת יותר. האווארד ברמן, יהודי, יו"ר ועדת החוץ של בית-הנבחרים, היה הכוח המניע להעברת ההחלטה על "טבח עם" בוועדה, שהתקבלה ברוב זעום של 23 קולות לעומת 22.

"טורקיה היא בעלת ברית חיונית ומבחינות רבות גם נאמנה, באזור נפיץ", אמר ברמן. "גם אנו היינו בעלי ברית נאמנים לטורקיה ונוסיף להיות כאלה. אבל שום דבר לא מצדיק את החלטתה של טורקיה להתעלם מהמציאות של טבח הארמנים".

כאשר ברק אובמה רץ לנשיאות, הוא צידד בהטלת האחריות על טורקיה ל"טבח עם". כנשיא, הוא מדבר אחרת. ממשלו הודיע שהוא מתנגד למהלך בקונגרס. שרת-החוץ, הילארי קלינטון, אמרה הלילה, כי ההחלטה של ועדת יחסי החוץ פוגעת במהלכי הפיוס בין טורקיה לארמניה שמתנהלים בסיועה של ארה"ב.