מתי להתחיל את השורט?

פסימי נבון אמור להיות בחוץ, או בלונג, מה-16 בפברואר ולא להיפגע מהתיקון העולה הנוכחי

בסקירת השבוע שעבר כתבתי על הצעדים המקדימים לקראת ניהול השקעות באופן עצמאי, השבוע אציג את אחת הדרכים לנהל תיק כזה.

סקירה זו נופלת בזמן מצוין, כי לפנינו דוגמא קלאסית למצב שבו קיימת לכאורה סתירה בין הדעה שהבעתי בסקירה "עדכון מפת המשבר" לבין מה שקורה בימים אלה בשוק האמריקאי.

אני שמח להזדמנות להסביר כיצד מיישבים סתירה מדומה כזו. זה לא מקרה, שכמעט מייד לאחר פרסום ה"עדכון" פרסמתי גם סקירה העוסקת כולה בנושא ה"תיקון הטכני". עשיתי זאת כדי להסביר מדוע המגמה איננה נעה בקו ישר, ובמיוחד כאשר היא עדיין בחיתוליה.

יתר על כן, בהזדמנויות רבות כתבתי שמהלכים גדולים, כמו שלב C של משבר, לא מתחיל באופן מובהק, אלא מסתמן בצורת הלוך-ושוב עד שמתברר לכולם שאכן מדובר בכיוון חדש מטה, ולא בעוד הזדמנות קנייה של שוק עולה. הוסיפו לכך את המאמץ האדיר המופעל על ידי המדיה והממשל לשיפור נתונים ומדדים, בכדי לסמן יציאה מהמשבר, וקיבלתם מלחמה אדירה בין שני כיווני המגמה.

אם מדד S&P500 ירשום שער סגירה גבוה מהשיא שרשם ב-19 בינואר (רמת 1151), יהיה זה סימן ששלב C לא החל. חציית שיא זה, תצביע על כך שמה שהיה נדמה כגל 2 מתקן שנרשם בתחילת פברואר, עלה 100% מעל גל 1 יורד, וזה בלתי אפשרי לפי חוקי אליוט.

לפניכם גרף ששלח אלי מכותב שלי בשם מישל, המציג תסריט שבו ירידות ינואר היו רק ה-X השני ולא תחילת C:

משה שלום תסריט שני
 משה שלום תסריט שני

הערה לגבי תסריט זה: למרות שלפי תסריט זה המדד אמור להתקרב לאזור 61.8% (רמת ה-1225-50) כדי לסיים את שלב B, אני מפנה את תשומת ליבכם לסטייה השלילית האדירה בין המחיר ל-MACD, ולעובדה שכל העליות האחרונות נעשות במחזורים הולכים וקטנים.

מטרת סקירה זו תראה שגם מי שסבורים ש-C החל, ומיישמים את כללי מסחר המגמה הנבון, אמורים להיות או בחוץ או בלונג מה-16 לפברואר, ואינם אמורים להיפגע מהתיקון העולה המתרחש בימים אלו.

תחילה אציג את השלבים בצורה מופשטת ולאחר מכן אמחיש אותם באמצעות הדוגמא:

  1. קביעת עמדה או דעה:
    הגורמים המרכיבים עמדה זו יכולים להכיל מקרו-כלכלה, גלי אליוט, מחזוריות, עונתיות ועוד הרבה דברים מן הצד הפונדמנטלי או מן הצד הטכני. אבל אני רוצה להדגיש נקודה חשובה לגבי הדעה הזו: היא לא פקודת מסחר!
  2. קביעת המגמה השלטת בגרף הטווח הגדול יותר:
    רצוי שיהיו לכם שני גרפים: אחד למגמה, ואחד לתזמון. המגמה תיקבע לפי הגרף בעל הטווח הגדול יותר מן הגרף של התזמון.
  3. שרטוט המצב הטכני:
    רמות תמיכה והתנגדות עיקריות: רמות אלו, בשני הגרפים, אמורים להיות אזורים שבהם אנחנו נצפה לאירוע: דשדוש, היפוך, פריצה וכו'
  4. קווי מגמה עיקריים בשני הגרפים:
    קווים אלו מהווים את גבולות התנועה העיקרית של המחיר.
  5. קביעה והצגה של אינדיקאטורים העוזרים לנו בהבנת המומנטום של התנועה:
    רצוי מעט יחסית כי חלקם חוזרים על עצמם. חלק מהאינדיקאטורים נמצאים בחלון המחיר (ממוצע נע), וחלקם מחוצה לו (RSI).
  6. שלב המסחר:
    קביעת רמות מחיר שבהם נפעל ברמה השבועית, או היומית. בדרך כלל, זה יעשה כתוצאה מאירוע טכני שנקבע מראש בכל אחת מהן.

לפניכם זוג גרפים של מדד S&P500, כבסיס להסבר הכללים בדוגמא:

משה שלום דוגמא למסחר
 משה שלום דוגמא למסחר

רקע

למרות המצב הפונדמנטלי הגרוע, היה ניתן לצפות לשלב B עולה, ואני עוקב אחריו מאז תחילתו במרץ 2009. מבנה הגלים בעלייה, והיחס ביניהם, מצביע על תיקון, ולא על מגמה ארוכת טווח חדשה. למרות זאת, נקבעה מגמה משנית עולה ומאז 804, ציינתי שעל הסוחרים לראות שוק זה כשוק חיובי.

כאשר זוהה מבנה תיקון שלם מסוד Triple-Zigzag, וכאשר הגיע בינואר-פברואר (עונה שאינה טובה למניות בדרך כלל), ציפיתי לסיום קרוב של שלב B.

אירוע טכני מאשר בגרף השבועי

כל התנועה השבועית הייתה במסגרת יתד-תעלה עולה, אשר הפכה ליתד דובית צרה יותר. שבירת הגבול התחתון המשותף לכל תבניות אלו, הוא האירוע הטכני המצופה כאישור נוסף לתחילת שלב C מטה. וזה אכן קרה בינואר 2010 (2 סגול), יחד עם חצייה מטה של רמת 50 במתנד RSI, דבר שהמתנד לא עשה לכל אורך שלב B עד כה (1 סגול).

תזמון קצר הטווח - מתי נכנסים לשורט?

בגרף היומי ניתן לראות ששבירת התעלה העולה האחרונה לוותה בחציית הממוצע הנע וחצייה מטה של ה-RSI (מצויין בגרף כ-4 סגול) ולכן, על בסיס כל הנאמר מעלה, זו הייתה הנקודה ההגיונית לפעולה (ברמת 1135-40 בערך). נקודת Stop-Loss הנכונה במקרה זה הוא השיא הקודם, דהיינו: 1151.

עניין חשוב: עלינו לחכות תמיד לתיקון משמעותי ראשון כדי לקבוע את התעלה החדשה השולטת במחיר. וכך, בזמן הירידות, הוא הגיע בתחילת פברואר ברמת ה-1105.

כעת, נותר לחכות לסגירת השורט, אם ולא טעינו ו-SL סגר את הפוזיציה. נעשה זאת כאשר תהיה פריצה מעל הגבול העליון של התעלה החדשה (6 סגול), יחד עם חציית הממוצע הנע, ועלייה חזרה של ה-RSI מעל 50 (5 סגול). זה קרה ברמת 1075-80. למי שרוצה להיות לונג במסגרת מה שנראה עדיין כתיקון טכני מעלה, נקודת ה-Stop-loss הנכונה נמצאת בדשדוש התחתון סביב 1055 (7 סגול).

שוב היה עלינו לחכות לתיקון טכני ראשון לציור התעלה העולה, וזה הגיע בסוף פברואר וכך התאפשר לשרטט גבולות התעלה העולה. בנוסף, העלייה מעל 1115 יצרה זוג שיאים ושפלים וכך קיבלנו מגמה עולה מאושרת לטווח הקצר (8 סגול).

כעת, הסוחר מחכה לשני אירועים: אם המדד עובר את השיא 1151, עליו למצוא הזדמנות כניסה ללונג, כי הוכח ששלב C עדיין לא החל, או למצוא הזדמנות לחזור לשורט על השוק כאשר גל 2 יאותת על סיומו.

לסיכום

דעתי, אשר התגבשה מניתוח גורמי רקע רבים, נתנה לי לצפות לתחילת C, כאשר הגרף השבועי אמר לי שחציית הגבול התחתון של התבניות העולות יהיה הטריגר לכך. שבירת קווי התעלה, הממוצעים הנעים ותנועת המתנדים נתנו הזדמנות לשורט ב-1135-40 ואותם גורמים, רק הפוכים, נתנו הזדמנות לסגירתו ואולי לכניסה ללונג ב-1075-80.

כל זאת כאשר המסחר מבוסס על הטווח הקצר-בינוני, אבל לאלה הפועלים אך ורק לפי הטווח הבינוני-ארוך, דהינו רק על פי הגרף השבועי, נקודת היציאה מן השורט יהיה בשיא של ינואר (1151), במידה וההנחה על תחילת C תתבדה.

אני מקווה שסקירה זו, וזו של שבוע שעבר, נתנה מבט קצת יותר ברור למי שרוצה ללמוד איך לנהל באופן עצמאי השקעות.

בינתיים בהצלחה רבה לכולם.

  1. משה שלום הינו מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים"המספק שירותים למשקיעים וסוחרים. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  2. משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.