התגרשתם? הממשלה מסדירה חלוקת החיסכון הפנסיוני בינכם

המשמעות: קרנות פנסיה וקופות גמל יחויבו לשלם לגרושות ■ אחד האתגרים הגדולים של הוועדה לחלוקת החיסכון הפנסיוני: הסדרת מעמדו של בן הזוג לשעבר לגבי קצבת שארים בפנסיה תקציבית ובקרן ותיקה

משרדי המשפטים והאוצר עומדים להסדיר בקרוב בחקיקה את הכללים לחלוקת כספי החיסכון והביטוח הפנסיוני בין בני זוג מתגרשים. בימים אלו מוגש לשרי המשפטים והאוצר דו"ח של הוועדה לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו.

במרכז הדו"ח המלצה להצעת חוק חדשה לקביעת הכללים לחלוקה של כספי הפנסיה בין בני זוג הנמצאים בהליכי גירושין. הוועדה, בראשות שופט ביהמ"ש המחוזי בת"א שאול שוחט, התמנתה בינואר 2007.

בוועדה חילקו את החיסכון הפנסיוני לשלושה סוגים מרכזיים: הסדרי צבירה מוגדרת, המבוססים על סכום שנצבר בפועל עקב הפקדות העובד והמעביד - קופות הגמל וקרנות הפנסיה החדשות; הסדרי צבירה של זכויות בקרנות הפנסיה הוותיקות והסדרי פנסיה תקציבית; וביטוחי מנהלים ותיקים בהם מרכיב הביטוח והחיסכון אינם מופרדים.

שני חסכונות משנה

לגבי הסוג הראשון, קובעים בוועדה כי בעת הפרידה בין בני הזוג יש לבצע חלוקת רוחב לכספי החיסכון הפנסיוני, לפיה הוא יפוצל לשני חסכונות משנה במעמד עצמאי בתוך אותו הגוף הפנסיוני. בנוסף, בקופות גמל ובקרנות פנסיה חדשות, שאריו של העמית יהיו אותם שארים המוכרים טרם הפרידה, ולא יכללו את בן הזוג לשעבר.

עם זאת, בוועדה מציינים כי אין לבצע חלוקת רוחב במרכיב הפיצויים, ויש לשמור זכויות אלה בחשבונו של החוסך. ואולם, בכספי הפיצויים תינתן לבן הזוג לשעבר זכות וטו על פעולות בכספים עד להבשלתם.

במקרים בהם העמית כבר יצא לפנסיה בעת גירושיו, כך שלא ניתן לערוך עוד חלוקת רוחב, שכן אין יותר יתרה צבורה על שמו של העמית, תיעשה חלוקת אורך. במקרה זה, חלוקת הכספים תיערך בעת מימוש הזכויות בפועל, ולא בעת הפרידה, כשהגוף הפנסיוני המשלם יפעל כ"צינור" ויעביר לבן הזוג לשעבר את חלקו מן הכספים המתקבלים בפועל על-ידי העמית, בהתאם לחלקו היחסי.

חלוקה עתידית

ואולם, קופות הגמל וקרנות הפנסיה החדשות מהוות רק חלק מהשוק הפנסיוני. עיקר הכספים הפנסיונים נמצאים בתוכניות הפנסיה הוותיקה והפנסיה התקציבית. לגבי אלו, הוועדה ממליצה על "חלוקת אורך" - כשהחלוקה תיעשה בעתיד, עם קבלת הכספים.

הוועדה התייחסה גם לקצבת נכות ותשלומים ממומנים על-ידי מעביד בשל פרישה מוקדמת. בנוגע לקצבת הנכות, הוועדה טוענת שלא ראוי להעניק לבן הזוג לשעבר זכות לחלוק בקצבת הנכות במהלך תקופת העבודה, היות והיא מהווה תחליף לשכרו של החוסך.

ואולם, ביחס לתקופה שלאחר גיל פרישה, הצעת החוק קובעת כי קצבת הנכות תחשב כקצבת פרישה, ותחולק בהתאם לכללים הרגילים. כך גם לגבי הסדרי פרישה במקרים של פרישה מוקדמת.

חלוקת אורך

אחד האתגרים הגדולים של הוועדה נגע להסדרת מעמדו של בן הזוג לשעבר לגבי קצבת שארים בפנסיה תקציבית ובקרן ותיקה. בגופים אלו קצבאות השארים יהיו באופן הבא: בני זוג לשעבר יתווספו לרשימת השארים הזכאים, כאשר קצבת השארים שלהם תהיה ביחס לחלקם בפנסיה לפי קצבת הפרישה.

אם קיים בן זוג חדש בעת פטירת החוסך, הקצבה שתינתן לו תקטן בגובה החלק של בן הזוג לשעבר; לבן הזוג לשעבר לא תהיה זכות על קצבת השארים של חוסך שנפטר, כל עוד הוא עדיין לא יצא לגמלאות, כאשר לאחר המועד בו היה צפוי החוסך שנפטר להגיע לגיל פרישה תחולק קצבת השאירים בין בן הזוג לשעבר לבין בן הזוג הנוכחי.

בביטוחי מנהלים, בהם אין חלוקה ברורה בין הביטוח לחיסכון, תיעשה חלוקה לפי מודל "חלוקת האורך", כך שחברת הביטוח תשמש כצינור שיעביר לעמית הלא רשום את חלקו. כמו כן, יהיו הגבלות על שינויים ומשיכות ללא אישור בן הזוג לשעבר.