וושינגטון: קיצוץ בסיוע לישראל בהעדר התקדמות עם הפלסטינים

סנטור ריצ'ארד לוגאר, המחוקק הבכיר בתחום מדיניות החוץ: "התוצאות עלולות להיות שאתם (ישראל והפלסטינים) לא תקבלו את התמיכה שלנו... תצטרכו להסתדר לבד" ■ "מישהו צריך לחשוש"

גבעת הקפיטול נחשבת כמעוז פרו-ישראלי בוושינגטון. התבטאויות של מחוקקים בגנות ישראל נשמעות, אך בתדירות נמוכה, ואיומים של סנטורים או צירים על ישראל בגין דבר זה או אחר נדירים עוד יותר. אין זה פלא, אפוא, שאיום של סנטור ריצ'ארד לוגאר לקצץ ב"תמיכה" לישראל כגמול על העדר התקדמות בשיחות עם הפלסטינים, עורר תשומת לב בושינגטון.

לוגאר, רפובליקן מאינדיאנה, נחשב כקול מוביל בסנט בתחומי מדיניות חוץ. בניגוד למחוקקים רפובליקנים אחרים, הוא אינו רואה עצמו כחייל במלחמת חורמה נגד הדמוקרטים והנשיא אובמה ובעבר רווחו שמועות שהנשיא בחן אפשרות לגייס אותו לתפקיד בכיר בממשל. דעתו נשמעת בבית הלבן ובסטייט דיפרטמנט.

בשימוע בוועדת יחסי החוץ של הסנט ב-4 במארס, ימים ספורים לפני צאתו של סגן הנשיא ביידן לישראל, העלה סנטור לוגאר אפשרות ש"התמיכה" האמריקנית בישראל וברשות הפלסטינית תקוצץ אם לא יחודש המו"מ בין שני הצדדים, כפי שדורשת ארה"ב.

"התוצאות (של אי חידוש המו"מ) עלולות להיות שאתם לא תקבלו אתת התמיכה שלנו, ובמשך פרק זמן תצטרכו להסתדר לבד", אמר סנטור לוגאר. "קחו (את התמיכה האמריקנית) או ותרו עליה"

בעוד שהסנטור הקפיד להתשש במילה 'תמיכה', ההערכה בוושינגטון היא שהוא רמז לחבילות הסיוע השנתיות שמקבלים שני הצדדים מארה"ב.

לוגאר הודה, כי על רקע הלך הרוח על גבעת הקפיטול והידידות האיתנה בין ישראל לארה"ב, התבטאות כזו אולי נשמעת כאיום ריק, אבל, "התוצאות של העדר התקדמות יהיו ברורות לעין בשלב כלשהו; מישהו צריך לחשוש מכך".

גורמים ישראליים אמרו, כי איום זה שוב אינו רלוונטי מפני שישראל והפלסטינים החליטו לחדש את המגעים ביניהם.