מגה-כוכב הלך, מגה-כוכב נולד

אין הרבה שחקנים שעוברים בין-לילה מטמורפוזה כמו שעבר וויין רוני. אולי זו העזיבה של רונאלדו ששחררה שם משהו. אולי זה היום ההוא בתחילת העונה שבו ביקש מפרגוסון לשנות לו תפקוד במגרש. אולי זה פשוט הפוטנציאל שתמיד היה שם והתפוצץ ברגע אחד

‎‏1. מה נשתנה? ‏

וויין רוני הבין כבר בקיץ שחייב להתרחש איזה טוויסט בקריירה שלו. בגיל 24, אחרי כמה שנים בהן קיבל מחמאות בעיקר על משחק ההקרבה שלו, ופחות על יכולות שקשורות בכדורגל נטו, נפל לו האסימון. "העונה הקרובה תהיה אתגר עצום עבורי", אמר בראיון ל"טיימס" ביולי. "זאת העונה בה אוכל להפוך משחקן עם פוטנציאל גדול, לשחקן גדול, נקודה".

רוני ידע על מה הוא מדבר. בחמש השנים הראשונות שלו במנצ'סטר יונייטד הוא כבש רק 13 שערי ליגה בממוצע לעונה. העונה כבר יש לו 23 גולים ב-27 הופעות. הוא מוליך בבטחה את טבלת מלכות השערים בפרמיירליג (דרוגבה אחריו עם 19), והוא כנראה הסיבה העיקרית לכך שיונייטד, נטולת כריסטיאנו רונאלדו, זכתה בגביע הליגה (משער ניצחון שלו), מצליחה להישאר במרוץ האליפות ונמצאת בדרך לרבע גמר הצ'מפיונס ליג (אלא אם יקרו תקלות ממש לא צפויות במשחק הערב מול מילאן).

השאלה היא מה גרם לשינוי הגדול בתפוקה של רוני. את ההסבר החשוב ביותר יכול לנפק השחקן בעצמו. "כבר ביקשתי מאלכס פרגוסון שישים אותי בעמדה האמיתית שלי", אמר באותו ראיון ל"טיימס". "אני יכול לבוא הכי טוב לידי ביטוי כשאני משחק כחלוץ או מאחורי החלוץ. אני מודה שבאגפים אני פחות אפקטיבי". פרגי, כידוע, הקשיב. אחרי המשחק הראשון עם מילאן בצ'מפיונס, בו כבש צמד, הסביר רוני במסיבת עיתונאים איך הוא מצליח לממש את הפוטנציאל: "העונה אני נכנס הרבה יותר פעמים לרחבה. זה נובע גם מהעמדה שלי, אבל גם מכך ששיפרתי את קריאת המשחק שלי בתוך הרחבה ואת הנגיעה האחרונה. זה עוזר לי לכבוש, וכל שער שאני כובש מעלה לי עוד יותר את הביטחון".

מאמן נבחרת אנגליה, פאביו קאפלו, חושב שההתבגרות של רוני לא קשורה דווקא ליכולת הכיבושים שלו. בראיון ל"סאן", אמר האיטלקי: "רואים שרוני מכוון את השחקנים של יונייטד, ושהתרומה שלו לא נמדדת רק בשערים אלא גם במנהיגות. הוא לוקח על עצמו הרבה יותר מאז שרונאלדו עזב". במשחק מול מילאן אי אפשר היה להחמיץ את רוני צורח על שחקנים בקבוצה שביצעו טעויות. בין אלו שחטפו את האש היו ג'וני אוואנס ודארן פלצ'ר. גם בחדר ההלבשה במחצית רוני לא חסך שבטו: "אתם לא עושים את העבודה המזוינת שלכם!", צעק לחבריו. פרגוסון, שכמובן היה בחדר באותו זמן, לא פצה פה ונתן לרוני להמשיך עם המופע.

עוד גורם אחד שכנראה שינה את רוני הוא ההתבגרות המנטלית. הילד הסורר שנהג להתווכח עם שופטים, להיכנס לתוך הרגליים של היריבים בתיקולים מכוערים ולבצע פרובוקציות לקהל, נרגע קצת. ב-47 משחקים שקיים העונה רוני בכל המפעלים ביונייטד וגם בנבחרת אנגליה, הוא ספג רק שבעה כרטיסים צהובים, נמוך מהממוצע השנתי שלו בקריירה, שעומד על כרטיס צהוב כל שלושה משחקים. "הוא שיפר מאוד את הריכוז שלו. הוא מתרכז בעיקר, וזה מניב תוצאות", אמר חברו ליונייטד ראיין גיגס בראיון לאתר ‏‏goal.com‏.

‎‏2. השחקן הטוב בעולם?

על השאלה האם בגיל 24 אפשר להזכיר אותו בנשימה אחת עם הגדולים ביותר, למיטב אנשי המקצוע בעולם אין שום ספקות. "היום אפשר כבר לשים אותו בשורה אחת עם קאקה, מסי, רונאלדו. רוני הוא אחד מהשחקנים הטובים בעולם", אומר פרגי. גם קאפלו מסכים: "אין ספק שכל קבוצה בעולם היתה רוצה שחקנים כמו רונאלדו, מסי ורוני. פרגוסון לימד אותו כל כך הרבה דברים, כל מה שנותר לי לעשות איתו בנבחרת זה לעדן אותו מעט".

חברו של רוני לנבחרת אנגליה, דייויד בקהאם, בטוח שמדובר בתופעה: "אני מכיר אותו מאז שהוא היה ילד. שיחקתי איתו בנבחרת כשהוא ערך את הופעת הבכורה שלו באנגליה ונדהמתי מהכישרון שלו, שהשנה סוף סוף מתפרץ. לדעתי, הוא חייב להיות מועמד לזכייה ב'כדור הזהב' ו'שחקן השנה בעולם' של פיפ"א".

גם משאל שערך לאחרונה "האינדיפנדנט" בין מאמני הנבחרות שהעפילו למונדיאל 2010 לא מותיר ספקות באשר ליכולותיו של רוני. "יש לו את כל התכונות שחלוץ טוב צריך", אמר יואכים לב, מאמן נבחרת גרמניה. רדי אנטיץ', מאמן סרביה: "הוא הפך לשחקן שלם. מצד אחד אי אפשר לעצור את האגרסיביות והכוח המתפרץ שלו, ומצד שני יש לו טכניקה ברמה עילאית שמאפשרת לו לפורר כל הגנה. אני מאמין שעכשיו, אחרי שהוא הצליח להתגבר על בעיית הטמפרמנט הקצר שלו, הוא יכול לעשות דברים גדולים גם עם יונייטד, ואולי אפילו להוביל את אנגליה לזכייה במונדיאל".

ומי היחיד שלא מסכים לשים את רוני באותו לבל עם רונאלדו? המאמן של רונאלדו בנבחרת פורטוגל, קרלוס קירוש, שמכיר את רוני מצוין מימיו כעוזר של פרגוסון. "רוני שחקן פנטסטי שמשתפר בכל שנה שעוברת, אבל עדיין אי אפשר להשוות אותו לרונאלדו, שהוא כיום השחקן הטוב בעולם בפער אדיר".

‏3. השחקן המרוויח בעולם?

בדבר אחד רוני עדיין רחוק מאד מרונאלדו: מימוש הפוטנציאל הכספי שלו. רוני מרוויח ביונייטד 5.3 מיליון ליש"ט בשנה, רחוק מאד מהפורטוגלי שנהנה משכר של 11.3 מיליון ליש"ט‎ ‎בריאל מדריד. בקיץ, כך מדווחים בספרד, ריאל תעשה הכל כדי לרכוש את רוני. פלורנטינו פרז כבר סימן אותו כגלאקטיקו הבא.

יש בהחלט סיכוי גבוה שמהלך כזה יבשיל, במיוחד אם רוני ירצה להפוך למעצמה כלכלית גדולה יותר ממה שהוא עכשיו. בסופו של דבר, יש גבול לרמת ההשתכרות שאתה יכול להגיע אליה בקבוצה כמו מנצ'סטר יונייטד, בעיקר בגלל המאמן שלה. את דייויד בקהאם העיף פרגוסון מהקבוצה כי "בקס" התחיל להיות מרוכז יותר מדי בפרסומות, דוגמנות ומסיבות להשקות מוצרים. מרוני הוא מונע מראש להגיע למצב הזה, על-ידי כך שהוא מגביל את כמות הספונסרים שלו לחמישה בלבד ("אני חותם על הסכמים מסחריים רק אחרי שפרגוסון מרשה לי", אמר). סוכנו של רוני, פול סטרטפורד, חשף לאחרונה כי "אלכס פרגוסון הוא בן אדם של פרטים קטנים. הוא לא מתעסק רק באימונים, אלא גם בחיים האישיים של השחקנים שלו. מבלי להזכיר שמות, יש לפרגוסון ניסיון עם הזדמנויות מסחריות שיוצאות מכלל שליטה".

אגב, את הדברים אמר סטרטפורד כעד מטעם ההגנה בתביעה שמנהלת סוכנות ‏ProActive‏ נגד רוני ואשתו, קולין מקלאכלין, על סך 4.3 מיליון ליש"ט. לטענתם, הזוג נטש את הסוכנות ב-2008 לאחר שסטרטפורד, עובד הסוכנות לשעבר ואחד ממקימיה, פוטר. הזוג העדיף להישאר נאמן לסטרטפורד, שליווה את רוני עוד מתחילת דרכו באברטון. בכל מקרה, גם הפסד בתביעה הזאת לא ישנה יותר מדי לזוג רוני, שהונם המשותף מוערך ב-35 מיליון ליש"ט.

פיל הול, לשעבר עורך השבועון "ניוז אוף דה וורלד" וכיום אחד מהיח"צנים המוערכים בבריטניה, טען בראיון ל"דיילי מייל" שעם או בלי ההסתבכות הקטנה הזאת, רוני לא יינזק בטווח הארוך: "התדמית שלו עברה בשנתיים האחרונות מטמורפוזה, ומפרסמים אוהבים את זה. תדמית נקייה סופה להיסדק, כמו במקרים של טייגר וודס, מייקל ג'ורדן, ג'ון טרי. אבל תדמית הילד הרע שהפך לילד טוב - אין משהו יותר טוב מזה".

ווין רוני - כמה הוא שווה?

3.55 מיליון ליש"ט - הסכום שרוני מקבל עבור כתיבת חמישה ספרים ב-12 השנים הקרובות ■ 1 מיליון ליש"ט - הסכום השנתי שרוני מקבל מהחסות שלו עם נייקי ■ 237.7 אלף ליש"ט - הסכום השנתי שרוני מקבל מ-EA Sports עבור חסות ■ 600 אלף ליש"ט - הסכום השנתי שרוני מקבל מהחסות מקוקה קולה ■ 760 אלף ליש"ט - הסכום שמרוויח מדי חודש רוני מהסכמים מסחריים. 152 אלף ליש"ט מתוך סכום זה מופרשים לסוכנו ■ 100 אלף ליש"ט - שכרו השבועי של רוני במנצ'סטר יונייטד ■ 41,667 ליש"ט - השכר החודשי שמרוויחה אשתו של רוני, קולין מקלאכלין, עבור כתיבת טור שבועי למגזין הבריטי "אוקיי!" ■ 35 מיליון ליש"ט - השווי המוערך המשותף של בני הזוג רוני-מקלאכלין ■ 33 מיליון ליש"ט - עלות רכישת הכרטיס של רוני מאברטון על-ידי מנצ'סטר יונייטד ב-2004 ■ 47 מיליון ליש"ט - שווי כרטיס השחקן הנוכחי של רוני, לפי הערכת אתר transfermarkt.de