יקום לבג"ץ: המינהל מתנה פרויקט מגורים בהסדרת השימושים הבלתי חוקיים

טוען כי המינהל מסרב לאשר התחייבות לרישום משכנתא בפרויקט מגורים שמקדם הקיבוץ עבור חבריו, בשל "שימושים בלתי מוסדרים" ■ ככל הנראה הכוונה היא לשימושי המסחר בשטחים שייעודם חקלאי או נוף כפרי פתוח

קיבוץ יקום עתר לבג"ץ נגד מינהל מקרקעי ישראל בטענה כי המינהל מסרב לאשר התחייבות לרישום משכנתא בפרויקט מגורים שמקדם הקיבוץ עבור חבריו, בשל "שימושים בלתי מוסדרים".

ה"שימושים הבלתי מוסדרים" שאליהם מתייחס המינהל הם ככל הנראה שימושי המסחר בשטחים שייעודם חקלאי או נוף כפרי פתוח.

זה זמן רב מקדם קיבוץ יקום שבשרון מהלך של בניית מגורים בשטח המיועד לטענתו למגורים, לפי תוכנית תקפה שחלה על שטחי הקיבוץ, במסגרת הרחבת הקיבוץ וקליטת חברים.

עתירת הקיבוץ הוגשה באמצעות עו"ד אביתר קנולר וחגית בן-משה ממשרד י. זלצמן, גילת, קנולר, גראוס, סלומון ושות'.

הקיבוץ, לטענתו, הגיש לחתימת המינהל בקשות להיתרי בנייה לבתי מגורים, ואלה נחתמו. בהמשך הגיש הקיבוץ למינהל בקשה לאישור המינהל להתחייבות לרישום משכנתא לטובת בנק ירושלים, שנדרשת על-ידי הבנק כתנאי למתן סיוע במימון בניית מבני המגורים. ואולם, התברר כי למינהל אין כוונות לחתום על אישור כזה משום שלקיבוץ, לטענת המינהל, יש "שימושים בלתי מוסדרים שטעונים הסדרה".

הקיבוץ מצדו טוען כי מעולם לא קיבל לידיו את רשימת השימושים האמורים למרות פניותיו למינהל. לטענת הקיבוץ, משמעות הדבר היא שהוא לא יוכל לקבל מהמינהל שירות שרק המינהל יכול ורשאי לתת, ולא מפני שלא עמד בתנאים לקבלת שירות זה - אלא בשל טענות לגבי שימושים אחרים, למרות שהסדרתם היא בלתי תלויה ונפרדת מהבקשה לפרויקט המגורים. כלומר, לטענת הקיבוץ המינהל מתנה פעולה אחת בפעולה אחרת.