מנכ"ל רקח: מינוי פרוסט - חג לעובדי טבע; מנהיג נפלא וכריזמטי

פרוסט השקיע בעבר ברקח באמצעות אייווקס, ואלגרבלי מגלה למה פרוסט לא רכש את החברה במלואה, ואיך סייע לקשר בין פרוסט לפרוטליקס ■ מרדכי אלגרבלי: "אני בטוח שהוא יצעיד קדימה את טבע. מבחין בין עיקר וטפל"

"קצין וג'נטלמן", כך מגדיר מרדכי אלגרבלי, המנהל ובעל השליטה בחברת התרופות רקח, את היו"ר החדש של טבע , פיליפ פרוסט. הקשר בין השניים החל ב-1994, כשפרוסט התעניין בהשקעה ברקח באמצעות אייווקס.

"מישהו התקשר ואמר שמגיע אדם מארה"ב שרוצה לפגוש אותי", מספר אלגרבלי ל"גלובס". "אשתי ג'ורג'ט ואני אירחנו אותו לארוחת ערב שהייתה נפלאה, אבל לא היה לנו קל. הוא הרגיש שהייתה אווירת אבל בבית. באותה שנה איבדנו את בננו אודי, שהיה קצין בצנחנים". זאת, מגלה אלגרבלי, הסיבה לכך שאייווקס לא רכשה את רקח. "העדפנו לא להיות סניף. העדפנו להתכנס בעצמנו, והיה לנו כוח רק לעבוד קשה", הוא מספר.

למרות זאת, הקשר עם פרוסט נשמר, וב-1995 הוא השקיע בהנפקת רקח בת"א. "הייתה תקופה קשה להנפקות, ופתאום, כמה שעות לפני ההנפקה פרוסט העביר כ-1.5 מיליון דולר ורכש באמצעות אייווקס 11% מהמניות, מחצית מההנפקה. בבנק לא האמינו למראה עיניהם", אומר אלגרבלי.

לאורך השנים נבדקה האפשרות להגדיל את ההחזקות, אך סיבות משפטיות מנעו זאת. "לפני כמה שנים התקשר אליי פרוסט ואמר שהוא מכר את ההחזקה שלו, למרות שהוא ממשיך להאמין בחברה. כנראה שזה היה על רקע המגעים שלו עם טבע".

אם שואלים את אלגרבלי, מינויו של פרוסט הוא חיובי ביותר, "חג לעובדי טבע", כהגדרתו. "אני בטוח שהוא יצעיד קדימה את טבע. הוא מנהיג נפלא, כריזמטי, מבחין בין עיקר וטפל", אומר אלגרבלי.

פרוסט לא צעיר, אבל אלגרבלי לא חושש שהוא לא יעמוד בקצב. "הוא אנרגיה מהלכת. מהיר מאוד, חד מחשבה", הוא אומר. "אני מאחל לו תוספת של עוד 20 שנה לחיים, שיוכל להמשיך לתרום".

אלגרבלי גם מגלה שהוא היה מעורב ביצירת הקשר בין פרוסט לפרוטליקס.

הישראלית, בה השקיע. "לפני כמה שנים נסעתי אליו למיאמי וביקשו ממני להראות לו תיק מחקר על פרוטליקס", הוא מספר. "פרוסט תמיד התעניין ורצה להיות מעורב בתעשייה הישראלית".

נתיב לשת"פ עם טבע

רקח נסחרת בת"א בשווי 51 מיליון שקל, והיא מנוהלת על-ידי אלגרבלי, שהוא ח"כ לשעבר, ואשתו. אלגרבלי לא פוסל אפשרות של שיתוף פעולה עם טבע לאור מינויו של פרוסט. "אולי נמצא נתיבים לשתף פעולה", הוא אומר. הנתיבים האפשריים, לדבריו, הם בתחום ההפצה בארץ, או בשיווק מוצרי רקח בידי טבע בחו"ל, אם כי כרגע מדובר באפשרויות תיאורטיות בלבד.

קשר עסקי בין רקח וטבע נוצר בשנות ה-90, כשטבע מכרה לרקח זכויות על 35 תרופות. "אלי הורביץ החליט למכור לנו. בלי העסקה הזאת אני לא יודע איפה רקח הייתה היום", מציין אלגרבלי. "אני מתפלל שהורביץ יחלים. הוא איש לתפארת המדינה, ואני אומר את זה כמי שמנהל חברה מתחרה".