משרד התמ"ת הגיש כתב אישום נגד HOT: הטעתה צרכנים

כתב האישום מגלה: HOT נמנעה מגילוי כל הפרטים וההגבלות לצרכניה בקשר למבצעי "ספק אינטרנט חינם" ו"מנוי לכדורגל", הן במודעות הפרסום עצמן והן בשירות הלקוחות בעת קשירת העסקאות

האם HOT הטעתה את לקוחותיה בעניין התנאים לקבלת הטבות? על-פי משרד התמ"ת, הטעיה כזו אכן נעשתה במהלך המבצעים "ספק אינטרנט חינם" ו"מנוי לכדורגל". באמצעות עו"ד טלי קינן, הוגש בבית משפט השלום בפתח-תקווה כתב אישום בנושא נגד "הוט מערכות תקשורת".

בקיץ 2005, נטען בכתב האישום, פרסמה החברה מודעה בעיתונות היומית ובה הודיעה לצרכנים על מבצע שהיא מקיימת. באותיות הקטנות, בשולי המודעה הפרסומית, הובטח לצרכנים המצטרפים למשך 24 חודשים לקבל במסגרת העסקה תקופת חיבור חינם לאינטרנט. בסמוך לכך פרסמה החברה מודעה נוספת בה הציעה לצרכנים בעיתון תל-אביב מבצע שהיא מקיימת תנאי המבצע, כפי שפורסם במודעה, חלו הן על מצטרפים חדשים והן על לקוחות קיימים. לצרכנים המצטרפים למבצע למשך 24 חודשים הובטח לקבל במסגרת העסקה מנוי לאחת מקבוצות הכדורגל לעונת המשחקים 2005/6.

אולם בפועל, היה המצב קצת שונה: לצרכן שהיה כבר מנוי ב-HOT, וביקש להצטרף למבצעים המפורסמים בעיתונים, נאמר כי המבצע חל רק על מצטרפים חדשים ולא על מי שמחדש את המנוי. לגבי מבצע הכדורגל נאמר כי יוכל להחליף את ההטבה שקיבל בהטבה של מינוי לכדורגל כמחווה בלבד, אך שבשום אופן אי אפשר לקבל שתי הטבות - כי מדובר במבצעים שונים ובמסלולים שונים.

מבדיקת הפרסומים של שתי המודעות על-ידי משרד התמ"ת עלה כי צרכן סביר ורגיל עלול היה להבין משתי המודעות שהוא זכאי לקבל את שתי ההטבות המובטחות גם יחד. עוד עלה כי לא נאמר בפרסומים דבר באשר להיעדר אפשרות לכפל מבצעים במסגרת עסקה אחת, ואף לא צוין בפרסום כי קיימת אפשרות שתהיה התנגשות בין מבצעים שונים או מצב של היעדר אפשרות לקבל את ההטבות השונות במסגרת עסקה אחת.

HOT נמנעה מגילוי כל הפרטים וההגבלות לצרכניה

מכתב האישום עולה כי HOT נמנעה מגילוי כל הפרטים וההגבלות לצרכניה הן במודעות הפרסום עצמן והן בשירות הלקוחות, בעת קשירת העסקאות עם הצרכנים. עוד עולה מכתב האישום כי HOT נהגה בחוסר תום-לב ולא קיימה את חובת הגילוי המוטלת עליה בחוק ולפי תכליתו, וכי ההטעיה בעניין של קבלת הטבות הנלוות לעסקה מהווה הטעיה במחיר העסקה ומרכיביה.

לפי כתב האישום, מדובר בקבוצות צרכנים גדולות ושונות שנחשפו למבצעים הן באמצעות המודעות והן באמצעות שירות הלקוחות - בהם צרכנים פוטנציאליים, צרכנים המבקשים להצטרף ל-HOT, לקוחות קיימים המסיימים או עומדים לסיים את תקופת ההתקשרות עם HOT וכן צרכנים במהלך תקופת ההתקשרות.

סגנית שר התמ"ת והאחראית על הצרכנות במשרד, אורית נוקד, אומרת כי "הטעיות רבות בפרסום של החברות נובעות מהצגה מגמתית של תנאי ההתקשרות, תוך הדגשת תנאים מסוימים מצד אחד ואי מתן בולטות ראויה לסייגים שבעסקה". עוד מזכירה נוקד כי "ביום הצרכנות הבינלאומי שיצוין ביום שני תיכנס לתוקפה הוראת החוק אשר מסמיכה את שר התמ"ת לקבוע את גודל 'האותיות הקטנות'. בכוונת משרד התמ"ת לעשות שימוש יעיל וצודק בהוראה חשובה זו, על מנת להעלות את רמת השקיפות בפרסום ולהגן על הצרכנים".

מחברת HOT נמסר בתגובה: "כתב האישום התקבל אצלנו לפני ימים בודדים, ואנו לומדים את תוכנו בימים אלה. מעיון ראשוני עולה כי מדובר בתלונת-סרק, וכי בסיום ההליך יתברר כי פעלנו כדין ובמלוא הגילוי הנאות".