הערכות: מדד פברואר יירד ב-0.5%; הריבית - ללא שינוי

גם הפעם, שיעור הירידה בסעיף הדיור (לרבות שירותי דיור בבעלות הדיירים) יקבע את היקף הירידה במדד ■ היקף האינפלציה במשק, שצפויה להיות שלילית עד אמצע שנת 2010 ופוחתת בראיה שנתית, תומך בהימנעות מהעלאת ריבית

מדד המחירים לצרכן צפוי לרדת בחודש פברואר בשיעור שנע בין 0.3% ל-0.5%, כך מעריכים היום (ב') אנליסטים בשוק ההון. מדד פברואר, כמו שני המדדים שקדמו לו, צפוי להיות מושפע מהשינויים בסעיף הדיור שמהווה 21% מהמדד הכללי.

גם הפעם, שיעור הירידה בסעיף הדיור (לרבות שירותי דיור בבעלות הדיירים) יקבע את היקף הירידה במדד. גם החודש צפוי סעיף זה לרדת, אך בשיעור מתון יותר. כמו כן, מדד פברואר יושפע מהוזלה בסך 10% במחירי החשמל שנכנסה לתוקף במחצית פברואר ותתרום 0.3 נקודות אחוז מסך הירידה.

עדכון איטי

מדד פברואר גם ישקף עדיין את ההפחתה של חצי אחוז במע"מ, שהתבצעה בינואר, זאת עקב עדכון איטי יותר בחנויות. בנוסף, תשפיע הירידה העונתית החדה במחירי ההלבשה וההנעלה עם המשך מכירות סוף העונה של פריטי החורף.

ירידות אלה יקוזזו בחלקן על-ידי העלייה במחירי הירקות והפירות והמזון. לפיכך, בחישוב שנתי (מתחילת השנה) צפויה האינפלציה להסתיים ברבעון הראשון של 2010 בשיעור שלילי ומשמעותי (מינוס 1% לכל הפחות), עקב המדד השלילי בינואר (0.7%-), בפברואר כאמור (0.3%- לכל הפחות) ומדד מארס, שצפוי להישאר ללא שינוי, דבר שתומך באי שינוי בשיעור הריבית במשק.

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שחושש מגלים נוספים של משבר, כבר טען כי לא ימהר להעלות ריבית, וכי ההתאוששות בעולם תהווה גורם משמעותי בהתוויית המדיניות המוניטרית. יחד עם זאת, היקף האינפלציה במשק, שכאמור, צפויה להיות שלילית עד אמצע שנת 2010 ופוחתת בראיה שנתית, תומכת בהימנעות מהעלאת ריבית. פישר, לפיכך, יוכל להשאיר את הריבית על כנה, ובכך לתמוך בצמיחת המשק ובשער החליפין.