בכיר בבית הלבן רומז: התנהגות ישראל מסכנת ביטחון ארה"ב

דיוויד אקסלרוד, יועצו הבכיר ומקורבו של אובמה אומר: אישור בניה חדשה במזרח ירושלים נועדה לפגוע בשיחות הבלתי-ישירות עם הפלסטינים ■ "הישראלים יודעים בבירור מדוע אנו זועמים"

דייוויד אקסלרוד, יועצו הפוליטי הבכיר ומקורבו של הנשיא ברק אובמה, רמז היום (א'), שהתנהלות ישראל בפרשת אישור הבניה במזרח ירושלים מסכנת את ביטחונה של ארה"ב. זו עליית מדרגה בביקורת שמותחת וושינגטון על התנהגות ישראל במהלך ביקורו של סגן הנשיא, ג'ו ביידן. הממשל טרח לתת פומבי לביקורתו על ישראל בכל תכניות הראיונות של יום א'.

בראיון ברשת אי.בי.סי., נשאל אקלסרוד: האם עיקשות ישראל בסוגיית הדיור (במזרח ירושלים) מסכנת חיי חיילים אמריקניים? אקסלרוד ענה כי "אני מאמין שהאיזור, והסוגיה עצמה, הם מוקד מועד להתלקחות בכל המזה"ת, ולכן אינני רוצה לאמץ את המונחים שבהם השתמשת. אך אני מאמין שהתקדמות לקראת פתרון הבעיה הקשה הזו היא חיונית, לא רק לביטחון ישראל ולביטחון העם הפלסטיני, שרק לפני שנה היו במצב מלחמה, אלא גם לבטחוננו שלנו".

אקסלרוד חזר על התבטאויות קודמות של בכירים בממשל, שלפיהן ההכרזה על אישור הבניה במזרח ירושלים היתה "השפלה" ו"עלבון". "הכרזה הזו הפכה תהליך קשה מאוד לקשה עוד יותר", אמר אקסלרוד. הוא טען, כי ההכרזה היתה "צעד מחושב שנועד לחתור" תחת תחת השיחות הבלתי ישירות בין ישראל לפלסטינים.

הוא הכריז שישראל קיבלה מסר ברור מאוד מוושינגטון בעקבות התקרית. "ישראל היא בעלת ברית חזקה ומיוחדת", אמר היועץ. "הקשרים בינינו עמוקים מאוד. אך דווקא בגלל אותה סיבה עצמה, כך לא היה צריך להתנהג. מסר זה הועבר לישראלים ע"י שרת החוץ וסגן הנשיא. אינני עומד לגלות מה נאמר במגעים הדיפלומטיים ברמות נמוכות יותר, אך אני חושב שהישראלים מבינים היטב מדוע אנו זועמים ומה אנו רוצים לקדם".

קודם לכן, בראיון ברשת פוקס, אמר דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, כי ההכרזה על הבניה במזרח ירושלים לא היתה נקודת אור מבחינתה של ממשלת ישראל.

הדובר גינה את ישראל על שאינה מראה מחויבות עמוקה יותר להתליך השלום ואמר, כי צריך להוסיף ולבנות אמון כדי ששני הצדדים יחזרו לשולחן הדיונים.