רבוע כחול בעקבות שופרסל: תעבור לסדרנות עצמית ב-2011

רגע אחרי שופרסל, חזית נוספת מול יצרני המזון נפתחת גם מכיוונה של רבוע כחול ■ הרשת בישרה על המהלך הצפוי לספקים הגדולים ■ נקודת המחלוקת העיקרית היא גובה התשלום שישלמו יצרני המזון לרשת

רבוע כחול בעקבות שופרסל: רשת ריבוע כחול תיטול לידיה את מלאכת סדרנות המוצרים בסניפים במהלך 2011 - כך נודע ל"גלובס". בשיחות שקיימה הנהלת הרשת עם ספקים גדולים בשוק, היא בישרה להם על המהלך הצפוי. ‏

במהלך השנה הקרוב תטמיע הרשת מערכות מחשוב ומידע חדשות וכן תקים מרלו"ג, שני צעדים שיאפשרו לה את המעבר לסדרנות עצמית.

סדרנות המוצרים במדפים, שהיא מוקד כוח של היצרנים, נעשתה עד כה על-ידי עובדים של יצרני המזון או של חברות שביצעו עבורם את השירות.

לפני חודשים אחדים בישרה שופרסל על מעבר לסדרנות עצמית, צעד שהתקבל במורת-רוח רבה מצד יצרני המזון. היצרנים, שחששו מניצול כוחה של שופרסל במדף, אף פנו לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, וביקשו לאפשר להם להתאגד מול שופרסל בנושא עמלת הסדרנות.

"המהלך של רבוע כחול היה צפוי, והוא בלתי נמנע אחרי המהלך שביצעה שופרסל", אומר היום (ב') ל"גלובס" ספק גדול.

רשת רבוע כחול עשויה לשפר בעקבות יישום מהלך הסדרנות את רווחיות הרשת. אלא שהחששות שליוו את מעבר הסדרנות בשופרסל צפויים ללוות גם את מהלך העברת הסדנות ברבוע כחול, אם כי באופן מצומצם הרבה יותר.

נקודת המחלוקת העיקרית היא גובה התשלום שישלמו יצרני המזון לרשת. בעניין זה אומר היום ספק גדול ל"גלובס": "הבסיס יהיה גובה העמלה שנסגר עם שופרסל, ועל זה תצטרך להיות התאמה קטנה שתייצג את הכוח היחסי של כל אחד מהספקים, כי הכוחות לא שווים. בכל מקרה, זה לא יוכל להיות אחד לאחד כמו שופרסל אלא קצת פחות".‏

‏סוגיה נוספת העולה ממהלך היא עתידם של הסדרנים המועסקים היום על-ידי היצרנים בעבודת סידור המוצרים ברבוע כחול. עדיין לא ברור אם רבוע כחול תקלוט אותם לעבודה בשורותיה ובאיזה היקף.

‏הספק הוסיף כי "סוגיית הסדרנים היא סוגיה אחרת שלא התבררה עדיין, והיא תצטרך להתבהר תוך כדי. אנחנו מודעים לכך שהעבודה הזאת לא תתאים לחלק מהסדרנים".

* ‏ברבוע כחול אומרים כי הם ילכו לתהליך כולו יד ביד עם היצרנים.

"זו הכוונה. כולם תמיד בעד ‏win win‏. אבל בחיים כל אחד בעד ה-‏win win‏ שלו. לא תמיד זה מתחבר".