נוף חדש באילת: קצא"א תקים את חוות הטורבינות הגדולה בארץ

לדברי מנכ"ל החברה עמוס ירון, הספק החווה יהיה 50 מגה ואט ובהקמתה יושקעו 50-60 מיליון אירו

חברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א) יוזמת הקמת חוות טורבינות רוח לייצור חשמל בהרי אילת, שתהיה הגדולה מסוגה בישראל. לדברי מנכ"ל החברה עמוס ירון, הספק החווה יהיה 50 מגה ואט ובהקמתה יושקעו 50-60 מיליון אירו. ירון העריך כי ניתן יהיה להקים את החווה בשנתיים-שלוש, אם לא יהיו עיכובים ביורוקרטיים.

לדבריו, קצא"א מעוניינת להקים את הפרויקט על בסיס טכנולוגיה וציוד ישראליים ומנהלת לשם כך מגעים עם שתי חברות. בשיחה עם "גלובס" אמר ירון: "אנחנו מעוניינים לשדר מסר של מעבר לשימוש באנרגיות חלופיות, ויש כאן גם ניצול טוב של משאבי הקרקע".

מינהל התעופה האזרחית בודק את התוכנית, בגלל קרבת השטח לנתיבי טיס. אם יתקבל אישור המינהל, תציב קצא"א עמוד למדידת הרוח באתר ותתחיל מיד בהתקשרויות עם ספקי הציוד.

כניסתה של קצא"א לתחום ייצור החשמל מרוח עשויה להיתקל בקשיים רגולטוריים. קצא"א היא חברה ממשלתית שנמצאת רק בפיקוח האוצר. באוצר התנגדו בעבר לאפשר לקצא"א להתמודד במכרזים להקמת מתקני ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בשל היותה חברה ממשלתית. בכירים בקצא"א העריכו שהאוצר לא יסכל את היוזמה בשל חשיבות פיתוח האנרגיות המתחדשות. באוצר סירבו להגיב בנושא.

ע"פ סקרים, יש ארבעה אתרים בישראל המצדיקים כלכלית הקמת טורבינות רוח לייצור חשמל: הרי אילת, רמת הגולן, הגלבוע ואזור תל ערד. כיום קיים אתר אחד לייצור חשמל ברוח ברמת הגולן, שזכה לרישיון, אך האזור נחשב חשוף לסיכונים פוליטיים וחברות בין-לאומיות חוששות מהשקעה בו.