משרד התשתיות מקשיח את התנאים לרישיונות חיפוש הנפט והגז

הממשלה פועלת לקרר את הפעילות הספקולטיבית בשוק ההון ■ ד"ר יעקב מימרן: כל קבוצה המבקשת רישיון תכלול גורם מבצע בעל ניסיון מוכח בניהול ובביצוע פרויקט בתחום חיפוש והפקת נפט וגז

הוחמרו תנאי הסף להגשת בקשות לרישיונות חיפושי נפט וגז. על רקע פעילות ספקולטיבית חסרת תקדים בשוק ההון ויוזמות חקיקה בכנסת לשנות את החוק הקיים, פרסם בימים האחרונים הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות ד"ר יעקב מימרן הנחיות חדשות להגשת בקשות לרישיונות חיפוש נפט וגז. ההנחיות מחייבות לאלתר וחלות על הבקשות שיוגשו לישיבת מועצת הנפט הקרובה, שתתכנס בסוף חודש מאי.

ניסיון וידע

אחד השינויים הבולטים בהנחיות החדשות הוא הוספת הדרישה כי כל קבוצה המבקשת רישיון תכלול גורם מבצע בעל ניסיון מוכח בניהול ובביצוע פרויקט אחד לפחות בתחום חיפוש והפקת נפט וגז. היקף הביצוע הנדרש עומד על 10 מיליון דולר בבקשות לרישיון יבשתי ו-100 מיליון דולר בבקשות לרישיון בים. דרישה זו נועדה למנוע מגופים ספקולטיוויים היכולים להציג יכולות מימון גבוהות לזכות ברישיונות מבלי שיהיה ידע מקצועי מינימלי בתחום חיפושי הנפט והגז.

ההנחיות אינן משנות את רף היכולת הכלכלית שנדרשים מגישי הבקשות להציג (בסך 50 מיליון דולר למבקשי רישיון חיפוש ימי ו-5 מיליון דולר למבקשי רישיון ביבשה), אך מפרטות את הדרישה ומחמירות אותה במידה משמעותית. למשל, לפי ההנחיות הסכום הנדרש חייב להיות במזומן או בשווה מזומן ועל המבקש להציג הון עצמי בשווי הסכום. המטרה היא לחסום מבקשים שהציגו מכתבי המלצה כלליים והצהרות סתומות של בנקים זרים לגבי מצבם הפיננסי.

דרישה משמעותית נוספת המתפרסמת לראשונה מחייבת בעלי כמה רישיונות להציג יכולת כלכלית עבור כל רישיון בנפרד. מדובר בהחמרה משמעותית כשמביאים בחשבון גורמים כמו קבוצת דלק, המחזיקה עם שותפים ב-27 רישיונות וחזקות להציג נכסים נזילים בהיקף מאות מיליוני דולרים על מנת לקבל את הרישיונות שבידיה.

הנחיה נוספת קובעת כי יש להביא לאישור הממונה ומועצת הנפט כל בקשה להעברת זכויות של אחד השותפים ברישיונות. הנחיה זו מיועדת להבטיח שקבוצות הכוללות רק גורם בעל ניסיון מקצועי מספק אחד לא יוכלו להוציאו מהקבוצה לאחר קבלת הרישיון מבלי להסתכן באיבודו. ממשרד התשתיות הלאומית נמסר בתגובה: "ההודעה לקראת כינוס מועצת הנפט מנוסחת מחדש לקראת כל מועצה, ובמסגרת זו נערכים שינויים, בין השאר על רקע ניסיון הוועדות האחרונות.

הגברת שקיפות

ככלל, אין בתיקונים שכלולים במודעה שינויי מדיניות, ומטרתם העיקרית הגברת השקיפות ויידוע הציבור באשר לשיקול הדעת שמפעילים מועצת הנפט והממונה על ענייני הנפט. כמו כן, נועדו הכללים למנוע מראש הגשתן של בקשות שאינן עומדות בדרישות מינימליות של יכולת כלכלית ומקצועית".