הבוננזה של רוני שטרנבך: תשואה של 55% לעילדב במדטכניקה

הערכת שווי שמצרפת עילדב לדו"חות הכספיים לשנת 2009 נוקבת שווי של 537 מיליון שקל לחברה הבת - 35% מעל שווי השוק

עילדב , חברת החזקות בשליטת רוני שטרנבך, פרסמה היום את הדו"חות הכספיים לשנת 2009, בהם היא חושפת את התשואה על רכישת חברת הציוד הרפואי מדטכניקה, על בסיס הערכת שווי שביצעה לחברה. על פי הערכה זו, התשואה מקניית מדטכניקה מסתכמת בלא פחות מ-117% תוך שנתיים בלבד. על פי שווי השוק הנוכחי של מדטכניקה, מדובר בהשבחה של 55%.

עילדב, שהוקמה באמצעות רכישת "שלד בורסאי", רכשה לפני כשנתיים את השליטה במדטכניקה ועד היום השקיעה 140 מיליון שקל במניותיה (42% מההון). בנוסף היא בעלת עניין בחברת החיתום פועלים אי.בי.אי. מדו"חות עילדב עולה כי החברה הרוויחה 20 מיליון שקל ב-2009. בעקבות זאת הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד של ארבעה מיליון שקל, בנוסף לשני מיליון שקל שחילקה במהלך השנה.

כאמור, עיקר הרווחים מגיע מאיחוד דו"חות מדטכניקה. החברה מפרסמת בדו"חותיה הערכה הגוזרת לחברה הבת שווי של 537 מיליון שקל - כ-35% מעל שווייה בורסה. מדטכניקה עצמה סוגרת שנה שנייה של שיפור ברווחיות, למרות יציבות בהכנסות, שעמדו על 335.2 מיליון שקל.

"עשרות חברות מועמדות לרכישה"

מדטכניקה עוסקת במכירת ציוד רפואי למשק הישראלי, אותו היא מייבאת בעיקר מאירופה וארה"ב, בדרך כלל בחוזי ייבוא בלעדיים עם חברות המכשור הרפואי הגדולות בעולם. הירידה במכירות החברה בשנה החולפת נבעה בין היתר מירידה בביקושים בשוק המקומי, ומשינוי תמהיל המוצרים, לטובת כאלה המקנים רווחיות גבוהה.

בהתאם לגישה זו, רשמה החברה ב-2009 רווחיות גולמית של 32.2% לעומת 29.3% מההכנסות ב-2008. במקביל, עברה החברה תהליך ארגוני לצמצום הוצאות השיווק שהובילו לרווח תפעולי של 15.1% מההכנסות לעומת 12.2% ב-2008. ללא הכנסות חד פעמיות, עמד הרווח הנקי של החברה על 42.6 מיליון שקל, גידול של 21.9%.

בד בבד, הגיעו לסיומם לאחרונה שני חוזי ייצוג גדולים של מדטכניקה - מול חברת m3 ממנה נרשמו השנה מכירות של 23.5 מיליון שקל, ומול חברת אולימפוס דיאגנוסטיקה, אשר ההסכם איתה הניב השנה 27.5 מיליון שקל (כנגד הפסקת הייצוג תקבל החברה פיצוי של 26 מיליון שקל). את האחרונה מגדירה מדטכניקה כספק עיקרי. החברה מסרה במועדי תפוגת ההסכמים כי תפעל לאיתור וייצוג בישראל של פעילויות מתחרות באותם תחומים.

מדטכניקה גם פועלת בתחום הפיתוח של ציוד רפואי, דרך שלוש חברות בנות - פלייט מדיקל (67.4%), CDC (60%) ופוקרד (10.1%). הרווח הגולמי מן התחום הזה עמד על 50.5% לעומת 44.2% בשנה שעברה. הרווחיות התפעולית של החברות המאוחדות דווקא ירדה מ-15.8 מיליון שקל ל-7 מיליון שקל, בשל ירידה בהכנסות ועליה בעלויות הפיתוח.

החברה מסבירה כי השלימה, פחות או יותר, את ההתייעלות ומעכשיו תפעל בעיקר להגדלת המכירות. בנוסף לגידול אורגני, היא מקווה לבצע רכישות: "בישראל פועלות עשרות חברות קטנות לשיווק ציוד רפואי שהפעילות שלהן סינרגטית לשלנו ומתאימות לרכישה על ידנו", אומר אבי קליינר, סמנכ"ל הכספים של עילדב. "הבעיה היא שלעיתים קרובות עיקר הפעילות של החברות הללו היא בייצוג ספקים שהמוצרים שלהם מתחרים בכאלה שאנחנו מייצגים, בגלל הפריסה הרחבה שלנו החולשת כמעט על כל התחומים בשיווק ציוד רפואי".