שרי האוצר של אירופה הסכימו על המתווה למתן חבל הצלה ליוון

שרי האוצר של האיחוד האירופי הגיעו להסכמה לגבי אסטרטגיית חירום שתעזור ליוון במקרה שתוכניתה בהיקף 4.8 מיליארד אירו בהעלאות מס וקיצוץ בשכר עובדי מדינה, לא תצליח לחלץ אותה ממשבר החוב אליו נקלעה

שרי האוצר של האיחוד האירופי הניחו את מפת הדרכים למתן חבילת הצלה ליוון שנקלעה למשבר חוב עמוק, וכשהם שוברים את ההתנגדות, בעיקר מצידה של גרמניה, למתן מזומן לממשלות אירופה שנהגו בחוסר אחריות פיננסית.

נציגים של 16 מדינות גוש האירו וכן חברי האיחוד האירופי הגיעו להסכמה לגבי אסטרטגיית חירום שתעזור ליוון במקרה שתוכניתה בהיקף 4.8 מיליארד אירו (6.6 מיליארד דולר) בהעלאות מס וקיצוץ בשכר עובדי מדינה, לא תצליח לחלץ את יוון מהאסון הכלכלי אליו נפלה.

"הסכמנו והבהרנו את השיטות הטכניות שיאפשרו לנו לנקוט במהלכים מתואמים במקרה חירום", אמר ראש ממשלת לוקסנבורג, ז'אן קלוד ג'אנקור.

כאשר מטבע האירו מתמודד עם המשבר החמור ביותר מאז הושק לפני 11 שנה, ההחלטה חסרת התקדים של קברניטי הכלכלה האירופית משקפת את הדאגה כי משבר החוב ביוון יגלוש למדינות אחרות ויכביד אל האירו שמאז נובמבר נפל ב-10% כנגד האירו.

הועידה של 27 שרי האוצר של האיחוד האירופי תמשיך היום, ותדון גם בהצעות לבלימת עסקות ההחלף (credit swaps) ופעילות קרנות הגידור.

חבילת החילוץ ליוון תעבור דרך הממשלות שצפויות לאשר את הארכת הערבויות למתן הלוואות ישירות לממשלת יוון. שרי האוצר לא הגיעו להסכמה לגבי היקף ההלוואות, שיעור הריבית והמח"מ שלהן.