"הטלוויזיה כאן לא יציבה"

השחקן והיוצר גל זייד, ששימש עד לא מזמן כמנהל מחלקת הדרמה של קשת, נכנס לפני כחודשיים לתפקיד מקביל בערוץ 10 ■ אבל נראה שבתודעה הציבורית הוא ייחרת בעיקר כחוקר התוקפן מ"חטופים" ■ בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על המעבר בין התפקידים, שאילץ אותו, בין השאר, לעשות אודישן לסדרה שהוא עצמו פיתח

לגל זייד (46), מנהל מחלקת הדרמה של ערוץ 10, יש סיבה טובה לסייע לשיפור הרייטינג של המתחרים בערוץ 2: ב"חטופים", המספרת על שני חיילי צה"ל שחוזרים לישראל אחרי 17 שנים בשבי, הוא מופיע בתפקיד מפתח. זייד מגלם את חיים כהן, קצין במיל', האמון על חקירת השבויים עם חזרתם ארצה. כשהוא משוכנע כי השניים העבירו מידע רגיש לשוביהם, כהן מעניק להם חוויית חקירה מאוד לא נעימה. זייד גם שקד על פיתוח הסדרה, מתוקף תפקידו הקודם והמקביל: מנהל מחלקת הדרמה של קשת.

זייד, חציית הקווים הזו, בתזמון הנוכחי, מוזרה לך?

"מוזר, כן, אבל זה חלק מהעבודה שלי. אני עושה דברים בכל מיני מקומות".

נראה שבישראל אין יציבות בתפקידים של פיתוח טלוויזיוני.

"מחלקת דרמה זה מקום מאוד דינמי. בכלל, אנחנו מדינה לא יציבה, ואנשים עובדים בלחץ".

מה שגורם, בין השאר, למנהל מחלקת דרמה לקצור את הפירות על עבודתו כשהוא כבר לא אוחז במשרה.

"זה נכון. כל הפירות שלי יצאו רק עכשיו: 'פולישוק', 'רמזור', 'חטופים'. יש עוד פרויקטים שלי שעוד לא יצאו ושאמורים לצאת. כשהגעתי לקשת הדרמה לא הייתה בשיאה. היה רק את 'מסודרים'. אני חושב שדי עשינו מהפכה שם. ערוץ 10 הוא כיום מקום שאני מרגיש שיש בו הרבה פוטנציאל. אני יכול לקחת יותר סיכונים".

יכול להיות שממקומך בערוץ 10, תתחרה ברייטינג בפרויקטים שלך בערוץ 2?

"ברור לגמרי. זה כולל, למשל, את הסדרה 'פלפלים צהובים' שעומדת לקראת צילום, או 'חיים אחרים' שעכשיו מצולם, שגם אני הבאתי. וגם עכשיו, עד שהפרויקטים שלי בערוץ 10 ייצאו, ייקח שנתיים. אני מקווה להביא פרויקטים מעניינים. נראה כמה זמן אני אהיה שם.

"בערוץ 10 יש לי כר די נרחב לפעולה. הכל השתנה שם. חוזרים לפעילות אחרי שנה וחצי. הולכות להיות הרבה דרמה והרבה סדרות. זה היה אחד התנאים שלי".

"ב'חטופים' לא היו אלתורים"

ציר ההתפתחות הדרמטית של "חטופים" נע בין היחסים של פדויי השבי עם בני משפחותיהם, לבין סדרת החקירות שהם עוברים אצל החוקר כהן.

זייד משחק נהדר את הדמות של כהן, שהיא אולי הדמות המורכבת בסדרה - חוקר האמון על ביטחון מידע, וככזה עליו לנהוג בקשיחות עם נחקריו ולא להביע ולו קורטוב של חמלה. מצד שני, ליבו יוצא אל החטופים.

מצויד בניסיון שרכש בעשרות תפקידים בטלוויזיה, בתיאטרון ובקולנוע (בין היתר ב"תנועה מגונה" ו"מרס טורקי", שאת שניהם גם כתב, וב"אדמה משוגעת") ובקטעי עיתונות ארכיוניים על חקירות של פדויי שבי, זייד נכנס היטב לנעלי הדמות. "אני בונה דמות דרך הטקסט, אני לא בונה דמות מבחוץ", הוא אומר. "אני מגיב לטקסט שניתן לי. ב'חטופים' לא היו אלתורים".

אתה חושש שברחוב יזהו אותך עם הדמות של החוקר הסאדיסט?

"לא. אני עושה הרבה פעמים דמויות של נבלים. כשחקן, אני מחפש תפקידים מעניינים ואין הרבה כאלה. אני מאוד בררן. כשמציעים לי תפקידים מעניינים, אני לוקח אותם. פה כהן הוא לא נבל, אלא מישהו שהוא מאוד מורכב מהבחינה הזו. אתה יודע, שומר על המדינה. ואתה רוצה שאנשים כאלה ישמרו על המדינה".

היו אודישנים לתפקיד?

"עשיתי אודישן".

אחרי כל התפקידים שעשית, אתה עוד צריך אודישן?

"זה המקצוע, מה לעשות. משחק זה מקצוע מאוד קשה בארץ. כל הזמן אתה בבחינה. פתאום פופולרי, ופתאום לא פופולרי. אתה מתאמן על זה. עם הזמן אתה נהנה מהכן ומדחיק את הלא.

"אודישנים זה דבר חשוב, גם אם לא תמיד זה נעים. לפעמים אתה אומר - 'מכירים אותי, למה אני צריך לעשות אודישן'. אבל אני מבין את החשיבות של זה. לפעמים אודישן גם מאפשר לבמאי לשכנע את הגוף המשדר לקחת אותו, שהוא מתאים".

אתה מצד אחד בכובע של תסריטאי עצמאי ומנהל, ומצד שני, בכובע של שחקן. איך אתה מדלג בין שני המקומות?

"למדתי לדלג בקלות. אני גם נהנה מזה. כבן אדם יותר קשה לי עם הסמכות. להבדיל ממקום של יוצר וכותב, כשחקן אתה עובד בתוך מסגרת. אתה ממלא את זה, את הטקסט, בדרך שלך. גידי רף (יוצר "חטופים", מ' ש') ואני הסכמנו על הבסיס. זה הקלה מבחינתי לשחק. זה הכישרון הבסיסי שלי. זה מאוד אינטואיטיבי עבורי".

"בני אדם מרתקים אותי"

טענות שהועלו בכלי תקשורת שונים, על חוסר הרגישות כביכול מצד קשת בהחלטתה להפיק דרמה העוסקת בנושא כאוב כל-כך, מקוממות את זייד: "יש משהו בכל הבאזז הזה סביב 'חטופים' שיש בו הרבה צביעות. כל הזמן מאשימים את ערוץ 2 שהוא אסקיפיסטי. ואז כשיש סדרה שהיא לא אסקפיסטית, שעוסקת במהות, אומרים 'אל תעשו סדרות אלה'. אל תתעסקו בתוכן ובנושאים שבוערים פה. יש פה משהו מאוד צבוע סביב הדיון. להתעסק בדברים רגישים זו תפקידה של טלוויזיה, ובטח בדרמה. זו מהות של דרמה, היא צריכה להתעסק בדברים רגישים. אחרת היא לא קיימת".

במחשבה לאחור, אם הייתה לך אפשרות לבחור תפקיד אחר בסדרה?

"אחד המדדים של סדרה טובה היא כמות התפקידים שבא לך לשחק בה. אם בא לך לשחק כמה תפקידים, סימן שהם טובים. יש ב'חטופים' כמה תפקידים מאוד טובים. שני החוזרים מהשבי הם תפקידים מעולים. הנשים, הבנות, הילדה דנה, הם תפקידים מעולים. יש הרבה דמויות טובות. אם היו נותנים לי את התפקיד של אחד השבויים שחוזר, הייתי לוקח. לא הוצע לי. אבל אני לא מצטער על התפקיד הזה, אני מאוד אוהב אותו. תפקיד מעולה, מעניין מאוד".

ייתכן שבאישיותו של זייד קיימות אי אלו זוויות שהופכות את התפקיד של החוקר טבעי עבורו לגילום. זייד: "באופן כללי, בני אדם מרתקים אותי. מצד שני, אני בנאדם מרוחק, אוטיסטי קצת. אומרים שהייתי יכול להיות פסיכולוג מעולה אם הייתי אוהב בני אדם. אני כן אוהב בני אדם, הם מסקרנים אותי, אבל אני גם מנותק במקביל".

אחרי "חטופים" הכבדה והקודרת, הסדרה הבאה שבה תשתתף תהיה יותר קלילה?

"בוא נגיד שסיפור רומנטי יכול להיות די מהנה עכשיו".