קובי פרץ הוא רק הסיפתח: אמני ישראל הם היעד החדש של רשות המסים

הגינונים המלכותיים של אליל הזמר הים-תיכוני הדליקו ברשות המסים נורות אדומות ■ התוצאה: שלשום הוא נעצר בחשד להעלמת הכנסות במיליוני שקלים ■ ברשות מבטיחים שזו רק ההתחלה - ובקרוב יועלו עוד אמנים על במת החשודים

"אני לא בן של מלך", שר זמר הזמר המזרחי המצליח קובי פרץ באחד מלהיטיו הפופולריים, אבל רמת החיים שניהל, אשר הוצגה לראווה בכתבות ובראיונות רבים שנערכו עימו, דווקא נראתה הולמת לבן מלוכה. וכאן התחילה הבעיה שלו. רכבי היוקרה שבהם נהג, הדירה המפוארת, ארון הבגדים שנראה כמו חנות וכל המותרות הקטנות שפרץ לא התבייש בהן - כי "הרווחתי את הכול בעבודה קשה", כפי שאמר לא אחת - הדליקו נורה אדומה ברשות המסים.

במת החשודים

שלשום (ג') ראינו מה קורה כשברשות המסים נדלקות נורות אדומות. פרץ ואמרגנו, יוחאי יעיש, נעצרו בחשד להשמטת הכנסות בהיקף של מיליוני שקלים.

המצלמות שפרץ כל-כך אהב להכניס אל ביתו ליוו אותו הפעם אל אולם בית המשפט. הן תיעדו את שפת הגוף הפחות בטוחה שלו, את החשיפה של תכולת הכספת שלו (שהכילה מזומנים במטבעות שונים - יותר מ-300,000 דולר, כ-10,000 יורו ו-180,000 שקל) ואת שחרורו בערבות לביתו.

"גדול זמרי המוזיקה הים-תיכונית", כפי שהכתירו אותו בתקשורת, מצא את עצמו על במה מסוג חדש, "במת החשודים", שעליה אור הזרקורים שורף.

מעצרו המתוקשר של הזמר המצליח חושף הרבה מעבר לתכולת הכספת שלו ולפער בין רמת המחייה וההכנסות שהיו לו לסכומים שדווחו בפועל לרשויות. את החשיפה האמיתית של הפרשה, שבמרכזה מככבים רשות המסים ורבים מאמני ישראל, פספסו כמעט כולם.

"בשנים 2009 ו-2010 הרשות הציבה לעצמה כיעד לבחון את כל הנושא של האמנים. הוקצו לכך משאבי מודיעין רבים, ונפתחו חקירות סמויות נגד מספר אמנים. היום זה אחד היעדים הבולטים שלנו, וזה יעד עתיר העלמות מס", חושף לראשונה ב"גלובס" גורם ברשות המסים.

לרשות המסים יש פרויקט חדש: "פרויקט אמנים", שמציב מאחורי הכוונת של צלפיה את כל הזמרים שחשבו שהרשות שכחה מהם. ברשות הבינו כי בעולמם של האמנים שמופיעים באולמות אירועים, בקיסריה, בהיכלי התרבות ובחו"ל - אין מיתון, אבל יש הרבה מקום ל"תחמנויות" - כהגדרת גורם ברשות שמצהיר כי הם מתכוונים לחשוף את כולם.

"עינינו פקוחות", אומר הגורם ברשות. "ראינו את רמת המחייה של האמנים הללו, עם הנכסים, הג'יפים, שומרי הראש והמרצדסים, וכשפתחנו את הדו"חות כמעט ריחמנו עליהם. נדמה היה שהם בקושי מתפרנסים. זה הטריגר. ראינו שהם חיים יפה, אבל למס הכנסה הם מדווחים על הכנסה שהיא למעשה של עובד זר, 4,000 ו-5,000 שקל. זה לא הסתדר לנו. בגלל זה לקחנו את זה כפרויקט".

זו גם אחת הטענות של הרשות נגד קובי פרץ. עלתה התהייה כיצד מימן פרץ את שומר-הראש, המרצדס, הג'יפ לאישה ובית חדש עם הכנסה חודשית של 5,000 שקל בלבד, עליה הצהיר בשנים 2007-2008. חלק מהחוקרים כינו זאת "בדיחה", אבל כנראה שהיא לא ממש הצחיקה אותם.

היום, בלי שהם יהיו מודעים לכך, מתנהלות מספר חקירות סמויות נגד אמנים מובילים. במקרה של פרץ קדמו לחשיפת הפרשה 4 חודשי חקירה סמויה. "התקופה מתקצרת מחקירה לחקירה, ובקרוב ייחשפו עוד אמנים שחשודים בעבירות מס בהיקפים משמעותיים", מגלה אותו גורם ברשות.

בחודשים האחרונים אספה הרשות מודיעין מקיף על מספר אמנים, החל מאיסוף הפרסומים על הופעותיהם, דרך בדיקת הזמנות ההופעות באולמות האירועים ברחבי הארץ ואיסוף חשבוניות המס מאמרגנים שונים - וכלה בהצלבת הדיווחים של האמנים מול הדיווחים שהגישו המלווים שלהם (נגנים, עובדי תאורה ובמה ועוד).

הגורם ברשות מסביר איך זה עובד: "התחלנו לעשות את העבודה האפורה, להצליב מידע על עשרות הופעות, ותוך כדי בדיקה עלינו על פערים בין הדיווח למה שהתרחש בפועל. מעבר לנושא של השמטת הכנסות בארץ, ראינו שיש תופעה של העלמת הכנסות בחו"ל, שאותה גילינו דרך האינטרנט. בדקנו את הכניסות והיציאות של אמנים לחו"ל, עשינו השוואה עם הנגנים, ובמקרים שונים ראינו שאין דיווח על הכנסות בתקופת השהייה בחו"ל".

חשדות נוספים שנבדקים במקרה של פרץ, ובמקרים נוספים שנחקרים כעת בחקירות סמויות, הם ניפוח הוצאות. "במקומות שלא עלינו על פערים בין הדיווח להופעות בפועל, בדקנו גם את הנושא של ניפוח הוצאות", אומר הגורם ברשות המסים. "אמנים שונים רושמים מצד אחד חלק גדול מהאירועים ומההופעות שלהם, כי לא את כולם ניתן להסתיר - אבל מנפחים מצד שני הוצאות באמצעות חשבוניות פיקטיביות. זאת 'שיטת הזמרים'.

אין סימנים למזומן

"מכיוון שהם לא מנהלים שיטת הנהלת חשבונות כפולה, אלא שיטת מזומן, הם לא צריכים להראות את יציאת הכסף. לא פעם הם רושמים בפירוט בחשבוניות מס הוצאה של 200 אלף שקל לפלוני, אבל הם למעשה לא משלמים לאף אחד. בפועל, הם לוקחים את הכסף הזה ומעבירים במזומן לאדון הזמר. אף אחד לא רואה. אין סימנים למזומן, ואז אפשר להפוך את המזומן הזה לדולרים".

זה מה שהוביל את החוקרים גם אל פתחו של אמרגנו של פרץ, יוחאי יעיש, החשוד בדיווח כוזב, בהשמטת הכנסות ובסיוע להעלמת הכנסות. יעיש נשלח שלשום למעצר-בית של 3 ימים.

"ההתמקדות שלנו היא גם באמרגנים, מאחר שהזמר אומר לנו 'אדוני, האמרגן שלי הוא זה שדואג להופעות ולכספים'. ישנם מקרים שראינו דברים מאוד מוזרים, שבהם זמר דווח שההכנסה שלו מהופעה - הכסף שהאמרגן העביר לו - היה נמוך משכרם של הנגנים שהופיעו איתו. זמר לא יכול לחיות מ-2,000-4,000 שקל להופעה, כשבפועל הסכום ששולם עליה לאמרגן הוא 45-60 אלף שקל ולפעמים גם יותר".

בניגוד לטענה החדשה שעלתה, שלפיה רק "זמרי הזמר הים-תיכוני" נמצאים על הכוונת, מבהיר הגורם מרשות המסים כי לא סומנו מטרות ספציפיות מעולם הזמר. "אין אצלנו הבחנה בין הזמר הים-תיכוני לכל זמר אחר. אנחנו בוחנים את כל מי שעשויים להתעורר אצלו פערים בין ההכנסות לדיווחים".

איך האמנים מעלימים מס?

* באמצעות העלמת הכנסות מאירועים פרטיים שאינם מתפרסמים בעיתונות (חתונות, בר-מצווה, ימי-הולדת ועוד)

* העלמת הכנסות מהופעות בחו"ל

* דיווח חלקי בלבד על ההכנסה מהופעות שונות

* ניפוח הוצאות כדי להפחית מנטל המס על הכנסות מהופעות שפורסמו בעיתונות